عبور صنعت خودروسازی ایران از مونتاژکاری/ تولید پژوی ۳۰۱ بدون حضور شرکت پژو
رویداد۲۴ سورنا ستاری صبح امروز در حاشیه آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در جمع خبرنگاران گفت: ما در صنعت خودرو از مونتاژکاری عبور کرده و به سمت تولید محدود پیش رفته ایم و این در شرایطی است که محصولات مشترک قرارداد ایران خودرو با پژو هم اکنون در حال تولید از سوی طرف دوم قرارداد است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: محصول تولیدی قرارداد مشترک ایران خودرو و پژو بعد از برجام به زودی از سوی ایران خودرو وارد بازار خواهد شد و نکته حائز اهمیت آن داخلی سازی ۶۰ درصدی قطعات است.
ستاری اظهارداشت: مجموعه ایران خودرو تلاش کرده تا قطعات باقیمانده در این خودرو را به مرز ۸۰ درصد داخلی سازی برساند. این در شرایطی است که با توجه به تحریم هایی که در آن قرار داریم، تامین قطعات سخت است و صنعت خودرو باید از این موقعیت استفاده کرده و دانش فنی را به کار گیرد.
وی تصریح کرد: بعد از خروج پژو از ایران، اتفاقی که افتاد توقف قرارداد بود اما اکنون به همت تولیدکنندگان داخلی محصول آن قرارداد وارد بازار خواهد شد.
به گفته ستاری تا زمانی که به فکر واردات باشیم نمی توان اسم کار خود را صنعت بگذاریم.
همچنین هاشم یکه زارع صبح امروز در حاشیه مراسم آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: بعد از اینکه پژو ایران را ترک کرد، ایران خودرو داخلی سازی محصولاتی که قرار بود در قالب آن قرارداد مشترک پس از برجام تولید کند را آغاز کرد و بر این اساس مطابق قرارداد با این شرکت فرانسوی قرار بود خودروهای پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ تولید شود.
وی با بیان اینکه، اما پس از ترک پژو به دلیل اینکه خودروی ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد، در مرحله اول این خودرو را بدون اتکا به پژو تولید خواهیم کرد، افزود: هم اکنون ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلی سازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلی سازی به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: این محصول در فاز اول ۱۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد شد و ظرف چهار سال میزان تولید آن به ۲۵۰ هزار دستگاه بدون اتکای به پژو خواهد رسید.
یکه زارع ادامه داد: اقدامات بسیار مناسبی در ایران خودرو به منظور شکل گیری پلتفرم داخلی صورت گرفته که به تدریج اثرات آن مشخص خواهد شد. این در شرایطی است که در شهریورماه امسال شاهد یک اتفاق خوب دیگر در ایران خودرو خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجدداً همکاری با پژو در دستور کار قرار گرفت و پس از ترک آن این خودرو همچنان به نام پژو به بازار عرضه میشود، خاطرنشان کرد: به هر حال این محصولات متعلق به شرکت پژو است، اما به دلیل ترک یکجانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکای به این مجموعه بر روی تولید آن متمرکز شده ایم.
به گفته یکه زارع، برای این خط تولید در مجموع ۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است.