تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

یاشار سلطانی کیست و چرا بازداشت شده است؟

یاشار سلطانی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و مدیرمسئول سایت معماری نیوز است که روز بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ برای اجرای حکم خود زوانه زندان شد.

یاشار سلطانی کیست و چرا بازداشت شده است؟

رویداد۲۴ یاشار سلطانی روزنامه نگار اصلاح‌طلب و مدیر مسئول سایت معماری نیوز است که تاکنون بار‌ها به دلیل انتشار اسنادی جنجالی در صفحات اجتماعی خویش مورد توجه قرار گرفته بود. یاشار سلطانی بیستم خرداد ماه و درست در ساعات اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان به شکل عجیبی بازداشت شد تا برای اجرای حکم قطعی خود که پیش از این صادر شده بود روانه زندان شود.

او که سابقه بازداشت داشته، آخرین بار در ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۵ با قرار تامین آزاد شده بود. او مجدداً در سال ۱۳۹۷ به پنج سال حبس محکوم شده بود. جالب اینکه او از آن دسته روزنامه‌نگارانی بود که در فروردین ماه ۱۳۹۶ تصمیم گرفت در انتخابات شورای شهر کاندیدا شود و تایید صلاحیت شد، اما نتوانست برای ورود به شورای شهر رای کافی را اخذ کند.

چرا یاشار سلطانی بازداشت شد؟

یاشار سلطانی از آن دسته چهره‌هایی است که دستی در افشای تخلفات، رانت‌ها و رو کردن اسناد مهم کشور دارد. البته خیلی‌ها معتقدند که این ناشی از روحیه مبارزه با فساد او نیست، بلکه صرفاً ذیل مجادلات درون قدرت قرار می‌گیرد و حتی شایعاتی درباره پول گرفتن در ازای انتشار اسناد از او نیز وجود دارد. اگرچه هرگز تایید نشده است.


بیشتر بخوانید: یاشار سلطانی و صبا آذرپیک بازداشت شدند


با اینحال آنچه یاشار سلطانی را در سال ۹۷ به محکومیت پنج ساله کشاند، حضور او در همین مجادلات درون قدرت بود. اگرچه در واقع اتهامات وی شامل جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور، نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا نسبت به شرکت عمران تکلار و تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار بود.

جالب اینکه  سلطانی که چند سال پیش با انتشار خبری پیرامون املاک نجومی حسابی حاشیه ساز شده بود، دوباره امسال نیز با انتشار خبری پیرامون نقل و انتقال زمین در منطقه ازگل تهران و حوزه علمیه امام خمینی (ره) جریان خبری جدیدی را ایجاد کرده است.

یاشار سلطانی کیست و چرا بازداشت شده است؟

حواشی یاشار سلطانی چه بود؟

یاشار سلطانی در پی انتشار اسنادی مربوط به جنجال املاک نجومی و خبر سوء استفاده شهرداری تهران از پارک لویزان در جریان مراسم عروسی دختر محمدباقر قالیباف بازداشت شد. در پی این بازداشت سایت معماری نیوز نیز فیلتر شد. در واقع یاشار سلطانی را باید یکی از منتقدان محمدباقر قالیباف دانست که البته با وجود چندین شاکی بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ در نهایت روانه زندان شده است.

بنا بر گفته وکلای یاشار سلطانی، وی بنا بر سه شکایت به دادگاه احضار شده است که شامل موارد زیر است:

«شکایت ادارهٔ حقوقی شهرداری تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر قرق پارک لویزان برای مراسم عروسی دختر آقای محمد باقر قالیباف».

شکایت معاونت قضایی شورای شهر تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر انتصاب پسر آقای مهدی چمران در معاونت شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد».

نامهٔ آقای محمد باقر قالیباف به دادستان تهران در خصوص انتشار «گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نحوهٔ واگذاری املاک شهرداری تهران»

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: یاشار سلطانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
3
تا نباشد چیزکی نگویند چیزهاحالا چیزها هست یک چیز کوچولو گویند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
8
افشاگر دزدی های عدیده قالیباف، زاکانی و امام جمعه فاسد در زندان، قالیباف رییس جمهور و امام جمعه ١٠٠٠ میلیاردی رو منبر برای نمازخوانان فاسد و دزد همراه حکومت و شهردار جاده صاف کن برای چین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
9
در آستانه انتخابات مهندسی شده ، برای حفظ آبروی اصول گرایان (؟!) لیست مورد تایید شورای نگهبان ، لازم بود چند صدای باقی منتقد فساد محدود شود.
نظرات شما