دلیل انتقاد جهانگیری از رضا رحمانی چه بود؟/ وزیر صنعت در مسیر نزول
رویداد۲۴ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور هم به صف منتقدان وزارت صنعت پیوست و از انتصابهای رضا رحمانی در وزارتخانه انتقاد کرد و گفت که بهتر است وزارت صنعت وقت بگذارد و مدیران مناسبی منصوب کند. جهانگیری در حالی از رحمانی انتقاد کرده که علاوه بر معاون اولی رئیس جمهور، ریاست شورای اقتصاد را نیز بر عهده دارد؛ از این جهت انتقاد جهانگیری به وزارت صنعت بسیار اهمیت دارد و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، احتمال هرگونه تغییراتی را نباید از نظر دور داشت.
انتقاد جهانگیری به رحمانی مربوط به وضعیت بحرانی بازار کاغذ بود؛ بحرانی که رانتهای عجیبی در تاریخ ایران رقم زد؛ از رد پای افرادی که وجود خارجی نداشتند و دهها میلیون دلار ارز دولتی گرفته بودند تا کاغذهایی که وارد شده بود اما هیچگاه معلوم نشد چه شدند! دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که «۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامهای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده اما فقط ۶۹۱۵ تن روزنامهای و ۱۳۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونتهای فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است.» این یعنی تکلیف بیش از 235 هزار تن کاغذ وارداتی در ایران هیچگاه مشخص نشده است! عجیب نبود که در پی این سوءمدیریت هر از گاه خبر از تعطیلی ناخواستهای روزنامهای شنیده شود یا قیمت کتاب به ناگاه سه تا چهار برابر شود. این نابسامانی آنقدر زیاد بود که رهبر انقلاب نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب، از وضعیت موجود گلایه کرد و دستور ساماندهی به دولت ابلاغ کرد.
همیشه پای خودروسازی در میان است
انتقادها به نحوه عملکرد رحمانی در وزارت صنعت تنها مربوط به بازار کتاب نیست. موضوع خودروسازی و نحوه عجیب عزل و نصبهای این حوزه و همچنین شائبههای بسیار زیاد در پیش فروشهای خودرو، یکی دیگر از موارد پراشکال و البته بحث برانگیز در وزارت صنعت و معدن بوده است. امیر خجسته در انتقاد به رحمانی گفته بود: «نمایندگان مجلس به هیچ وجه نمیپذیرند که در بازار خودرو هرج و مرج حاکم باشد و نمیتوانیم به عنوان افراد بیخاصیت در مجلس نشسته و عکسالعملی را نشان ندهیم.»
فاطمه حسینی نیز از منتقدان رحمانی بود که نسبت به وضعیت بازار خودرو، انتقادهایی به وزارت صنعت مطرح کرده است. از نظر او رفتار نامطلوب، غیرقانونی و قلدرمآبانه خودروسازان با مشتریان، سطح بالایی از نارضایتی را ایجاده کرده و وزارت صنعت نیز عملکرد موفقی نداشته است.
یکی از موارد عجیب و غریب در دوره مدیریت رضا رحمانی، ماجرای پرحاشیه برکناری مدیرعامل سایپا بود. رضا رحمانی در واکنش به افزایش قیمت پراید، محمدرضا سروش مدیرعامل وقت را برکنار کرد. سروش اما پشت پرده ماجرا را افشا کرد و گفت تمام افزایش قیمتها با اطلاع و دستور شخص وزیر انجام شده است و خود رحمانی تمام نامهنگاریهایش را در این مورد قبلا انجام داده بود.
سروش در مصاحبهای جنجالی پس از برکناریاش، این نکته را مطرح کرد که وزیر در بازیهای سیاسی پیچیده دستور افزایش قیمت را صادر کرد اما جوری مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. سروش این سوال را طرح کرده بود که «حال که مدیرعامل به عنوان مقصر اصلی افزایش سر خود قیمت خودرو برکناری شده، چرا با یک ابلاغیه قیمتها را به قبل نمیگردانید و ارزان نمیکنید.» به گفته یک منبع آگاه، رحمانی عامل و تصمیم گیرنده افزایش خودرو بوده و همه تصمیمات زیر نظر او گرفته شده است بنابراین قیمت آن پایین نخواهد آمد.
محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به رویداد۲۴ گفته افزایش قیمت خودرو توسط رحمانی تصمیمگیری و ابلاغ شده است.
بازار مواد غذایی
با نزدیکتر شدن به ماه رمضان، بار دیگر قدرت مدیریتی رضا رحمانی به به چالش کشیده شد؛ چه آنکه این بار کالاهای اساسی همچون شکر، روغن، برنج، گوشت سفید و قرمز، قند، چای و ... به شدت گران شدند و عجیب آنکه نه نظارتی شد نه ناظر بیطرف آن را تایید کرده است.
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره بی کفایتی برخی از مدیران وزارت صمت به رویداد۲۴ میگوید: متاسفانه این روزها عدم مدیریت صحیح بازار گروه های مختلف کالایی را آشفته کرده است و هر روز شاهد رشد قیمت اقلام مختلف از خودرو تا کاعذ و مواد غذایی هستیم. کنترل قیمتها از دست همه خارج شده است.
او ادامه میدهد: نظارت دولت نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و مدیران نیز در تصمیم گیریهای خود اقتدار لازم را ندارند و هم اکنون بازار به دست دلالان مدیریت میشود.
به گزارش رویداد۲۴ پیش از معرفی رحمانی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت، منتقدان این سوال را مطرح کرده بودند که آیا انتخاب رضا رحمانی میتواند حلال مشکلات صنعتی کشور باشد؟ همان زمان به این سوال اینگونه پاسخ داده شد که رحمانی سالها جانشین وزیر در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید و مجری طرح رونق تولید در وزارت صمت بود و سالها نتوانستهبر تولید اثرگذار باشد بنابراین حضورش به عنوان وزیر نیز منشا اثر نخواهد بود. دولت اما بیآنکه عواقب چنین انتصابهایی را در نظر بگیرد، رحمانی را معرفی کرد. حاصل آن شد که یکی از نمایندگان مدتی بعد از حضور رحمانی در وزارت صنعت گفته بود که نوع مدیریت و خسارات و آسیبهای ناشی از عملکرد وزیر به گونهای است که هر یک روز حضور او در پست وزارت برای کشور خسارتبار است.