انتقاد آیتالله حائری شیرازی: چرا مجتهدین برای عدم استعمال سیگار فتوا نمیدهند؟
آیت الله محی الدین حائری شیرازی گفت: پزشکان می گویند سیگار برای سلامتی زهر است؛ سئوال اینجاست که چرا آقایان مجتهد درباره عدم استعمال آن فتوا نمی دهند.
برخی از مجتهدین در خصوص عدم استعمال مواد دخانی با تأکید بر حرمت استعمال سیگار و مواد دخانیات، به تبیین فقهی، علمی و پزشکی این مسأله پرداختند و از مردم،رسانه ها و دولت خواسته اند به فکر مقابله با این پدیده باشند و در فتوای خود، کشیدن سیگار و دخانیات را حرام دانستند.
رویداد۲۴-آیت الله محی الدین حائری شیرازی گفت: پزشکان می
گویند سیگار برای سلامتی زهر است؛ سئوال اینجاست که چرا آقایان مجتهد
درباره عدم استعمال آن فتوا نمی دهند.
برخی از مجتهدین در خصوص عدم استعمال مواد دخانی با تأکید
بر حرمت استعمال سیگار و مواد دخانیات، به تبیین فقهی، علمی و پزشکی این
مسأله پرداختند و از مردم،رسانه ها و دولت خواسته اند به فکر مقابله با
این پدیده باشند و در فتوای خود، کشیدن سیگار و دخانیات را حرام دانستند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از جمله این مراجع است که با اشاره به فتوای حرمت استعمال دخانیات فرمودند: ما فتوایی درباره سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار و دخانیات حرام است و دلیل ما نیز روشن است.
آیت الله حائری شیرازی اما بدون اشاره به این فتوا روز یکشنبه در سلسله نشستهای مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی در محل دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد افزود: چرا آقایان دست روی دست گذاشته اند و در فتوا دادن تردید دارند، این نوع اقدام بازی کردن با دین است.
امام جمعه سابق شیراز ادامه داد: وقتی پزشکان می گویند سیگار کشیدن آثار مخربی برای سلامتی بشر دارد برای مجتهدین تکلیف است که اعلام حرمت کنند و فتوا دهند.
وی گفت: معنای پزشکی اسلامی این نیست که ما در حرفهایی که می زنند تردید کنیم و انبیاء هم نیامدند که برای ما پزشکی آورند زیرا پزشکی جزو علم الاشیا است و فقط علم الانسان متعلق به انبیاء است.
او افزود: اینکه در مقابل چیزی که علمی نیست خضوع داشت و در مقابل چیزی که علمی است تردید کرد عین افراط و تفریط در مباحث است.
آیت الله حائری شیرازی در تشریح تفاوت بین علوم انسانی و علوم تجربی گفت: یکی از مقدمات علوم انسانی انسان شناسی است. انسان از دیدگاه غرب و انسان از دیدگاه اسلام متفاوت است و از این جهت علوم تجربی به عنوان علم پذیرفته می شود و مباحثی از جمله اقتصاد، تربیت، توسعه و امنیت که با مفهوم انسان تعریف می شود جزو علوم انسانی است.
وی افزود: علوم تجربی مقهور علوم انسانی است و علوم انسانی عالم را مدیریت و دقیقا نقش دین را در عالم بازی می کند و سراسر درباره تعالی انسان است. تمام رشته های علوم تجربی علم الاشیا هستند اما در علوم انسانی حتی یک مورد نیز وجود ندارد که بتوان بدون ذکر قائل یک مساله را حل کنید.
وی گفت: دانش از نوع طلب و دین از نوع بدهی است. دین در مساله انسان به علم و بشر در موضوع انسان به وهم رسیده است لذا علوم انسانی غربی وهمیه و بی مایه است. به رغم اینکه علوم انسانی در اسلام کاملا غنی است و می توان تنها با این علوم غرب را خلع سلاح کرد اما چون دفاع علمی از مبانی علوم انسانی اسلامی نشده غرب این علوم را نمی پذیرد.
وی افزود: اگر دفاع علمی مناسبی از مبانی علوم انسانی اسلامی شود این علوم در دانشگاههای بزرگ کشورهای غربی پذیرش دارد اما همین علوم در دانشگاههای ایران ندارد و همه مقلد علم غرب هستند.
او ادامه داد: امروز باید با پشتوانه علوم انسانی خود، به علوم انسانی غرب حمله و آن را در دانشگاههای کشور ریشه کن کنیم.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از جمله این مراجع است که با اشاره به فتوای حرمت استعمال دخانیات فرمودند: ما فتوایی درباره سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار و دخانیات حرام است و دلیل ما نیز روشن است.
آیت الله حائری شیرازی اما بدون اشاره به این فتوا روز یکشنبه در سلسله نشستهای مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی در محل دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد افزود: چرا آقایان دست روی دست گذاشته اند و در فتوا دادن تردید دارند، این نوع اقدام بازی کردن با دین است.
امام جمعه سابق شیراز ادامه داد: وقتی پزشکان می گویند سیگار کشیدن آثار مخربی برای سلامتی بشر دارد برای مجتهدین تکلیف است که اعلام حرمت کنند و فتوا دهند.
وی گفت: معنای پزشکی اسلامی این نیست که ما در حرفهایی که می زنند تردید کنیم و انبیاء هم نیامدند که برای ما پزشکی آورند زیرا پزشکی جزو علم الاشیا است و فقط علم الانسان متعلق به انبیاء است.
او افزود: اینکه در مقابل چیزی که علمی نیست خضوع داشت و در مقابل چیزی که علمی است تردید کرد عین افراط و تفریط در مباحث است.
آیت الله حائری شیرازی در تشریح تفاوت بین علوم انسانی و علوم تجربی گفت: یکی از مقدمات علوم انسانی انسان شناسی است. انسان از دیدگاه غرب و انسان از دیدگاه اسلام متفاوت است و از این جهت علوم تجربی به عنوان علم پذیرفته می شود و مباحثی از جمله اقتصاد، تربیت، توسعه و امنیت که با مفهوم انسان تعریف می شود جزو علوم انسانی است.
وی افزود: علوم تجربی مقهور علوم انسانی است و علوم انسانی عالم را مدیریت و دقیقا نقش دین را در عالم بازی می کند و سراسر درباره تعالی انسان است. تمام رشته های علوم تجربی علم الاشیا هستند اما در علوم انسانی حتی یک مورد نیز وجود ندارد که بتوان بدون ذکر قائل یک مساله را حل کنید.
وی گفت: دانش از نوع طلب و دین از نوع بدهی است. دین در مساله انسان به علم و بشر در موضوع انسان به وهم رسیده است لذا علوم انسانی غربی وهمیه و بی مایه است. به رغم اینکه علوم انسانی در اسلام کاملا غنی است و می توان تنها با این علوم غرب را خلع سلاح کرد اما چون دفاع علمی از مبانی علوم انسانی اسلامی نشده غرب این علوم را نمی پذیرد.
وی افزود: اگر دفاع علمی مناسبی از مبانی علوم انسانی اسلامی شود این علوم در دانشگاههای بزرگ کشورهای غربی پذیرش دارد اما همین علوم در دانشگاههای ایران ندارد و همه مقلد علم غرب هستند.
او ادامه داد: امروز باید با پشتوانه علوم انسانی خود، به علوم انسانی غرب حمله و آن را در دانشگاههای کشور ریشه کن کنیم.
منبع: ایرنا