تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

ویژگی‌های سیستم مین روب رباتیک MV-۱۰

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سیستم مین روب رباتیک MV-۱۰ خواهیم پرداخت.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: MV-۱۰ یک سیستم مین روب رباتیک متوسط ​​کنترل از راه دور است که توسط شرکت DOK-ING در کرواسی توسعه یافته است. این سیستم می‌تواند انواع مین‌های ضد نفر، مین‌های ضد تانک و مهمات منفجر نشده را پاکسازی کند. این تنها سیستم پاکسازی مین کلاس متوسط ​​است که به دو ابزار استاندارد شامل فلیل و تیلر مجهز شده است.

توسعه مین روب رباتیک MV-۱۰

سیستم MV-۱۰ در سال ۲۰۰۵ توسعه یافت. این سیستم توسط مقامات آزمایش بین المللی مانند مرکز مین زدایی کرواسی  و مرکز EOD و مین زدایی سوئد آزمایش و ارزیابی شد.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

DOK-ING همچنین سیستم پاکسازی مین MV-۴ را تولید می‌کند که در خدمت ارتش ایالات متحده، نیرو‌های مسلح سوئد، ارتش سریلانکا، ارتش کرواسی، فرماندهی کل ارتش نیکاراگوئه، ارتش ایتالیا، ارتش ایرلند، ارتش یونان و ارتش تفنگداران نیروی دریایی کلمبیا است.  

ویژگی‌های طراحی مین روب رباتیک MV-۱۰

MV-۱۰ که به طور خاص برای انجام وظایف پاکسازی مین طراحی شده است، مجهز به ابزار‌های عملیاتی مانند تیلر و فلیل دوکاره  برای حفاری و پاکسازی مین است. همچنین ابزار‌های اضافی مانند غلتک و تیغه نیز می توانند به این دستگاه متصل شوند . ابزار استاندارد نصب شده به جلو به طور خاص برای از بین بردن مین‌ها طراحی شده است.

MV-۱۰ دارای ۴.۶ متر طول، ۲.۲ متر عرض و ۲.۱ مترارتفاع است. حداکثر طول وسیله نقلیه با ابزار ۷.۲ متر است. وزن آن ۱۸۹۶۰ کیلوگرم است. MV-۱۰ قادر به انجام ماموریت در دما‌های بین -۱۹ درجه سانتیگراد تا +۵۴ درجه سانتیگراد است.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

این سیستم توسط یک اپراتور واحد با استفاده از یک واحد فرستنده قابل حمل توسط انسان از فاصله ایمن کنترل می‌شود. واحد کنترل از راه دور دارای حداکثر برد عملیاتی ۳۰۰۰ متر است. یک سیستم کنترل ویدئویی برای برد‌های عملیاتی بیش از ۸۰۰ متر استفاده می‌شود. سیستم کنترل با سایر سیستم‌های DOK-ING از جمله سیستم MV-۴ یکسان است.

سیستم پاکسازی مین

MV-۱۰ معمولاً به ترکیبی از فلیل گردان و تیلر چرخان برای پاکسازی مین مجهز است. ابزارفلیل برای فعال کردن یا شکستن مین‌های ضد نفر و ضد تانک استفاده می‌شود، در حالی که پنجه چرخان برای در اختیار گرفتن خاکی که توسط ابزار فلیل به هم ریخته است استفاده می‌شود. تیلر همچنین با انتقال مواد به زیر دستگاه، عمق حفاری را ثابت نگه می‌دارد. تیلر و فلیل می‌توانند به طور همزمان و مستقل کار کنند.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

این دستگاه قابلیت انجام ماموریت بر روی انواع خاک را دار است و می‌تواند پوشش گیاهی کم، متوسط ​​و زیاد را حذف کند. بر اساس نوع خاک می‌تواند تا عمق حداکثر ۶۰ سانتی متری در خاک نفوذ کند. چکش‌های فلیل برای بریدن پوشش گیاهی متراکم طراحی شده اند. مین‌های ضد تانک و ضد نفر توسط نیروی ضربه ایجاد شده توسط ابزار‌های شکل دار از بین می‌روند. چکش‌ها دارای ۴۴ زنجیر فلیل و واحد پنجه شامل ۶۰ اسکنه است.

محافظت از خود مین روب رباتیک MV-۱۰

زره با کیفیت بالا برای پوشاندن قسمت‌های حیاتی دستگاه استفاده می‌شود. موتور و سایر اجزای کلیدی خودرو توسط صفحات زرهی فولادی HARDOX ۴۰۰ محافظت می‌شود. چکش‌های ضربه‌ای از فولاد ساخته شده اند که می‌توانند در برابر انفجار معدن مقاومت کنند. این سیستم می‌تواند در برابر تکه تکه شدن مین‌های زمینی و مهمات توپ استاندارد ۷.۶۲ میلی متری ناتو مقاومت کند.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

موتور مین روب رباتیک MV-۱۰

MV-۱۰ از یک موتور دیزل ۶ سیلندر توربو شارژ کاترپیلار C۱۸ با توان خروجی ۵۷۱ کیلووات استفاده می‌کند. این خودرو بسته به شرایط زمین و خاک حدود ۵۰ لیتر در ساعت سوخت مصرف می‌کند. ظرفیت مخزن سوخت ۴۸۰ لیتر است و سیستم هیدرولیک Rexroth Bosch از ۴۰۰ لیتر روغن هیدرولیک استفاده می‌کند.

تحرک مین روب رباتیک MV-۱۰

MV-۱۰ قابلیت مانورپذیری بالایی دارد و می‌تواند در یک نقطه ۳۶۰ درجه بچرخد. این خودرو می‌تواند در شیب‌های عرضی تا ۲۵ درجه و شیب‌های طولی تا ۳۷ درجه حرکت و کار کند. دستگاه برای حمل و نقل، بهره برداری و تعمیرات/نگهداری به یک اپراتور و دو مکانیک نیاز دارد. چکش ها، زنجیر‌های قلاب و پنجه را می‌توان در صورت آسیب به راحتی تعمیر کرد.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

MV-۱۰ توسط یک تریلر تخت استاندارد از طریق جاده و توسط هواپیمای حمل و نقل نظامی C-۱۳۰ هرکولس قابل حمل و نقل هوایی است. این سیستم از طریق دریا زیر یک کانتینر ۲۰ فوتی حمل می‌شود. این خودرو دارای نقاط بالابر برای جرثقیل می‌باشد.

سفارشات و تحویل مین روب رباتیک MV-۱۰

در سال ۲۰۰۸، DOK-ING یک سیستم را به ارتش لیتوانی تحویل داد. اینیگما، یک شرکت مین زدایی در کرواسی، یک سیستم MV-۱۰ را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد.

سیستم مین روب رباتیکMV-۱۰ کرواسی

 وزارت دفاع استرالیا MV-۱۰ را برای انجام یک پروژه بومی انتخاب کرد. تولید هشت سیستم MV-۱۰ در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. سیستم نهایی در سپتامبر ۲۰۱۰ به دولت استرالیا تحویل داده شد. چهار دستگاه MV-۱۰ توسط DOK-ING در حال استقرار در کرواسی است.

مشخصات فنی کلی MV-۱۰

نوع: سیستم پاکسازی مین با کنترل از راه دور

سازنده: DOK-ING

طول: ۴۶۰۶ میلی متر

عرض: ۲۲۴۰ میلی متر

ارتفاع: ۲۱۰۰ میلی متر

حداکثر فاصله: ۶۰۰ میلی متر

موتور: کاترپیلار C۱۸ دیزل

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما