تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

چرا نمی‌توانیم تصمیم بگیریم/ روش‌های مقابله با دودلی در تصمیم گیری

طبیعتاً در زندگی، با تصمیمات زیادی روبرو خواهید شد. قطعا برخی از انتخاب‌ها مهم‌تر از بقیه هستند. گستره تصمیماتی که به صورت روزانه می‌گیرید به طرق مختلف بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد که اکثر آن‌ها در زمان تصمیم گیری برای شما ناشناخته هستند. برخی از افراد آنقدر نگران تصمیم گیری‌های اشتباه هستند که از decidophobia یا ترس از تصمیم گیری رنج می‌برند.

چرا نمی‌توانیم تصمیم بگیریم/ روش‌های مقابله با دودلی در تصمیم گیری

رویداد۲۴ | مهسا احمدی: انسان در طول زندگی همواره در حال تصمیم گیری است. ما حتی برای آب و غذا خوردن نیز باید تصمیم بگیریم به همین جهت تصمیم گیری و توانایی تصمیم گیری یک مهارت بسیار مهم در زندگی هر فردی است. در این مطلب تصمیم داریم دلایل ناتوانی برخی از افراد در تصمیم گیری را بیان کنیم.

تصمیم گیری 

طبیعتاً در زندگی، با تصمیمات زیادی روبرو خواهید شد. قطعا برخی از انتخاب‌ها مهم‌تر از بقیه هستند. گستره تصمیماتی که به صورت روزانه می‌گیرید به طرق مختلف بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد که اکثر آن‌ها در زمان تصمیم گیری برای شما ناشناخته هستند. برخی از افراد آنقدر نگران تصمیم گیری‌های اشتباه هستند که از decidophobia یا ترس از تصمیم گیری رنج می‌برند.

Decidophobia به عنوان «ترس غیرمنطقی از تصمیم گیری» تعریف می‌شود. در شدیدترین شکل آن، کسانی که این ترس را دارند ممکن است حملات پانیک کامل را در زمانی که حتی در مورد تصمیم گیری فکر می‌کنند تجربه کنند. حملات پانیک باعث تسریع ضربان قلب و تنفس، افزایش فشار خون، تعریق، تنش عضلانی و لرزش می‌شود. برای اجتناب از این احساسات، افراد مبتلا به دسیدوفوبیا ممکن است از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که مجبور به تصمیم گیری هستند، اجتناب کنند. با این حال، این می‌تواند دردسرساز شود. 

علائم ترس از تصمیم گیری

اضطراب

موارد وحشت زدگی

تنش عضلانی و تعریق بیش از حد

افزایش وابستگی به دیگران برای تصمیم گیری

ناتوانی در کنار آمدن با اضطراب ناشی از تصمیم گیری

چه چیزی باعث ترس از تصمیم گیری می‌شود و چرا نمی‌توانیم تصمیم بگیریم؟

اگر شما فردی هستید که احساس می‌کند از تصمیم‌گیری می‌ترسد، احتمالاً از خود می‌پرسید که چرا این فوبیا را دارید. در حالی که هیچ دلیل دقیقی وجود ندارد، کارشناسان حدس میزنند که ممکن است ناشی از یک رویداد آسیب زا باشد.

علاوه بر این، اگر فردی دچار یک حادثه آسیب‌زا شود که از نظر عاطفی دردناک است و استعداد ژنتیکی برای ابتلا به یک بیماری روانی داشته باشد، می‌تواند وضعیت را تشدید کند.

تصمیمات ممکن است برای کنار آمدن با یک رویداد دردناک در دوران کودکی ترسناک باشد. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که تصمیمی که در دست دارید باعث شود احساس ناتوانی کنید.

علاوه بر این، تصمیمات ممکن است بزرگتر به نظر برسند اگر:

۱. افراد مهم تحت تأثیر این انتخاب قرار خواهند گرفت

۲. پول نقش دارد

۳. ترس از دست دادن وجود دارد (FOMO)

۴. به موقعیت اعتماد ندارید

۵. تصمیم گیری مستلزم کار بیشتر خواهد بود

۶. فشار همسالان وجود دارد

اثرات جانبی ترس از تصمیم گیری

ترس از تصمیم گیری بر زندگی و روابط شما تاثیر می‌گذارد. برخی از پیامد‌های منفی مرتبط با این فوبیا عبارتند از:

۱. از دست دادن روابط

۲. از دست دادن فرصت ارتقاء در محل کار

۳. عدم تجربه سفر

۴. مشکلات پولی به این دلیل است که نمی‌توانید تصمیم بگیرید که در چه چیزی سرمایه گذاری کنید یا چقدر پس انداز کنید

این پیامد‌ها تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی فرد دارند. به این ترتیب، برداشتن گام‌هایی برای غلبه بر ترس از تصمیم گیری مهم است.

چرا نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.

هشت راهکار برای کسانی که نمی‌توانند به راحتی تصمیم گیری کنند

آن را بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید 

بسیاری از مردم تمایل دارند که به موقعیت بیش از حد فکر کنند، حتی اگر این یک موقعیت ساده باشد که ما روزانه با آن مواجه می‌شویم. ما اغلب وقت خود را تلف می‌کنیم تا تصمیم بگیریم چه بپوشیم، به کسی زنگ بزنیم یا نه و برای هر وعده غذایی چه بخوریم.

در چنین مواردی، واقعاً هیچ گزینه اشتباهی وجود ندارد. پس فقط انجامش بده قبل از اینکه مغز شما این فرصت را پیدا کند که به سناریو‌های مختلف فکر کند و شما را گیج کند، بلافاصله اقدام کنید.

برخی از تصمیمات را خودکار کنید

هر بار که انتخابی می‌کنید، مهم نیست که چقدر کوچک یا تصادفی باشد، برخی از قابلیت‌های تصمیم گیری خود را سرمایه گذاری می‌کنید؛ و این یک منبع محدود است. به همین دلیل است که اکثر مردم در عصر، زمانی که تصمیمات زیادی در طول روز گرفته‌اند، به فعالیت‌های ناسالم و غیرمولد می‌پردازند.

اما می‌توانید با خودکار کردن برخی تصمیماتی که روزانه باید بگیرید، از این اتفاق جلوگیری کنید. برای مثال وعده‌های غذایی خود را در نظر بگیرید. تصمیم گرفتن برای خوردن یک چیز هر روز برای صبحانه، ناهار و شام بسیار آسان‌تر است؛ و فقط به آن پایبند باشید.

این باعث صرفه جویی در زمان و نگرانی‌های شما در آینده می‌شود؛ و بالاخره یک برنامه غذایی خواهید داشت. همچنین می‌توانید ساعات ثابتی را برای خوابیدن و بیدار شدن تعیین کنید؛ که منجر به یک روز ساختارمند و سازمان شخصی بهتر می‌شود.

من شخصاً دوست دارم تعداد زیادی از افراد موفق هر روز یک لباس را بپوشند. عدم تصمیم گیری برای پوشیدن، استرس آن را از بین می‌برد. من آن را برای خودم اجرا کردم و نتایج را دیدم.

در مورد نتیجه مثبت باشید

مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می‌کنید و، همیشه می‌توانید از آن بهترین استفاده را ببرید. نحوه برخورد ما با زندگی بستگی به نگرش ما نسبت به آن و واکنش ما نسبت به اتفاقاتی دارد که برایمان اتفاق می‌افتد. پس خوشبین باشید. بدانید که تمام تلاش خود را می‌کنید و هیچ تصمیمی نمی‌تواند شما را از آن پشیمان کند.

از اشتباهات خود درس بگیرید

هر انتخاب بدی در زندگی نتیجه اش تجربه و دانش است. می‌توانیم بدانیم دفعه بعد چه کاری را نباید انجام دهیم، و این کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. از اشتباهی که انجام دادی احساس بدی نداشته باش. آن را نیز شخصی نگیرید. به سادگی تصمیم بگیرید که دوباره همان کار را تکرار نکنید.

اجازه دهید تصمیمات شما با اهداف زندگی شما همخوانی داشته باشد 

افراد هدف گرا قاطع‌تر هستند. دلیلش این است که آن‌ها فهمیده‌اند چه می‌خواهند و چه چیزی را نمی‌خواهند و هر روز این را به خود یادآوری می‌کنند. شما می‌توانید آن را انجام دهید. در مورد رویا‌ها و اهداف خود دقیق باشید. آن‌ها را یادداشت کنید و ببینید چه کاری باید انجام دهید و چه کسی باید بشوید تا به آنجا برسید.

سپس، هر زمان که با چالشی روبرو شدید و نیاز به تصمیم گیری دارید، آن را در حالی که هدف خود را در ذهن دارید انجام دهید. به این ترتیب هیچ شکی وجود نخواهد داشت، زیرا همیشه یکی از انتخاب‌های ممکن مربوط به اهداف زندگی شما خواهد بود.

به غرایز خود اعتماد کنید

اغلب افراد دیگر سعی می‌کنند مداخله کنند، شما را از چیزی که واقعاً می‌خواهید منصرف کنند. اما شما نباید به آن‌ها اجازه دهید. حتی اگر آن‌ها شما را دوست داشته باشند و بخواهند موفقیت شما را ببینند. این مسیری است که باید طی کنید و تنها شما می‌توانید تصمیم درست را بگیرید؛ بنابراین باید ادامه دهید.

بیشتر از اینکه به افراد و عوامل دیگر اعتماد کنید به شهود خود اعتماد کنید. دیگر به دنبال نشانه‌هایی از اطراف نباشید یا از مردم بخواهید که از طرف شما انتخاب کنند. در عوض، درون خود را بهتر بشناسید. از قبل جواب را می‌داند. شما فقط باید به آن برسید.

اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس یک مهارت قدرتمند است و در بسیاری از موقعیت‌ها کمک می‌کند. یک فرد با اعتماد به نفس در پوست خود احساس راحتی می‌کند، به توانایی‌های خود مطمئن است و این به او کمک می‌کند تا شک و تردید و ناامنی را کنار بگذارد. او می‌داند که برای موفقیت همه چیز را دارد و حتی اگر شکست بخورد، دوباره تلاش خواهد کرد. به همین دلیل است که عزت نفس بالاتر منجر به تصمیم گیری بیشتر می‌شود. پس روی اعتماد به نفس خود کار کنید.

انتخابگر باشید

درک کنید که نمی‌توانید همه آن را داشته باشید و نیازی هم ندارید. برخی از افراد می‌خواهند همه گزینه‌های ممکن را به طور همزمان انتخاب کنند. زمان و تمرکز ما محدود است؛ بنابراین ما باید در زندگی انتخابی باشیم و مطمئن شویم که انرژی زیادی را به چیز‌های بی معنی اختصاص نمی‌دهیم.

انتخاب کنید چه چیزی برای شما مهم است، چه چیزی در گذشته موثر بوده است، چه چیزی در این لحظه درست است و چه چیزی احساس می‌کنید برای شما خوب است. اینگونه است که شما راحت‌تر تصمیم‌گیری می‌کنید و مطمئن می‌شوید که از نتیجه آن پشیمان نخواهید شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما