هشدار درباره فصل پیش روی صنعت گردشگری ایران
رییس جامعه تورگردانان ایران با دادن هشدار درباره بیتوجهی به ادامه افت سفر گردشگران خارجی به ایران در شرایطی که هزینه این سفر در ارزانترین حالت ممکن قرار دارد، گفت: تا کنون نقشه راه یا برنامه مدیریت بحران برای وضعیت حساس گردشگری کشور ارایه نشده است.
با این حال بخش خصوصی معتقد است، بسته حمایتی تعریف دیگری دارد که طراحی آنها با توجه به الگوهایی که کشورهایی چون ترکیه در مواقع بحرانی و حساس سیاسی اجرا کردهاند، کار چندان پیچیدهای نیست. به زعم آژانس هایی که برای گردشگران خارجی در ایران تور اجرا میکنند، محتویاتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این بسته حمایتی مطرح کرده نشان میدهد، آنها همچنان با اتکا بر رشد ۳۸ درصد گردشگر ورودی که مشخصا به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و عراق مربوط میشود، مشغول برنامهریزی و سیاستگذاری است و هنوز متوجه بحران پیشروی گردشگری با افتی نزدیک به ۴۰ درصد در بازارهای چین، اروپا و آمریکا نشده است.
ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ در اینباره به ایسنا گفت: ریزش آماری گردشگران خارجی در بهار امسال به اندازه فصل پیشرو (پاییز) نبود، اما بررسی تورهایی که آماده سفر به ایران در پاییز هستند نشان میدهد افت گردشگری تدام خواهد داشت.
او افزود: وضعیت گردشگری پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام یکباره تغییر کرد، این درحالی است که خیلیها گمان میکنند نوسانات ارز باعث ارزانی ایران و افزایش جمعیت گردشگران شده، این درحالیکه است که جمعیت مسافران درآمدزا از اروپا و آمریکا کمتر شده است که اثر عمومی روی کشورهای دیگر خواهد داشت.
رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: ما گزارش وضعیت واقعی گردشگری را به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شفاهی ارائه کردهایم، ولی آنها تا کنون نه نقشه راهی نشان دادهاند، نه برنامهای برای خروج از بحران داشتهاند. ما اصلا نمیدانیم برنامه سازمان چیست، به چه فکر میکند و چه ایدهای دارد.
وی بیان کرد: البته معتقدم مسؤولان دولتی به اندازه بخش خصوصی نمیتوانند بحران موجود را لمس کنند، وقتی ما مجبوریم در ماه چهارصد پانصد میلیون تومان حقوق بدهیم و در سال سه چهار میلیارد خرج نمایشگاههای خارجی کنیم، بحران را متوجه میشویم، آن مسؤول دولتی که از جیب خودش حقوق کارمندانش را نمیدهد یا نمایشگاهی را از دست نمیدهد که بحران را احساس نمیکند.
پورفرج گفت: متاسفانه به نظر میرسد مشاوران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی در جریان جزییات قرار ندارند و افت گردشگری را نمیبینند، آنها وقتی در کار ورود و خروج گردشگر نیستند، وقتی با فعالان این حوزه ارتباطی ندارند، چگونه می توانند متوجه افت و بحران گردشگری شوند و برای آن راهحل نشان میدهد و برنامهریزی میکنند؟ جامعه تورگردانان که بزرگترین تشکل واردکننده گردشگر به کشور است تا کنون این مشاوران را ندیده و هیچ شخصی هم از طرف این سازمان با آنها مشورتی نکرده و یا آمار نگرفته است.
او با بیان اینکه سخرانیهای مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان میدهد هنوز متوجه وضعیت بحرانی و افت آمار گردشگران واقعی نشدهاند، گفت: تمرکز همه روی موضوع ارزانی هزینههای سفر به ایران است، درحالیکه تجربه، مطالعات و پژوهشها در همه دنیا اثبات کرده گردشگر برای انتخاب یک مقصد پیش از بررسی هزینهها، امنیت آن را ارزیابی میکند، وقتی در این باره نگران داشته باشد طبیعی است دیگر به هزینه و مدت سفرش فکر نکند. این موضوع آنقدر واضح است که همه ما آن را در یک سفر داخلی تجربه کردهایم، یقینا پیش از سفر به شمال، همه ما ایمنی وسلیه نقلیه، ترافیک و امنیت جادهها، آب و هوا و ریزش سنگها در جادههای کوهستانی را بررسی میکنیم، چرا از دیگران انتظار داریم پیش از آمدن به ایران این موضوع را فاکتور بگیرند و فقط ارزانی برایشان مهم باشد.
وی به نگرش و عملکرد گردشگران خارجی پس از برجام اشاره کرد و گفت: در این چند سال، ارز قابل توجهی از طریق گردشگری به ایران وارد شد، اتفاقا آن موقع ایران گرانتر هم بود، ولی توریستها میآمدند، چون حس امنیت در آنها تزریق شده بود.
این فعال گردشگری اضافه کرد: ریزش گردشگران از دیماه گذشته آغاز شده است، اما تعداد آن به قدری نبود که بحرانزا باشد، اما پس از حرفهای ترامپ و وزیرخارجهاش و خروج از برجام، شک و تردید برای سفر به ایران به بیشتر گردشگران سرایت کرده و بحران احساس میشود. فقط نمیدانیم چرا تدبیری نمیشود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط