تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
مهدی پازوکی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

تامین‎اجتماعی کارآمد فقر مطلق را ریشه کن می‎کند

یک اقتصاددان گفت: اگر در ایران یک سیستم تامین‎اجتماعی کارآمد داشته باشیم قطعا می‎توانیم جلوی فقر مطلق را بگیریم از دو روش می‎توان مشکل فقر مطلق را حل کرد، یکی نظام مالیاتی کارآمد و دیگری یک سیستم تامین‎اجتماعی‎ کارآ. تامین اجتماعی کارآمد فقر مطلق را ریشه کن می‎کند.
رویداد۲۴یک اقتصاددان گفت: اگر در ایران یک سیستم تامین‎اجتماعی کارآمد داشته باشیم قطعا می‎توانیم جلوی فقر مطلق را بگیریم از دو روش می‎توان مشکل فقر مطلق را حل کرد، یکی نظام مالیاتی کارآمد و دیگری یک سیستم تامین‎اجتماعی‎ کارآ. تامین اجتماعی کارآمد فقر مطلق را ریشه کن می‎کند.

یکی از انتقادهایی که  مردم به دولت  آقای روحانی  در نخستین دوره ریاست‎جمهوری‎اش وارد می‎کردند، این بود که چرا مشکلات اقتصادی و معیشتی‎شان آنطور که باید حل نشده است، حتی جناح رقیب هم سعی می‎کرد با دست گذاشتن بر این نقطه ضعف افکارعمومی را با خود همسو کند.
 
روحانی در سخنرانی‎های خود قبل از انتخابات از وعده‎ای حرف زد  که اگر عملی شود گام بزرگی به سوی توسعه برداشته خواهد شد، او  از لزوم ریشه کن کردن فقر مطلق سخن گفت.
 
علی ربیعی، وزیر رفاه دولت یازدهم  هم در کمیسیون تخصصی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به این مساله اشاره کرد و گفت: یکی از تاکیدات مهم دکتر روحانی " برطرف کردن فقر مطلق در کشور تا پایان دولت دوازهم " است.

پرویز فلاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز در این خصوص اظهار داشت: یک انسجام ملی در دولت و مجلس برای تدوین برنامه ای جهت از بین بردن فقر مطلق در کشور آغاز شده و همه یک صدا خواستار از بین بردن فقر مطلق در کشور هستند.

ریشه کن کردن فقر مطلق وعده بسیار مهمی است که اگر به آن عمل شود بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، رفاه و توزیع عادلانه درآمدها حاکم می‎شود و ایران یکی از مهم‎ترین شاخص‎های توسعه را به دست خواهد آورد.  ولی سوال اصلی اینجاست که دولت دوازهم چطور و با چه راهکاری می‎خواد به این وعده عمل کند و پیش نیازهای  ریشه کن کردن فقط مطلق چیست؟

مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ با تاکید بر اینکه تحقق وعده ریشه کنی فقر شدنی است گفت: فقر مطلق قابل برطرف شدن است، به این شرط که ما در کشور یک سیستم تامین اجتماعی کارا داشته باشیم. 

این اقتصاددان ادامه داد:اگر در ایران یک سیستم تامین اجتماعی کارآمد داشته باشیم قطعا می‎توانیم جلوی فقر مطلق را بگیریم. سیستم‎های ما مشکلات زیادی دارد مثلا، بعضی افراد هم از سازمان تامین اجتماعی پول می‎گیرند و هم از صندوق بازنشستگی و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، مطالعات نشان می‎دهد 40درصد از کسانی که از طریق کمیته امداد امام خمینی کمک می‎شوند نیازمند نیستند، یا مساله یارانه‎ها، یارانه‎ها فقط باید به 3 دهک پایین جامعه داده شود. 

پازوکی بیان کرد: اگر سیستم‎ها درست شود، این موارد سامان می‎گیرد و این اتفاق‎ها نمی‎افتد. ما برای ریشه کن کردن فقر مطلق نیاز به سیستم حکم رانی کاراآمد داریم، از دو روش می‎توان مشکل فقر مطلق را حل کرد، یکی نظام مالیاتی کارآمد و دیگری همانطور که گفته شد یک سیستم تامین اجتماعی کارآ. تامین اجتماعی کارآمد فقر مطلق را ریشه کن می‎کند.

او اظهار داشت: کشورهای اسکاندیناوی نه تنها فقر مطلق را ریشه کن کردند بلکه مشکل فقر نسبی را هم حل کردند. اسکاندیناوی‎ها هم برای نابود کردن فقر از همین روش ساده استفاده کردند، آنها به کسانی که نیازمند هستند و درآمدشان کم است؛ کمک می‎کنند و از کسانی که درآمد خوبی دارند مالیات می‎گیرند. این روش توزیع درآمدها را عادلانه خواهد کرد.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که آیا طی 4سال دولت می‎تواند به این وعده عمل کند گفت: قطعا می‎شود اما، باید اصلاحاتی صورت بگیرد، سازمان‎هایی که با بودجه دولتی به مردم کمک می‎کنند تعدادشان زیاد است. بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد شهید و... اما سیستم تامین‎اجتماعی کارآمد در ایران وجود ندارد و یکی از مشکلات اصلی هم همین است، این سازمان‎ها باید همکاسه شوند.

پازوکی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی باید یکی شود من با اینکه دو سازمان موازی،  هم زمان سرویس می‎دهند مخالفم. همچنین کمیته امداد امام خمینی وظیفه‎اش این است که به افراد نیازمند براساس منابعی که دولت به آن تخصیص می‎دهد کمک کند. وقتی کمیته امداد به فعالیت‎های اقتصادی می‎پردازد هزینه برای دولت ایجاد کند.
 
او افزود: سیاست‎ها باید درست شود، مثلا تعاونی‎های مسکن که هدفشان تامین مسکن برای کسانی است که نمی‎توانند مطابق قیمت روز مسکن تهیه کنند؛ آنطور که مطالعات من نشان می‎دهد نه تنها این هدف را دنبال نکرده بلکه باعث توزیع ناعادلانه درآمدها نیز شده‎‏اند.
 
پازوکی در پایان گفت: اگر جلوی رانت‎ها را بگیریم و به طراحی سیستم کارآمد بپردازیم حتما در زمینه اقتصاد تحول ایجاد خواهد شد و فقر مطلق ریشه‎کن خواهد شد تازمانی که سیستم ناکارآمد برداشته نشود قطعا تحویلی هم ایجاد نخواهد شد. 
نظرات شما