تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات جهاد؛ جدیدترین موشک بالستیک ایران

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های موشک جدید جهاد خواهیم پرداخت.

مشخصات جهاد | جدیدترین موشک بالستیک ایران

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: در جریان رژه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از جدیدترین موشک بالستیک، دوربرد و نقطه‌زن سپاه به نام «جهاد» رونمایی شد. این سامانه تمام‌ایرانی از ایده تا محصول توسط دانشمندان سخت کوش نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است.

طراحی و ویژگی‌های موشک بالستیک جهاد

موشک راهبردی «جهاد» از نسل جدید موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. جدیدترین موشک بالستیک نیروی هوافصای سپاه که از خانواده فاتح (دقیق‌ترین خانواده موشک‌های ایرانی) است با قابلیت جداشونده از بدنه طراحی و ساخته شده است. موشک جهاد از لحاظ پلتفرم شباهت زیادی به موشک عماد و قیام دارد. این موشک دارای سوخت جامد است.

برد این موشک با نسل‌های جدید موشک قیام یعنی قیام ۲ برابر است، اما نکته شاخص اینجاست که موشک قیام به شکل تک فروندی روی لانچر‌های خود لود می‌شود، اما موشک جهاد به شکل دو فروندی روی لانچر‌های خود بکارگیری می‌شود. نکته مهم این است که در ساخت این موشک بر روی افزایش حجم آتش و امکان شلیک در تعداد بیشتر با پرتابگر‌های کمتر تمرکز شده است.

مشخصات جهاد | جدیدترین موشک بالستیک ایران

موشک جهاد به شکلی طراحی و ساخته شده که امکان لود دو فروندی آن روی پرتابگر اجرا شود که در واقع این ویژگی، ویژگی منحصر به فرد آن محسوب می‌شود یعنی لود دو فروندی موشک‌ها روی یک پرتابگر. موشک جهاد بخاطر برد ۱۰۰۰ کلیومتری خودش می‌تواند در نقش مکمل با موشک‌های قیام و دزفول و حتی ذوالفقار بکار گرفته شود. این موضوع به بحث حملات ترکیبی برای کشورمان کمک شایانی می‌کند.

حملات ترکیبی امروزه از این نظر اهمیت دارند که به عنوان ارکان اصلی عبور وگذر از سد سامانه‌های پدافنی شناخته می‌شوند و باید گفت تنوع در حمله عامل این موضوع است. سرجنگی جداشونده موشک جهاد به بالک‌های کنترلی مجهز شده است که احتمالا این موشک را قادر می‌سازد مانند موشک عماد با انجام مانور‌های سنگین از سد سامانه‌های پدافندی فرار کند.

همچنین این موشک دارای دو محفظه هدایت هوای پرفشار است که در راستای بالک‌های شماره ۲ و ۴ به پلتفرم آن اضافه شده که باعث افزایش عملکرد هدایتگری بالک‌های بکارگیری شده می‌شود. برای امر هدایت و اصلاح مسیر در این موشک هم از هدایت توسط بالک‌ها و هم از محفظه هوای پرفشار استفاده شده که در انجام مانور‌ها سهم بالایی دارند که این امر موشک را برای سامانه‌های پدافندی دشمن به موشکی خطرناک تبدیل می‌کند.

مشخصات جهاد | جدیدترین موشک بالستیک ایران

از طرف دیگر این موشک بخاطر برد و ساختار پلتفرم پرتابی خود، ارتفاع بالایی نمی‌گیرد. این ارتفاع پروازی موشک کار مقابله با آن را برای دشمن سخت می‌کند، چون موشک از جو خارج نمی‌شود و در ارتفاع تقریبا زیر جو پرواز می‌کند. به همین دلیل کار مقابله با آن و کشف آن در سیستم‌های راداری با تاخیر انجام می‌شود.

نکته پایانی اینکه این موشک بخاطر ساختار و پلتفرم مشابه با موشک عماد و قیام و همچنین سوخت مایع بودن به عنوان یک موشک ارزان قیمت محسوب می‌شود که می‌توان روی آن برای جنگ‌های آینده حساب کرد.

برد موشک جهاد

موشک بالستیک جهاد که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است، از بردی هزار کیلومتری برخوردار است.

عملیات موشک بالستیک جهاد

«جهاد»، موشک بالستیک سوخت مایع تک‌مرحله‌ای است. برخی معتقدند پیش‌تر در جریان عملیات «لیله‌القدر» سپاه‌پاسداران در آخرین روز‌های خردادماه ۱۳۹۶، از این موشک علیه مواضع تروریست‌های داعش در استان دیرالزور سوریه استفاده شده‌است.

مشخصات جهاد | جدیدترین موشک بالستیک ایران

چرا این موشک به نام جهاد نامگذاری شد؟

درباره دلیل نامگذاری این موشک بالستیک نیز یک روایت این است که با توجه به نامگذاری یک موشک بالستیک دوربرد ایرانی (با برد ۱۷۰۰-۲۰۰۰ کیلومتر) به نام «عماد» به‌یاد شهید عماد مغنیه، این موشک نیز به یاد جهاد مغنیه (پسر شهید عماد مغنیه) به‌عنوان «جهاد» نامگذاری شده است.

مشخصات فنی کلی موشک جهاد

نوع موشک: بالستیک برد بلند

 برد: هزار کیلومتر

حداکثر سرعت: ۲هزارو۹۳۵ متربرثانیه (۸.۵ ماخ)

طول: ۱۱.۸۵ متر

قطر: ۸۸ سانتی‌متر

وزن کلی: ۷۰۲۹ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۵۹۱ کیلوگرم

سوخت: سوخت مایع تک مرحله‌ای

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما