تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ایده تغییر دکترین هسته‌ای؛ در سیاست رسمی کشور سلاح هسته‌ای جایی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که گفتار‌های رسانه‌ای داخلی یا خارجی تأثیری بر سیاست رسمی ایران که سلاح هسته‌ای در آن جایی ندارد، نخواهد داشت.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ایده تغییر دکترین هسته‌ای؛ در سیاست رسمی کشور سلاح هسته‌ای جایی ندارد

رویداد۲۴| بقای، سخنگوی وزارت خارجه نشست خبری امروز خود تاکید کرد: سیاست قطعیِ ایران با دستور بالاترین مقام کشور این است که سلاح کشتار جمعی در سیاست ما جایی ندارد.
وی گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر عدم استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است و این سیاست، مستند به فتوای مقام معظم رهبری است.
بقایی ادامه داد: گفتار‌های رسانه‌ای داخلی یا خارجی تأثیری بر این موضع ندارد و ایران همواره بر اساس دکترین دفاعی خود، از این سیاست پیروی خواهد کرد.

رایزنی‌های منطقه‌ای عراقچی
بقائی با اشاره به چهار دور سفر منطقه‌ای «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران جهت رایزنی در مورد آخرین تحولات منطقه و و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سفر وزیر خارجه به قلب میدان یعنی بیروت و دمشق آغاز شد و به کشور‌های دیگر ادامه یافت. این رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت. علاوه بر سفرها، وزیر خارجه با مقامات مختلف از جمله دبیرکل سازمان ملل و وزیران خارجه مصر و فرانسه هم گفتگو کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ادامه تلاش‌ها برای بهبود روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش روبروست از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران به مصر، رایزنی در ارتباط با روابط دوجانبه صورت گرفت یا نه، گفت: اولویت در این رایزنی‌ها متمرکز بر تحولات منطقه، جلوگیری از افزایش تنش‌ها و کمک به حفظ ثبات و صلح در منطقه است، البته طبیعی است که از این فرصت‌ها برای گفتگو در ارتباط با روابط دوجانبه نیز استفاده می‌شود.
بقائی همچنین اعلام کرد: هیچ کشوری از منطقه را از رایزنی‌های خود مستثنی نمی‌کنیم. فکر می‌کنیم کمک به حفظ صلح منطقه یک وظیفه مشترک است. ما همیشه بر ضرورت درون‌زا بودن صلح منطقه تاکید می‌کنیم. به‌رغم سوءتفاهم‌ها با برخی کشور‌های منطقه، اولویت ما افزایش هم‌افزایی منطقه‌ای است. وزیر خارجه در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود امروز به ۲ کشور کویت و بحرین سفر می‌کند.

استقبال از ابتکارات برای کاهش تنش‌ها
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که شما با یک موجودیتی رابطه‌ای ندارید و آن موجودیت را به‌رسمیت نمی‌َناسید، صحبت از میانجیگری به لحاظ مفهوم حقوقی معنا ندارد. ما از تلاش‌های هر کشوری که همراه با حسن نیت برای توقف جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کند، استقبال می‌کنیم. این وظیفه قانونی و اخلاقی همه کشورهاست. اگر قائل به این باشیم که اتفاقات غزه، یک نسل‌کشی است، همه کشور‌ها به‌عنوان اعضای کنوانسیون منع نسل‌کشیف وظیفه شخصی برای جلوگیری از این وضعیت دارند. آفریقای جنوبی و دیگر کشور‌هایی که در دیوان لاهه طرح دعوی کردند، مبنی این کار آن‌ها این کنوانسیون بود.
بقائی ادامه داد: ما در واقع از هر ابتکار و تلاشی که برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شود، استقبال می‌کنیم و آن را یک وظیفه قانونی و اخلاقی همه کشور‌ها می‌دانیم.

کانال تبادل پیام با آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد کانال‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و تبادل پیام بین ۲ کشور در ارتباط با تحولات منطقه گفت: روند مسقط متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود که این روند به دلیل شرایط خاص منطقه بر اساس آنچه که وزیر خارجه اعلام کرده، متوقف شده است.
بقائی افزود: ما برای تبادل پیام با آمریکا یک مجاری مشخص داریم، البته مجاری دیپلماتیک در زمان‌های مختلف متعدد است، ولی مهم‌ترین مجاری دیپلماتیک ما با آمریکا سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران است و از این طریق پیام‌های لازم رد و بدل می‌شود. کانال تبادل پیام ما با آمریکا در ارتباط با تحولات منطقه کانال سوئیس است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما