تاریخ انتشار: ۲۲:۵۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

افزایش چشمگیر سن ازدواج در افراد تحصیل‌کرده

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که سن ازدواج در افراد تحصیل‌کرده افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است، گفت: تعداد فرزندان در افراد متاهل تحصیل‌کرده کاهش داشته است.

افزایش چشمگیر سن ازدواج در افراد تحصیل‌کرده

رویداد24| علیرضا رئیسی در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: جوانی جمعیت یک مساله ملی و بسیار جدی است و علاوه بر مردم، نیاز به اقناع‌سازی تمام مسئولان دارد زیرا جوانی جمعیت فقط مسئله دولت نیست و به کل کشور و تمام دستگاه‌ها مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه تصویب بودجه برای پیشبرد این برنامه ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید با کمک مجلس که تاکنون در زمینه برنامه‌های جوانی جمعیت خوب پیش آمده، اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه لحاظ شود، اظهار کرد: از جمله مباحث مهم در این زمینه ساخت مسکن و خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان شاغل به تحصیل است که باید حتما در برنامه ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.

رئیسی افزود: سن ازدواج در افراد تحصیل‌کرده افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و تعداد فرزندان در افراد متاهل تحصیل‌کرده هم کاهش داشته است بنابراین باید با سرمایه گذاری روی این افراد برای سایر افراد جامعه در بحث جوان سازی جمعیت، الگوسازی کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به این که ارائه تسهیلات و مشوق‌ها به افراد متاهل تحصیل‌کرده برای فرزندآوری در آینده جمعیتی کشور تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها باید ارائه ایده‌های نو بر مبنای فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای در کشور باشد. البته این ایده‌ها لزوما اعطای تسهیلات مالی نیست. همچنین الگوسازی برای جامعه و جوانان با کمک گرفتن از چهره‌های شاخص علمی، فرهنگی و هنری نیز موثر است.

رئیسی با بیان این که در دنیا روی این مسئله که افراد از داشتن فرزند زیاد خجالت زده نباشند، کار شده است، افزود: کسی که چهار فرزند دارد باید بتواند در جامعه سرش را بالا بگیرد و به آن افتخار کند. نباید این دیگاه وجود داشته باشد که خانواده‌هایی که فرزند زیادی دارند از طبقات پایین جامعه هستند. باید روی مناطقی مانند شمال تهران که سن ازدواج بالاست و تعداد فرزندان زوج‌ها کم است، سرمایه گذاری کنیم تا این روند تغییر یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت متولی سلامت کل جمعیت کشور است بنابراین باید به برنامه‌هایی نظیر کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان هنگام زایمان و تولد نیز برای کمک به جلوگیری از کاهش جمعیت، بها داده شود.

وی اضافه کرد: آمارهایی مانند کاهش مرگ مادران و نوزادان یا سن امید به زندگی در کشور نسبت به 30 سال قبل روند افزایشی چشمگیری داشته است. امید به زندگی از 55 سال به 80 سال رسیده و اجرای این برنامه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار است.

رئیسی با بیان این که در ادبیات برنامه‌های حوزه بهداشت اصطلاح «مادران باردار پرخطر» حذف و تبدیل به «مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه» شده است، گفت: اکنون محدودیت سنی برداشته شده و سنین 15 تا 49 سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود. همچنین تعداد مراقبت‌ها برای مادران باردار در سیستم شبکه بهداشتی کشور از 14 به 12 برنامه ارتقا یافته است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سن ازدواج
نظرات شما