تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

کورنت ای؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های ضد تانک کورنت‌-ای روسیه خواهیم پرداخت.

کورنت ئی؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

رویداد۲۴| حسین فلاحی: کورنت ئی (Kornet-E) نسخه صادراتی سامانه موشکی ضد تانک قابل حمل کورنت روسیه است. این سیستم که برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ به نمایش گذاشته شد توسط دفتر ساخت طراحی ابزار KBP  روسیه توسعه یافت و در حال تولید و خدمت در ارتش روسیه است. 

کورنت یک سیستم نسل سوم است که برای جایگزینی سیستم‌های موشکی فاگوت و کنکورس در ارتش روسیه توسعه یافته است. این ضدتانک برای نابود کردن تانک‌ها، از جمله تانک‌های مجهز به زره واکنشی انفجاری، استحکامات، نیرو‌های مستقر و همچنین اهداف در مقیاس کوچک طراحی شده است. این سیستم شامل دارایی‌های رزمی، امکانات تعمیر و نگهداری و کمک آموزشی است.

این سیستم را می‌توان بر روی انواع وسایل نقلیه ردیابی و چرخدار، از جمله خودروی جنگی پیاده نظام BMP-۳، نصب کرد و همچنین به عنوان یک سیستم مستقل و قابل حمل مورد استفاده قرار داد.  در سال ۲۰۱۲، کورنت ئی ام، نسخه پیشرفته موشک کورنت ئی، با قابلیت‌های برد و کلاهک بهبود یافته معرفی شد.

سفارشات و تحویل سیستم موشکی کورنت ئی

این سامانه موشکی به سوریه، اردن، امارات، کویت، عربستان سعودی، ترکیه، هند، مراکش، الجزایر و یونان صادر شده است. در آوریل ۲۰۰۵ گزارش شد که سیستم موشکی کورنت ئی توسط دولت اریتره سفارش داده شده است. در مارس ۲۰۰۹، اعلام شد که ۲۴۴ موشک کورنت ئی توسط پرو بر اساس قراردادی ۲۵ میلیون دلاری سفارش داده شده است. سامانه‌های موشکی در ژانویه ۲۰۱۰ تحویل داده شد. پاکستان تعداد نامشخصی موشک کورنت-ای را طی سال‌های ۱۸-۲۰۱۷ خریداری کرد.

کورنت ئی؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

قابلیت موشک ضد تانک کورنت

این پرتابگر موشک‌های کورنت را با کلاهک‌های HEAT شارژی پشت سرهم شلیک می‌کند تا تانک‌های مجهز به ERA یا کلاهک‌های انفجاری و آتش‌زا قوی را مورد هدف قرار داده و همچنین برای هدف قراردادن پناهگاه‌ها و استحکامات مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان نفوذ زره برای کلاهک HEAT ۱۲۰۰ میلی متر اعلام شده است. برد آن ۵ کیلومتر است. این موشک دارای هدایت لیزری نیمه خودکار فرماندهی به خط دید است که در امتداد خط دید پرواز می‌کند تا با سر هدف در یک نمایه حمله مستقیم درگیر شود.

کورنت ئی؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

دوربین حرارتی ساگر با ضد تانک کورنت ئی استفاده می‌شود. نمای حرارتی ساگِر در داخل همان کانال دید اپتیک دید مستقیم کورنت ئی از طریق کولیماتور نوری عرضه شده توسط ساگر امکانپذیر می کند.

پرتابگر سه پایه کورنت ئی

پرتابگر سه پایه شامل دید اپتیکال، دید حرارتی، درایو‌ها، مکانیسم پرتاب موشک و موشک‌هایی است که در قسمت های ذخیره سازی و حمل و نقل نگهداری می‌شوند. اپراتور از دید نوری یا حرارتی برای شناسایی و ردیابی هدف استفاده می‌کند. این دوربین حرارتی ۱PN۸۰ نامگذاری شده و توسط موسسه دولتی اپتیک کاربردی کازان، روسیه تولید شده است.

کورنت ئی؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

موشک کلایور، برجک تفنگ

بر اساس سیستم موشکی کورنت، دفتر ساخت طراحی ابزار KBP موشک / برجک اسلحه کلایور را توسعه داد که می‌تواند بر روی وسایل نقلیه مختلفی از جمله نفربر زرهی BTR-۸۰ ارتش روسیه و خودروی رزمی پیاده نظام BMP-۱ نصب شود. همچنین می‌توان آن را بر روی کشتی‌های کوچک مانند قایق‌های گشت ساحلی نصب کرد.

برجک کلایور چهار موشک کورنت و یک تفنگ ۳۰ میلی متری ۲A۷۲ را حمل می‌کند. برد این تفنگ ۴۰۰۰ متر است و می‌تواند با سرعت ۳۵۰ تا ۴۰۰ گلوله در دقیقه شلیک کند. یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری PKT نیز وجود دارد. وزن کل برجک حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم شامل مهمات و موشک است.

کورنت ئی؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

سیستم کنترل آتش خودکار شامل کامپیوتر بالستیک، دید حرارتی، فاصله یاب لیزری و سیستم تثبیت است. این برجک دارای تراورس ۳۶۰ درجه و ارتفاع ۱۵- تا ۶۰ درجه است.

مشخصات فنی کلی کورنت ئی

نوع پروژه: موشک ضد تانک

سازنده: دفتر طراحی ابزار KBP

اپراتورها: روسیه، سوریه، اردن، امارات، کویت، عربستان سعودی، ترکیه، هند، مراکش، الجزایر، پاکستان و یونان

طول: ۱۲۰۰ میلی متر

قطر: ۱۵۲ میلی متر

طول بال ها: ۴۶۰ میلی متر

موشک: ۲۷ کیلوگرم؛ ۲۹ کیلوگرم با لوله پرتاب

پیشران: موشک سوخت جامد

محدوده عملیاتی: ۱۰۰-۵۵۰۰ متر

زمان بارگیری مجدد لانچر: ۳۰ ثانیه

دقت: حدود ۵ متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان