تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سیلوستر استالونه کیست؟| محبوبیت ستاره عصر ریگان در زمانه عسرت فرهنگی دهه ۶۰ ایران

استالونه در کنار بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر ستارگان اصلی هالیوود در عصر ریگان بودند. بازیگرانی عضلانی با بدن‌های ورزیده که قرار بود بعد از دهه پرماجرای هفتاد احیاگران اصلی سنت‌های اصیل آمریکایی باشند.

سیلوستر استالونه کیست؟| محبوبیت ستاره عصر ریگان در عصر عسرت فرهنگی دهه ۶۰ ایران

رویداد۲۴| مازیار وکیلی: در میان تمام ستارگان سینمای هالیوود که در ایران مطرح شدند سیلوستر استالونه چهره متفاوتی است. او اولین ستاره سینمای آمریکا بود که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مطرح شد. مطرح شدن استالونه در زمانه عسرت فرهنگی دهه شصت (که حتی ویدیو هم ممنوع بود) از این جهت اهمیت داشت که او مروج همان فرهنگی بود که حاکمیت ایران هر روز آن را تقبیح می‌کرد. اما مردم ایران بدون توجه به سیاست‌های رسمی حاکمیت فیلم‌های استالونه را با مشقت فراوان تهیه می‌کردند تا آن را با ویدیوهایی که به صورت قاچاق تهیه کرده بودند، تماشا کنند. استالونه در کنار بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر ستارگان اصلی هالیوود در عصر ریگان بودند. بازیگرانی عضلانی با بدن‌های ورزیده که قرار بود بعد از دهه پرماجرای هفتاد احیاگران اصلی سنت‌های اصیل آمریکایی باشند. استالونه در شرایطی تبدیل به یک ستاره اسطوره‌ای در میان مردم ایران شد که همه دستگاه فرهنگی  آن زمان می‌خواست او در ایران ستاره نشود. اما او راه خودش را از سخت‌ترین مسیرها باز کرد و تبدیل شد به مهم‌ترین میوه ممنوعه دهه شصت. بازیگری که خیلی از جوانان آن سال‌ها نه تنها فیلم‌هایش را تماشا می‌کردند. که پوستر فیلم‌هایش را هم به در و دیورا اُتاق‌شان می‌چسباندند.

آغاز زندگی استالونه

زندگی استالونه یک داستان پریان کامل است. از آن داستان‌هایی که مادربزرگ‌ها نیمه شب برای نوه‌هایشان تعریف می‌کنند. قصه پسر نه چندان پولدار و شکست خورده‌ای که ناگهان معجزه‌ای در زندگی‌اش رخ می‌دهد و او را به اوج ثروت و شهرت می‌رساند. استالونه در خانواده‌ای معمولی در نیویورک به دنیا آمد.


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم گرگ ها؛ درخشش بردپیت و جرج کلونی دو ستاره هالیوود در فیلمی ماندگار


پدرش آرایشگر و مادرش رقصنده بود. به هنگام تولد برای مادر استالونه مشکلی به وجود آمد که دکتر مجبور شد او را در شرایط خاصی به دنیا بیاورد. این موضوع باعث شد سمت چپ صورت او شامل قسمتی از لب، چانه و زبانش فلج شود. این موضوع بعدها به کمک او آمد و به صورت او حالت گرفته و محزونی بخشید که تبدیل به پرسونای بازیگری او شد. پدر و مادر استالونه در نه سالگی از هم جدا شدند و او در شرایط خاصی بزرگ شد. مدتی در یک آکادمی نظامی تحصیل کرد و بعد از این که تحصیل را رها کرد در نقش‌های کم اهمیت در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کرد.که مشهورترین آن‌ها حضور در یک پلان از فیلم سینمایی موزها ساخته وودی آلن در نقش یک جیب بر بود.

راکی؛ آغاز قصه پریان

سیلوستر استالونه کیست؟| محبوبیت ستاره عصر ریگان در عصر عسرت فرهنگی دهه ۶۰ ایران

به گزارش رویداد۲۴ درهای موفقیت زمانی به روی استالونه گشوده شد که او بعد از تماشای مسابقه محمدعلی کلی تصمیم گرفت فیلمنامه‌ای درباره بوکسوری گمنام بنام راکی بالبوآ بنویسد. استالونه ظرف سه روز فیلمنامه را نوشت و آن را به تهیه کنندگان ارائه کرد. استالونه شرط فروش فیلمنامه را بازی خودش عنوان کرد. این در حالی بود که تهیه کنندگان می‌ترسیدند نقش را به بازیگر گمنامی مانند او بسپارند و بازیگران مطرحی مانند برت رینولدز و جیمز کان را مدنظر داشتند. اما اصرار استالونه جواب داد و او نقش را گرفت. نتیجه برخلاف پیش‌بینی‌ها شگفت انگیز بود. راکی با بودجه یک میلیون دلاری بیش از دویست میلیون دلار فروش کرد. در چند رشته اُسکار کاندیدا شد و توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای جان جی آویلدسون به ارمغان بیاورد. خود استالونه هم کاندیدای بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلمنامه اُرژینال شد و کارش به قدری خوب بود که راجر ایبرت مشهور او را مارلون براندو جدید سینمای جهان بنامد. راکی به قدری موفق بود که شش قسمت از آن ساخته شد و خود استالونه کارگردانی قسمت دوم، سوم، چهارم و ششم را بر عهده گرفت. نقش راکی به قدری ماندگار شد که بعدها در یک نظرسنجی بزرگ از منتقدان آمریکایی تبدیل به هفتمین قهرمان محبوب تمام ادوار سینمای آمریکا شود.

رمبو؛ شخصیت نمونه‌ای عصر ریگان

سیلوستر استالونه کیست؟| محبوبیت ستاره عصر ریگان در عصر عسرت فرهنگی دهه ۶۰ ایران

بعد از موفقیت همه جانبه راکی کسی فکر نمی‌کرد نقش دیگری باشد که بتواند اهمیتی هم طراز آن بوکسور شکست خورده برای استالونه داشته باشد. اما فیلم رمبو توانست دومین فرنچایز موفق استالونه را رقم بزند. استالونه در سری فیلم‌های رمبو (که در ابتدا قرار بود استیو مک موئین آن را بازی کند) نقش یک سرباز دورگه سرخپوست-آلمانی را بازی کرد که در ویتنام جنگیده است و حالا به وطن برگشته. موفقیت رمبو‌ها حیرت انگیز بود. قسمت اول فیلم فروشی استثنایی را تجربه کرد. قسمت دوم فیلم از قسمت اول هم بیشتر فروش کرد و چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروخت. قسمت سوم فیلم هم با فروش ۱۹۰ میلیون دلاری موفقیت‌های دو فیلم قبلی را کامل کرد. استالونه سرانجام قسمت پایانی و پنجم این فرنچایز موفق را در سال ۲۰۱۹ کارگردانی کرد و آن را به اتمام رساند.

زندگی شخصی استالونه

استالونه تا کنون سه بار ازدواج کرده است. همسر اول او ساشاچاک عکاس و بازیگر و است. استالونه از همسر اول خود دو فرزند دارد که یکی از آن‌ها از دنیا رفته است. کار این زوج زمانی به طلاق کشید که ساشاچاک قصد داشت برای تست بازیگری نیویورک را ترک کند، اما استالونه جلویش را گرفت. همسر دوم او بریگیته نیلسون بازیگر بود. ازدواجی پرهیاهو که فقط دو سال دوام داشت. این زوج در دو فیلم راکی ۴ و کبری با یکدیگر هم بازی بودند. اما استالونه سال ۱۹۹۸ برای سومین بار با مدلی بنام جنیفر فلاوین ازدواج کرد که تا به امروز دوام آورده است. حاصل این ازدواج سه فرزند دختر است. استالونه یکی از معدود ستارگان هالیوود است که اعتقادات مذهبی محکمی دارد و یک کاتولیک معتقد به حساب می‌آید. او که نقاش بسیار خوبی هم هست در روسیه و فرانسه نمایشگاهی از نقاشی‌هایش برپا کرده است. استالونه هم چنین یکی از مالکین اصلی رستوران‌های زنجیره‌ای سیاره هالیوود است. دیگر مالکین این رستوران‌ها بوریس ویلیس، آرنولد شوآرتزنگر و دمی مور هستند. ثروت استالونه در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. این ثروت هنگفت او را تبدیل به یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین بازیگران سینمای جهان کرده است.

سیلوستر استالونه کیست؟| محبوبیت ستاره عصر ریگان در عصر عسرت فرهنگی دهه ۶۰ ایران

افتخارات و دستاوردها

استالونه تاکنون سه بار کاندیدای جایزه اُسکار شده است که هر سه بار در کسب جایز ناموفق بوده است. اما استالونه یک رکورد منفی هم دارد. او تاکنون ۱۴ بار کاندیدای جایزه تمشک طلایی (بدترین‌های یک سال سینمایی) شده و ۴ بار هم آن را کسب کرده است. استالونه در این زمینه رکوددار است و هیچ بازیگری نتوانسته است به اندازه او کاندیدا و برنده این جایزه شود.

سیلوستر استالونه کیست؟| محبوبیت ستاره عصر ریگان در عصر عسرت فرهنگی دهه ۶۰ ایران

یک شمایل ماندگار

اگر قرار باشد کیفیت فیلم‌های استالونه را مدنظر قرار دهیم نمی‌توان او را بازیگر بزرگی دانست. اما حکایت او و چند بازیگر دیگر فرق می‌کند. او در کنار آرنولد شوارتزنگر و بروس ویلیس نمادهای دورانی خاطره انگیز هستند. آن‌ها بزرگ‌ترین جلوه ستارگان عصر ریگان هستند. چهره‌هایی که قرار بود نماد احیای سنت‌های آمریکایی باشند و این کار را با موفقیت انجام دادند. درخشش آن‌ها عصر ریگان را تبدیل به یک دوران طلایی برای مردم آمریکا کرد. دورانی که با پیروزی آمریکا بر شوروی خیلی خوب به پایان رسید. پس بهتر است ما استالونه را بیشتر یک شمایل ببینیم تا بازیگر. اسطوره‌ای که تبدیل به یکی از کهن الگوهای جامعه آمریکا شد. مردی عضلانی و همه فن حریف که همیشه پیروز است و غرور آمریکایی‌ها را احیا می‌کند. درست مثل ریگان (و جرج بوش پدر) که با غلبه بر شوروی آمریکا را تبدیل به ابرقدرتی جهانی کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای جهان
نظرات شما