تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

مشکل دانشگاه با بازگشت اخراجی‌ها حل می‌شود یا پایان اخراج‌ها؟ | ظریفیان: اعتراض حق دانشجو است

ظریفیان با استقبال از رویکرد وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه می‌گوید: اعتراض حق دانشجو است. مورد اخیر مطهره گونه‌ای و لغو امکان بازگشت او به دانشگاه، اما نشان می‌دهد که وزارت علوم هنوز کار دارد تا به آن نقطه برسیم که دانشجو به خاطر اظهارنظر سیاسی از تحصیل محروم نشود.

مشکل دانشگاه با بازگشت اخراجی‌ها حل می‌شود یا پایان اخراج‌ها؟ | ظریفیان: اعتراض حق دانشجو است

رویداد۲۴| با روی کار آمدن دولت چهاردهم تلاش‌ها برای بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاه شروع شد. این تلاش‌ها ثمربخش هم بود و دیدیم برخی اساتید برگشتند. بخشنامه بازگشت دانشجویان نیز همین شنبه قبل ابلاغ شد.
غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات در پی این رویکرد از رویکرد سلبی که سبب محروم شدن برخی دانشجویان از تحصیل شده و می‌شود، گفت: «حتی اگر دانشجویی دچار تخطی شود و تندروی کند با ساز و کار‌های درون دانشگاهی مسائل رتق و فتق می‌شود. اما متاسفانه از دوره‌ای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... دانشجویان به جای اینکه فرصت تلقی شود، تهدید تلقی شد. به‌رغم تنوع و تکثری که در محیط دانشگاه به عنوان یک ایران کوچک با نگرش‌های مختلف وجود دارد، تلاش شد تنها یک جریان فکری در دانشگاه‌ها سیطره پیدا کند. فعالیت دانشجو و دانشگاه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کمرنگ شد و زمانی که دانشجو تلاش کرد از حقوق اساسی ملت دفاع کرده و از کژکارکردی‌ها انتقاد کند، با تصمیمات تند و غلط با او برخورد شد. مثلا در این برهه استاد یا دانشجویی که در حال انجام فعالیت‌های سیاسی است از تدریس و تحصیل محروم می‌شود! حتی واژه‌هایی در خصوص این دانشجویان به کار برده شد که بار معنایی بسیار منفی داشت. دانشجوی ستاره‌دار یکی از همین واژه‌هاست. دانشجویی که در فعالیت‌های سیاسی شرکت کرده بود، در انجمن اسلامی حضور داشت و عضو کانون‌های مختلف بود با برخورد‌های غیرمتعارفی مواجه شد. این دانشجو که در کنکور سراسری شرکت کرده و برای ورود به دوره دکتری یا کارشناسی ارشد رتبه خوبی آورده، به دلیل همین فعالیت‌ها از تحصیل محروم شده است.»
این چهره دانشگاهی در مصاحبه با روزنامه اعتماد تاکید می‌کند که «این برخورد‌ها برای جامعه ایرانی که فرهنگی است و جامعه‌ای که اساسا انقلاب کرده تا مقابل خودکامگی بایستد، استقلال خود را به دست بیاورد، آزادی مصرح در قانون اساسی را کسب کند و انقلاب کرده تا اعتماد به نفس، استقلال و پرسش داشته باشد، زیبنده نیست.»
ظریفیان با اشاره به اینکه «اقدام و گامی که وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان و اساتید برداشته حقیقتا قابل ستایش است» می‌گوید: «البته به این معنا نیست که با دانشجویی که خطای اخلاقی و انضباطی و... دارد، برخورد نشود. طبیعتا دانشجویی که در امتحان خود تقلب کرده یا گرفتار مواد مخدر و... شده، پرونده‌اش باید از مسیر قانونی مورد بررسی قرار بگیرد. اما در خصوص تعهد اجتماعی و سیاسی دانشگاه، دانشجویی که در حال کمک است و هشدار می‌دهد، نباید با برخورد‌های تند مواجه شود. حتی اگر خطایی صورت گرفته نباید دانشجو را از حق طبیعی خود که تحصیل است، محروم کرد. اقدامی که با همه فراز و نشیب‌ها در حال انجام است، درست است. به دانشجو باید گفته شود برای فعالیت‌های قانونمند سیاسی و اجتماعی لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کند. باید به دانشجو گفته شود که تعهدش نسبت به مردم و جامعه لایق تشویق است نه تنبیه.»
این گام وزارت علوم و دولت چهاردهم برای بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاه، اما درحالی برداشته شده که به نظر می‌رسد، همچنان مسائلی در این زمینه ایجاد خواهد شد. بدیهی است مادامی که نوع نگاه دانشگاه و مسئولان به دانشجو تغییر نکند باز هم شاهد محرومیت‌های از تحصیل خواهیم بود. شاهد این مدعا همین ماجرای اخیر مطهره گونه‌ای است. این دانشجوی محروم شده از تحصیل هنوز به دانشگاه برنگشته، با یک توییت خبر ساز شد و گویا فرصت برگشت به دانشگاه را نیز از دست داده است.
آنطور که مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفته «این دانشجو به دلیل موضع گیری اخیر و تخلفاتی که مجددا در فضای مجازی انجام داده به کمیته انضباطی معرفی و حکم بازگشت وی به دانشگاه و ادامه تحصیل لغو شد».
همانطور که ظریفیان در گفت‌وگوی مورد اشاره گفته، تخلفات دانشجو از قبیل تقلب و ... را باید به کمیته انضباطی ارجاع داد، اما اظهار نظر سیاسی را نه.
درستی و نادرستی توییت اخیر این دانشجو و اشتباه بودن یا نبودن نوشتن آن در این مقطع بحث مفصلی و دیگری است. حرف، اما این است که رویکرد سیاسی یک دانشجو در غلط‌ترین حالت ممکن نیز نباید دلیل محرومیت از تحصیل باشد. حتما راهکار‌ها و روش‌های قانونی موجود برای اینکه هم با تخلفات برخورد شود و هم حق آزادی بیان که از اصول مورد تایید قانون اساسی است، حفظ شود؛ کفایت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما