تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

بهترین زمان خرید دلار کی است؟

بازار دلار نیز مانند بازار طلا با کمی تاخیر فعالیت خود را آغاز می‌کند، بیشتر اوقات نرخ خرید و فروش دلار و سایر ارز‌های دیگر مانند یورو و پوند از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح اعلام می‌شود. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مورد دلار و هر ارز دیگری، نرخ خرید و فروش را نه از روز قبل و ساعات‌های پایانی شب گذشته، بلکه دقیقا همان روزی که قصد خرید و یا فروش دارید مورد بررسی قرار دهید.

بهترین زمان خرید دلار

رویداد۲۴ مریم آیتی: اگر قصد خرید دلار را دارید، سعی کنید، حداقل از یک هفته قبل قیمت‌های اعلام شده در نرخ خرید و فروش ارز در بازار را از سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر رصد و مورد بررسی قرار دهید. با این حال به این دلیل که نرخ‌های اعلام شده در بازار ارز گاهی لحظه‌ای یا ساعت به ساعت بالا و پایین می‌رود شاید نیاز باشد برای انجام یک خرید عاقلانه و مقرون به صرفه، تفاوت قیمت‌ها در ساعات مختلف روز را نیز مد نظر قرار دهید و به یک‌بار بررسی روند قیمت‌ها در طی روز بسنده نکنید.

بازار دلار نیز مانند بازار طلا با کمی تاخیر فعالیت خود را آغاز می‌کند، بیشتر اوقات نرخ خرید و فروش دلار و سایر ارز‌های دیگر مانند یورو و پوند از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح اعلام می‌شود. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مورد دلار و هر ارز دیگری، نرخ خرید و فروش را نه از روز قبل و ساعات‌های پایانی شب گذشته، بلکه دقیقا همان روزی که قصد خرید و یا فروش دارید مورد بررسی قرار دهید و در نهایت با قیمت روز‌های قبل مقایسه کنید. لطفا قبل از این زمان به صرافی‌ها مراجعه نکنید، چرا که امکان دارد روز قبل به دلیل اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داده کاهش قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها رخ داده باشد و شما از آن بی‌خبر باشید و از طرف دیگر نیز بیشتر اوقات با مراجعه به صرافی‌ها در ابتدای صبح، این جمله که «هنوز نرخ درنیامده» را خواهید شنید و به این ترتیب مجبور می‌شوید تا تعیین و درآمدن قیمت‌ها به میزان زیادی صبر کنید.

این موضوع برای افرادی که شرایط لازم برای خرید ارز دولتی را داشته و قصد دارند به واسطه بانک‌ها و بدون نیاز به مراجعه به صرافی‌ها خرید ارز مورد نیاز خود را انجام دهند نیز صدق می‌کند؛ بنابراین بهتر است تا قبل از ساعت یازده صبح برای گرفتن ارز به هیچ بانکی هم مراجعه نکنید.

موضوع دیگری که شاید برای تعیین زمان خرید دلار بتواند به شما کمک کند، این است که تجربه ماه‌های اخیر که بازار از تلاطم بیشتری برخوردار بود، نشان داده اکثر صرافی‌ها و دلالان ارز از عصر به بعد تلاش بیشتری برای ایجاد نوسان در قیمت‌های دلار دارند و به این خاطر اگر قصد دارید خرید خود را با اطمینان بیشتری انجام دهید‏، زمان خرید خود را از زمانی که قیمت‌ها اعلام می‌شوند، چندان به تعویق نیندازید و سعی کنید تا قبل از ساعت ۲ و ۳ بعدازظهر خرید خود را با مقایسه قیمت تابلوی پشت صرافی‌ها انجام دهید.

شاید شما با مراجعه به مناطقی مانند فردوسی تهران در ساعات پایانی روز و اوایل شب با صحنه شلوغی مقابل درب صراف‌ها مواجه شوید و انبوه جمعیت متقاضی خرید دلار را مشاهده کنید، با این حال از این زمان به بعد دلالان بیشتر بازار را در دست می‌گیرند و صرافی‌ها از ساعت ۵ عصر و در نهایت ۶ عصر تابلو‌های خود را خاموش می‌کنند و دست از فعالیت خرید و فروش برمی‌دارند؛ بنابراین اطلاع از قیمت خرید و فروش یا انجام فرآیند خرید به واسطه آن‌ها چندان قابل اطمینان نخواهد بود؛ سعی کنید خرید ارز مورد نظر خود را حدااکثر تا ساعت پنج عصر انجام داده باشید. به این خاطر که از ساعت ۶ عصر به بعد قیمت‌ها تحت تاثیر جریانات کلی اقتصادی آن روز باز هم دچار تغییر خواهد شد و صرافان برای بررسی مجدد و قیمت‌گذاری روز بعد فعالیت خود را متوقف می‌کند.

جالب اینجاست که بدانید شروع ساعت تعیین قیمت‌های ارز در ایران که بیشتر از ساعت ۱۱ صبح آغاز می‌شود، به واسطه اطلاع از بازار امارات به عنوان بازار اصلی تعیین نرخ ارز ایران بوده و زمان پایان فعالیت صرافی‌ها همزمان با آغاز به کار بازار‌های آمریکاست. به این ترتیب حداکثر زمانی که شما برای انجام خرید دلار در طی روز خواهید داشت نزدیک به ۷ الی ۸ ساعت خواهد بود.

پیشنهاد ما به شما برای انجام فرآیند خرید در بازه زمانی ۲ تا چهار بعد ازظهر است که بازار هم از نوسانات به وجود آمده در بازه اولیه صبح فارغ شده باشد و هم اینکه تحت تاثیر جوسازی‌هایی که اغلب دلالان در زمان پایانی کار خود برای کسب سود بیشتر در خرید و فروش ایجاد می‌کنند، قرار نگیرید.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان خرید صندوق طلا کی است؟


نکات مهم در سرمایه گذاری روی دلار نقدی

در واقع دلار یکی از گزینه‌های بسیار کم‌ریسک برای سبد سرمایه گذاری است، اما باید نکاتی را در سرمایه‌گذاری روی دلار نقدی را در نظر بگیرید تا سرمایه تان را از دست ندهید. همیشه مراکز معاملاتی دلار زیادی وجود دارد که شامل صرافی‌های مجاز و غیرمجاز، بانک‌ها و دلالان دلار می‌شود.

• دلار را از صرافی‌های مجاز بخرید

پیشنهاد ما این است که از دلال‌ها یا صرافی‌های غیرمجاز دلار نخرید، زیرا احتمال وسوسه فروش دلار‌های تقلبی به شما زیاد است. پس اولین نکته برای انتخاب بهترین ارز برای سرمایه گذاری و خرید، مراجعه به صرافی معتبر است.

• روز‌های اداری را برای خرید دلار انتخاب کنید

خرید دلار یا یورو در روز‌های کاری و قبل از تعطیلات بهتر است. یکی از قوانین نانوشته بازار دلار این است که معمولا در تعطیلات بیش از دو روز قیمت دلار افزایش می‌یابد. دلایل این امر این است که معمولا در این زمان عرضه به شدت کاهش می‌یابد و دلار نوسانات کمی به سمت بالا خواهد داشت.

• اسکناس صد دلاری به پنجاه دلاری ترجیح داده می‌شود

دلیل اصلی این امر این است که اگر قصد خرید دلار زیاد دارید، باید بدانید که خرید و فروش دلار به صد‌ها دلار معمول است و می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که چند دلار خرید بهتر است؟ جواب خوبی بدهید، اما در کل باید مراقب خرید دلار واقعی باشید. چون این موضوع بسیار مهم‌تر است.

• درخواست فاکتور از صرافی

هرگز دریافت فاکتور را فراموش نکنید، زیرا با این کار فروشنده مبادله‌ای باید شماره سریال اسکناس را روی آن درج کرده و سپس آن را به شما تحویل دهد.

• اسکناس را به دقت بررسی کنید

اولین نکته این است که باید از وجود علائم دلار مطمئن شوید. سپس دلار را بالا نگه دارید تا مطمئن شوید که جعلی نیست. همچنین نواری بر روی دلار چاپ شده که عمود بر اسکناس است. برای یادآوری اصالت دلار می‌توانید از نور برای دیدن این نوار استفاده کنید. 

خرید دلار بهتر است یا یورو؟

انتظارات این است که یورو در چهار سال آینده بهتر از دلار شود. درهم امارات در برابر دلار از رشد جامانده است و تحلیل آتی دلار را نمی‌توان برای درهم امارات آینده تعمیم داد، بنابراین یورو بهتر از درهم امارات است.

درهم با خطرات استراتژیک تهدید می‌شود، بنابراین این عامل برتری یورو را بر دلار نیز نشان می‌دهد. آمریکا و انگلیس بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار از صادرات خود وارد می‌کنند. به عبارت دیگر، این دو کشور پنجاه درصد کسری واردات جهانی را نسبت به صادرات جهان پوشش می‌دهند. اگر این دو کشور از ایفای این نقش خودداری کنند، اقتصاد کشور‌های جهان که نسبت به وارداتشان مازاد صادرات دارند، فرو می‌ریزد.

خرید انواع دلار

همانطور که قبلاً گفتیم دلار آمریکا مشهورترین ارز در جهان است که معاملات تجاری در جهان از طریق آن انجام می‌شود. البته دلار فقط مختص آمریکا نیست بلکه بسیاری از کشور‌ها از دلار استفاده می‌کنند، اما با ارزش‌های پولی متفاوت. همچنین اگر قصد خرید دلار را دارید، خواهید دید که انواع دیگری از دلار نیز وجود دارد. دلار‌های مختلف در صرافی ها، قیمت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید و فروش دلار با انواع آن‌ها آشنا شوید.

دلار فردایی چیست؟

همانطور که از نام این دلار پیداست، دلار فردا امروز معامله می‌شود و فردا تحویل می‌شود. به همین دلیل به آن دلار فردا می‌گویند. البته دلار فردا مختص بازار‌های غیررسمی است و به نوسانات و اتفاقات مختلف بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان پیش بینی کرد که دلار فردا ارزان یا گران می‌شود، زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. فردا ممکن است قیمت دلار بر اساس پیش بینی کارشناسان افزایش یا کاهش یابد.

دلار سبزه فردایی چیست؟

هنگام انجام معامله، هر چه اندازه تراکنش بزرگتر باشد، سود و کارمزد کارگزار بیشتر است. در کارگزاری در بازار‌های جهانی با استفاده از سیستم خود می‌توانند ۱۰۰ برابر، ۲۰۰ برابر و حتی ۵۰۰ برابر کسب درآمد کنند. اگر فردی تازه وارد سرمایه گذاری می‌شود، باید از حجم بیشتری از سیستم استفاده کند تا سود بیشتری به دست آورد. انجام این کار‌ها حرام است، اما هنوز افرادی هستند که سعی می‌کنند سر افراد نادان و بی تجربه کلاه بگذارند. این سیستم‌ها در تهران و چند شهر دیگر هستند که نامشان بسیار آشناست و در کلاهبرداری‌های ارزی دست داشته اند. برای جلوگیری از این مشکلات و کلاهبرداری‌ها با دلال‌ها معامله نکنید.

مرکز این گونه کلاهبرداری‌ها در چهار راه استانبول است، جایی که دلالان ارز‌هایی مانند دلار و یورو در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و دلار و سایر ارز‌ها را خرید و فروش می‌کنند. محل دیگری که مرکز این گونه کلاهبرداری هاست، سبزه میدان است که در بازار بزرگ تهران قرار دارد. سومین مکان که مرکز تجمع تجار و خرید و فروش دلار توسط آنهاست، پاساژ افشار است. به همین دلیل است که دلار تهران به سه ارزش دلار افشار، دلار چهار راه استانبول و دلار سبزه میدان تقسیم می‌شود. توجه داشته باشید که هیچ مرجع قانونی برای این کار وجود ندارد. در صورت خرید دلار از این افراد، احتمال مفقود شدن، کلاهبرداری و دریافت دلار‌های جعلی بسیار زیاد است.

دلار نیمایی چیست؟

دلار نیمایی، نام دلاری است که دولت معرفی کرده است. صادرکنندگان با این دلار ملزم شدند دلار‌های خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان بفروشند. به همین دلیل این دلار را نیمایی نامیدند، زیرا نام بستری است که این عملیات روی آن انجام شد، نیما بود. البته نمی‌توان گفت که این دلار تجربه موفقی بوده است، زیرا اخیراً گفته شد قیمت این دلار را می‌توان بر اساس توافق دو طرف یعنی صادرکننده و واردکننده تعیین کرد. البته عوامل زیادی در قیمت این دلار تاثیرگذار هستند. فروش پتروشیمی‌ها یکی از عوامل موثر بر قیمت دلار است. فروش پتروشیمی‌ها تاثیر بسزایی در قیمت دلار دارد. قیمت دلار نیمایی در حال حاضر قیمتی بین دلار آزاد و دلار دولتی است.

پیش بینی قیمت دلار برای خرید و فروش

اگر به روند قیمت دلار در سال‌های اخیر دقت کنید، متوجه می‌شوید که از دهه ۸۰ تاکنون دلار همواره در حال افزایش بوده است. در سال‌های اخیر این روند صعودی دو برابر شده است. همانطور که می‌دانید قیمت فعلی دلار در حال تغییر است و فقط می‌توان گفت که قیمت دلار در حال حاضر چقدر است و نمی‌توان به موقع قیمت خاصی را برای خرید دلار تعیین کرد.

تنها افرادی که زمان مناسب خرید دلار را می‌دانند و با تحلیل تکنیکال می‌توانند زمان مناسب خرید و فروش دلار را حدس بزنند، می‌توانند زمان مناسب خرید دلار را اعلام کنند. قیمت دلار تحت تاثیر عوامل مختلفی است. تورم، جنگ، مشکلات داخلی و... می‌تواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد. اخیرا طبق مذاکرات برخی کارشناسان پیش بینی‌هایی را در مورد قیمت دلار انجام داده اند.‌

می‌توانید اخبار اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید و فروش دلار و سرمایه گذاری بر روی دلار نقدی بگیرید. برخی کارشناسان معتقدند ممکن است دلار به زیر ۲۴ هزار تومان هم برسد. در این صورت اگر دلار در دست دارید بهتر است دلار بفروشید تا با ضرر مواجه نشوید. برخی دیگر از کارشناسان نیز می‌گویند احتمال ۱۰ درصد رسیدن دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان وجود دارد.

در این صورت بهترین اقدام، نگاه بلندمدت و نگه داشتن دلار است. همانطور که گفتیم بهترین راه برای پیش بینی و خرید و فروش دلار پیگیری اخبار سیاسی و اقتصادی و استفاده از تحلیل تکنیکال است. اگر می‌خواهید روش‌های فنی موجود در بازار را بدانید می‌توانید از کتاب‌ها و منابع آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید.

خرید دلار دولتی با کارت ملی ۱۴۰۲

دلار مبادله‌ای یا دولتی ۱۴۰۲، ارزی است که با نرخ رسمی دولتی در مرکز مبادلات ارزی توزیع می‌شود که اغلب با قیمتی پایین‌تر از دیگر ارز‌های آزاد موجود در بازار است. 

بانک مرکزی به طور مستقیم تمامی قوانینی را که به نفع جامعه و خریداران ارز است به صرافی‌ها اعلام می‌کند و صرافی‌ها باید از آن اطاعت کنند. از این رو صرافی‌ها که تحت نظر بانک مرکزی فعالیت میکنند؛ امن‌ترین مراکزی هستند که افراد می‌توانند برای خرید دلار دولتی با کارت ملی ۱۴۰۲ با هر تعدادی به آن‌ها مراجعه کنند.

بانک مرکزی برای محاسبه ارز دولتی، سبدی از ارز‌های معامله شده در صرافی‌های مجاز را ایجاد می‌کند. سپس بر مبنای نرخ اولیه بدست آمده از معاملات موجود در این سبد‌های ارزی و همچنین بعد از کم کردن کارمزد و دو درصد از این نرخ، قیمت فروش ارز دولتی را تعیین می‌کنند. از این رو خرید دلار دولتی با کارت ملی دارای شرایط خاص و فرآیندی زمان بر می‌باشد و همه افراد نمی‌توانند آن را دریافت کنند.

ارز دولتی ۱۴۰۲ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

*ارز دولتی مسافرتی
 
*ارز دولتی دانشجویی
 
*ارز دولتی درمانی
 
*ارز دولتی ماموریت
 
*ارز دولتی برای حق عضویت و ثبت نام در سازمان‌ها و مجامع بین المللی و چاپ مقالات در سطح علمی کشور
 
*ارز دولتی برای هزینه شرکت در انواع نمایشگاه‌های خارج از کشور
 
*ارز دولتی برای هزینه برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی
 
*ارز دولتی برای حق وکالت در دعاوی خارجی
 
*ارز دولتی برای کارمزد‌های اعتبارات اسنادی، حواله‌ها و ضمانت نامه‌های ارزی
 
*ارز دولتی برای هزینه‌های دفتر‌ها و شرکت‌های خارج از کشور
 
*ارز دولتی برای هزینه‌های اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی
 
*ارز دولتی برای هزینه‌های انجام کلیه آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و همچنین دریافت گواهی‌های بین المللی
 
*ارز دولتی برای هزینه‌های امتیاز پخش فیلم و دریافت ماهواره‌های ارتباطی
 
*ارز دولتی برای شرکت‌های بیمه ایرانی
 
*تامین هزینه ثبت نام در تمامی امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور
 
*بازپرداخت تمامی تسهیلات اعطایی از محل ذخیره ارزی، مانند بانک جهانی، بانک توسعه و تجارت اکو، فاینانس غیر خودگردان و بانک توسعه اسلامی
 
*ارز دولتی برای شرکت در آزمون‌های بین المللی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در داخل کشور برگزار می‌شود.
 
*ارز دولتی برای هزینه‌های سوخت، ناوبری و حقوق تمامی خدمه خارجی شرکت‌های هواپیمایی
 
*ارز دولتی برای هزینه‌های انتقالی ارز بابت درآمد کنسولی سفارتخانه‌های خارجی
 
*تمامی هزینه‌های تبدیل موجودی ریالی حساب‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور

مدارک جدید برای خرید دلار با کارت ملی ۱۴۰۲ از بانک مرکزی یا صرافی

با توجه به اینکه تفاوت قیمت میان دلار دولتی ۱۴۰۲ و دلار آزاد زیاد می‌باشد، امروزه شرایط و ارائه مدارک برای خرید دلار ۱۴۰۲، به علت وجود چرخه مشکلات رانت ارز به واسطه دلالان بازار ارز به وجود آمده، تغییر کرده است و صرافی‌ها سخت گیر‌تر از قبل عمل می‌کنند.

۱- حضور شخص خریدار ارز دولتی در صرافی الزامی است
 
۲- به همراه داشتن کارت ملی هوشمند شخص خریدار ارز

اگر کارت ملی هوشمندتان صادر نشده باشد، شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی شما، می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد.
 
۳- به همراه داشتن دو عدد کارت بانکی به نام شخص خریدار ارز برای پرداخت وجه 

از آنجا که سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان می‌باشد، برای پرداخت مبالغ بیشتر باید دو کارت بانکی به همراه داشته باشید.
 
۴- استفاده از سیم کارت تلفن همراه ثبت شده به نام شخص خریدار
 
۵- اصل و کپی بلیط با مهر و شماره آژانس مسافرتی

۶- اصل و کپی ویزا

۷- اصل و کپی پاسپورت

۸- اصل و کپی فیش پرداخت عوارض خروج از کشور
 
در سال‌های قبل، سهمیه خرید ارز از بانک دولتی برای هر فرد در طول یکسال، تا سقف ۲۰۰۰ دلار یا ۲۲۰۰ یورو بود که این میزان در سال گذشته به ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به ارز‌های دیگر افزایش یافت؛ یعنی هر فردی در طول سال تنها یک بار می‌تواند تا سقف وجه تعیین شده توسط بانک مرکزی، ارز به قیمت دولتی خریداری کند؛ ارائه مدارک ذکر شده در بالا، می‌تواند به تشخیص و شناسایی خرید غیر قانونی دلار دولتی توسط دلالان و افراد سودجو از صرافی‌ها کمک کند.
 
در خصوص تخصیص سهمیه خرید ارز دولتی، محدودیتی که بانک مرکزی برای صرافی‌ها قرار داده است؛ به این صورت می‌باشد که اگر خریدار ارز حتی ۱۰۰ دلار نیز از سهمیه ۵۰۰۰ یوروریی خود یا معادل دلاری آن را در یک نوبت معامله، خریداری کرده و مجدد مطابق بخشنامه بانک مرکزی، بخواهد، دلار باقی مانده خود را دریافت کند، اجازه این کار به او داده نمی‌شود. چرا که کد ملی فرد متقاضی، تنها یکبار در سامانه سنا ثبت می‌شود و همان یک بار قابلیت خرید ارز را برای خریدار فراهم می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
0
خیلی کامل و خوب توضیح داده شده
نظرات شما
پیشخوان