تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

درمان عرق سوز شدن دور گردن در بزرگسالان

عرق سوز شدن یکی از مشکلات رایج و معمولی برخی از افراد است. این مشکل معمولا در هوای گرم رخ می دهد، زمانی که پوست دچار قرمزی و التهاب شده و سوزش و یا خارش به همراه دارد.

رویداد ۲۴| عرق سوز شدن گردن یکی از مشکلات بیشتر آقایان است که در اثر تماس لبه یقه تیشرت و یا اصطحکاک ناشی از لباس های یقه دار بر گردن آن ها ایجاد می شود. سوزش، خارش، التهاب برای آن ها بسیار آزاردهنده خواهد بود. البته عرق سوز شدن گردن در هر فردی ممکن است ایجاد شود و به جنس و سن بستگی ندارد. برخی از ضد تعریق ها یا کرم ها نیز می توانند باعث عرق سوز شدن گردن شوند. به هر حال آگاهی از این موارد باعث می شود تا هنگام مواجه با این مشکل، عملکرد بهتری داشته باشید.

بهترین روش درمان و جلوگیری از عرق سوز شدن

عرق سوز شدن به حالتی گفته می شود که پوست در شرایط گرما قرار گرفته؛ اما به دلیل تعریق زیادی که داشته منافذ پوست آن بسته شده و اکنون آن ناحیه نمی تواند تعریق کند. در محلی که منافذ بسته شده، قرمزی و جوش و همچنین خارش دیده می شود.، عرق سوز شدن ممکن است در هر رده سنی ایجاد شود. حدود ۳۰درصد افراد معمولا در هوای گرم دچار عرق سوز شدن می شوند. همچنین این مشکل می تواند در هر قسمتی از بدن مانند کشاله ران، زیر بغل، گردن و... ایجاد شود. این مشکلات معمولا با خنک شدن محل آسیب دیده بر طرف می شوند. در صورتی که دچار عرق سوزی گردن شده اید، روش های زیر می تواند برای برطرف کردن آن مناسب باشد.

پماد کالامین

با این پماد جای قرمزی و التهاب ناشی از عرق سوختگی به سرعت از بین می رود. درواقع استفاده از این پماد یکی از موثرترین روش ها برای برطرف کردن انواع قرمزی، تسکین التهابات، برطرف کردن خارش است. در اطفال و نوزادان کاربرد بسیار زیادی دارد. همچنین با داشتن خاصیت خنک کنندگی که دارد علاوه بر مزیت های گفته شده، با مصرف یکبار در روز مشکل عرق سوز شدن را بهبود می بخشد.

پماد هیدروکورتیزون

از این پماد موضعی برای درمان سوختگی و مشکلات پوستی مانند خارش، عرق سوز شدن، جوش، درماتیت و... استفاده می شود. این پماد پس از کالامین به عنوان بهترین پماد برای برطرف کردن عرق سوز شدن گردن است.

وازلین

از وازلین می توان به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده محل ایجاد مشکل در گردن خود استفاده کنید. با استفاده از آن اصطحکاک بین پوست گردن آسیب دیده و لباس موجب بروز مشکل نمی شود. همچنین وازلین باعث می شود تا از نفوذ عرق به پوست ملتهب جلوگیری شود.

استحمام روزانه با آب خنک

با دوش گرفتن در آب خنک، از گرمی و سوزش ناشی از التهاب جلوگیری می شود. شستشوی بدن با آب و صابون باعث از بین رفتن میکروب های بیماری زایی که موجب عرق سوز شدن گردن شده اند، می شود. در افراد بزرگسال به دلیل افزایش تعریق، بهتر است تعداد دفعات دوش گرفتن نیز بیشتر باشد. اگر برای استحمام از وان استفاده می کنید، کمی جوش شیرین به آب آن اضافه کنید؛ زیرا جوش شیرین التهابات پوستی را به سرعت کاهش می دهد.

خنک کردن محیط

بهتر است هنگام عرق سوز شدن محیط اطراف خنک و سرد باشد؛ زیرا با گرم بودن هوای اتاق، از نواحی بالاتر روی محل آسیب دیده در گردن عرق ریخته و این امر موجب سوزش بیشتر آن خواهد شد. بنابراین با سرد نگه داشتن محیط امکان تعریق وجود نخواهد داشت.

نوشیدن آب کافی در روز

با مصرف آب به اندازه کافی، تعریق در قسمت های مختلف بدن به درستی انجام می شود. هیدراته شدن بدن باعث می شود تا بدن خنک بماند و از گرمای بیش از اندازه آن جلوگیری شود.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل پر آب بودن آن و خاصیت تسکین دهندگی که دارد، برای درمان عرق سوز شدن گردن بسیار مناسب است. با قرار دادن مقداری از این ژل روی محل آسیب دیده و استراحت آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، التهاب و قرمزی برطرف می‌شود. شما می‌توانید از این ژل روزی ۲ بار استفاده کنید. همچنین استفاده از ژل آلوئه ورا با عث دهیدراته شدن پوست گردن شده که این امر خود برای بهبودی مشکل موثر است.

خیار

خیار با خاصیت آبرسانی قوی و به دلیل وجود آنتی اکسیدان و ویتامین هایی که دارد در درمان عرق سوز شدن بسیار موثر است. می توانید برش هایی از خیار و لیمو را در آب خنک برای مدتی بخیسانید. سپس برای چند دقیقه حلقه های خیار را روی پوست گردن قرار داده تا ضمن آبرسانی به پوست، محل آسیب دیده خنک شده و التهابات کاهش پیدا کند.

پوشیدن لباس نخی و یا گشاد

همانطور که می دانید هر چه لباس تنگ تر باشد، امکان جابجایی هوا نیز کمتر خواهد بود. درشرایطی که هوا گرم است، هنگام پوشیدن لباس های تنگ، عرق به بدن چسبیده و بین لباس و سطح عرق سوز بدن اصطحکاک و سایش ایجاد می شود. این امر باعث بدتر شدن شرایط می شود؛ به همین دلیل بهتر است از لباس های گشاد که هیچ برخوردی بین آن ها ایجاد نمی شود، استفاده کنید. همچنین بهتر است لباسی که می پوشید از جنس مناسبی باشد تا موجبات تعریق زیاد را برای شما فراهم نکند. معمولا لباس هایی از جنس نخی بسیار خنک بوده و برای روزهای گرم مناسب هستند؛ زیرا این نوع جنس رطوبت را در خود نگه نمی دارد.

مراجعه به متخصص

اگر با انجام روش های فوق، پس از گذشت چند روز مشکل عرق سوز شدن گردن شما درمان نشد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما را درمان کند. با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تب و لرز
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • ترشح چرک
  • تاول

سخن پایانی

عرق سوز شدن گردن یکی از مشکلات رایج در میان افراد است. با وجود عادی بودن مشکل؛ اما تحمل سوزش و خارش آن، برای فرد بسیار آزاردهنده خواهد بود. استفاده از پمادهای کالامین و هیدروکورتیزون بهترین و سریع ترین روش برای از بین بردن عرق سوز شدن دور گردن هستند. استحمام روزانه و شستشوی ناحیه بیشترین تاثیر را برای برطرف کردن عوامل ایجاد التهاب دارند. استفاده از خیار و ژل آلوئه ورا جزء بهترین درمان های خانگی محسوب می شوند؛ اما برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است لوازم بهداشتی و به خصوص ضد تعریق های خود را از فروشگاه شناخته شده ریحا به صورت اینترنتی خریداری کنید. ضد تعریق این فروشگاه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و فاقد مواد شیمیایی مضر و حساسیت زا است. علاوه بر آن ضد تعریق فروشگاه ریحا مورد تائید مصرف کنندگان بسیار زیادی قرار گرفته است.

برچسب ها: گرما ، تابستان
نظرات شما