عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد:
ضرورت افزایش بودجه پژوهش در صنعت خودروسازی
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: همکاری شرکتهای خودروسازی با مجموعههای دانش بنیان باعث توسعه صنعت خودرو میشود، اما این امر زمانی نتیجه خوب عاید کشورمان خواهد کرد که در مدت اجرای قرارداد یک ناظر متخصص و بی طرف از جامعه دانشگاهی حضور داشته باشد تا قرارداد را در مسیر درستی هدایت کند.
رویداد۲۴ به گزارش سایپانیوز، جواد مرزبان راد درباره استفاده از ظرفیت و پتانسیل مجموعههای دانش بنیان در صنعت خودرو، تصریح کرد: در شرایط حاضر که صنعت خودرو با تحریم مواجه شده و ویروس کرونا فراگیر شده است، ارتباط با محیط خارج، چه بین المللی باشد و چه شرکتهای دانش بنیان داخلی میتواند منجر به توسعه صنعت خودرو شود.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: زمانی که شرکتهای خودروساز و دانش بنیان آشنایی از توان و پتانسیل یکدیگر داشته باشند میتوانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند و این رشد برای هر دو مجموعه خودروساز و دانش بنیان خواهد بود.
وی درباره اینکه چگونه همکاری خودروسازان و مجموعههای دانش بنیان منجر به اتفاقهای مثبت و آینده دار خواهد شد، گفت: یکی از کلیدیترین موضوعات که در شروع همکاری خودروسازان و دانش بنیانها باید مدنظر قرار گیرد، وجود یک ناظر، داور متخصص و بی طرف است؛ اگر چنین فردی بر قراردادهای مشترک خودروسازان و دانش بنیانها نظارت و کنترل کند، نتیجه همکاری مطلوب و دلخواه طرفین خواهد شد.
پیشنهاد جامعه دانشگاهی
مرزبان راد افزود: خیلی از مواقع همکاریهای مشترک به دلیل برخی از مشکلات به سرانجام نمیرسد و حتی باعث دلخوری طرفین میشود و در نهایت این صحبت شنیده میشود که ما خواستیم همکاری کنیم، اما مجموعه مورد نظر نتوانست.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد جامعه دانشگاهی این است که وقتی شرکتهای خودروسازی میخواهند با مجموعهای مانند دانش بنیانها قرارداد همکاری امضاء کنند، بهتر است که ناظر بی طرف از جامعه دانشگاهی هم انتخاب شود تا فرد ناظر بتواند بر قرارداد نظارت و کنترل داشته باشد و به هر دو طرف مشاوره علمی بدهد تا بهترین نتیجه عاید کشور شود.
عامل چهارم را وارد قراردادها کنید
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت اذعان داشت: وقتی عامل چهارم در قراردادها باشد (این امر در مورد تمام صنایع کشور میتواند صدق کند)، دو مجموعه با یکدیگر منطقی رفتار خواهند بود و میزان همراهیها بیشتر خواهد شد.
وی گفت: فردی که در قراردادها منتفع نیست میتواند اختلافهایی که در حین انجام کار نمایان میشود را برطرف کند؛ این اتفاق در صنعت نفت مرسوم است به همین دلیل توصیه میکنم در صنعت خودرو هم پیاده سازی شود.
مرزبان راد ادامه داد: اگر میبینیم که همکاری با دانش بنیانها و سایر مجموعهها در صنعت خودرو طبق اهداف پیش نمیرود به خاطر عدم درک مشترک و نبود یک مشاور علمی بی طرف است.
تعریف پروژه ملی
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مشکلات همکاریهای مشترک بسیار کمتر است چرا که بودجه پژوهشی آنها چند برابر ایران است، افزود: زمانی که بودجه پژوهش بالا باشد صنعت خودرو روی ریل توسعه قرار میگیرد و مسیر برای سایر همکاریها هموار میشود.
وی یادآور شد: با افزایش توانمندی داخلی، شرکتها توسعه پیدا میکنند و میتوان اتفاقهای مثبت را برای صنعت خودرو رقم زد؛ در کنار چنین امری ضروری است که قوانین و مقررات تشویقی برای توسعه دهندگان صنعت خودرو در نظر گرفت.
مرزبان راد افزود: پیشنهاد میکنم که در گام اول و در راستای هم افزایی صنعت خودرو یک پروژه ملی تعریف شود.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: زمانی که شرکتهای خودروساز و دانش بنیان آشنایی از توان و پتانسیل یکدیگر داشته باشند میتوانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند و این رشد برای هر دو مجموعه خودروساز و دانش بنیان خواهد بود.
وی درباره اینکه چگونه همکاری خودروسازان و مجموعههای دانش بنیان منجر به اتفاقهای مثبت و آینده دار خواهد شد، گفت: یکی از کلیدیترین موضوعات که در شروع همکاری خودروسازان و دانش بنیانها باید مدنظر قرار گیرد، وجود یک ناظر، داور متخصص و بی طرف است؛ اگر چنین فردی بر قراردادهای مشترک خودروسازان و دانش بنیانها نظارت و کنترل کند، نتیجه همکاری مطلوب و دلخواه طرفین خواهد شد.
پیشنهاد جامعه دانشگاهی
مرزبان راد افزود: خیلی از مواقع همکاریهای مشترک به دلیل برخی از مشکلات به سرانجام نمیرسد و حتی باعث دلخوری طرفین میشود و در نهایت این صحبت شنیده میشود که ما خواستیم همکاری کنیم، اما مجموعه مورد نظر نتوانست.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد جامعه دانشگاهی این است که وقتی شرکتهای خودروسازی میخواهند با مجموعهای مانند دانش بنیانها قرارداد همکاری امضاء کنند، بهتر است که ناظر بی طرف از جامعه دانشگاهی هم انتخاب شود تا فرد ناظر بتواند بر قرارداد نظارت و کنترل داشته باشد و به هر دو طرف مشاوره علمی بدهد تا بهترین نتیجه عاید کشور شود.
عامل چهارم را وارد قراردادها کنید
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت اذعان داشت: وقتی عامل چهارم در قراردادها باشد (این امر در مورد تمام صنایع کشور میتواند صدق کند)، دو مجموعه با یکدیگر منطقی رفتار خواهند بود و میزان همراهیها بیشتر خواهد شد.
وی گفت: فردی که در قراردادها منتفع نیست میتواند اختلافهایی که در حین انجام کار نمایان میشود را برطرف کند؛ این اتفاق در صنعت نفت مرسوم است به همین دلیل توصیه میکنم در صنعت خودرو هم پیاده سازی شود.
مرزبان راد ادامه داد: اگر میبینیم که همکاری با دانش بنیانها و سایر مجموعهها در صنعت خودرو طبق اهداف پیش نمیرود به خاطر عدم درک مشترک و نبود یک مشاور علمی بی طرف است.
تعریف پروژه ملی
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مشکلات همکاریهای مشترک بسیار کمتر است چرا که بودجه پژوهشی آنها چند برابر ایران است، افزود: زمانی که بودجه پژوهش بالا باشد صنعت خودرو روی ریل توسعه قرار میگیرد و مسیر برای سایر همکاریها هموار میشود.
وی یادآور شد: با افزایش توانمندی داخلی، شرکتها توسعه پیدا میکنند و میتوان اتفاقهای مثبت را برای صنعت خودرو رقم زد؛ در کنار چنین امری ضروری است که قوانین و مقررات تشویقی برای توسعه دهندگان صنعت خودرو در نظر گرفت.
مرزبان راد افزود: پیشنهاد میکنم که در گام اول و در راستای هم افزایی صنعت خودرو یک پروژه ملی تعریف شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط