تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های نفربر زرهی فهد مصر خواهیم پرداخت.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: نفربر زرهی ۴×۴ فهد  توسط سازمان عربی صنعتی سازی در مصر ساخته شده است. نفربر فهد جایگزین BTR-۴۰ و نفربر‌های زرهی قدیمی ولید ارتش مصر شد.

تاریخچه توسعه فهد

فهد در ابتدا با نام TH ۳۹۰ توسط شرکت آلمانی  تایسن هنسل (در حال حاضر  راین متال لندسیستم) برای ارتش مصر طراحی شد. نمونه اولیه خودرو‌ها در ابتدا در آلمان ساخته شدند.

تولید متعاقباً به کارخانه صنایع توسعه یافته کادر که بخشی از سازمان صنعتی عربی است منتقل شد. تولید این خودرو در سال ۱۹۸۵ آغاز شد و اولین دسته از وسایل نقلیه برای ارتش مصر در سال ۱۹۸۶ ساخته شد.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

فهد به الجزایر، کویت، عراق، بنگلادش، عمان، سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو صادر شده است. این خودرو‌ها نیز توسط سازمان ملل متحد برای ماموریت‌های حافظ صلح اداره می‌شوند. بیش از ۱۵۰۰ خودروی زرهی فهد تا به امروز تولید شده است.

انواع نفربر زرهی فهد

نوع پایه فهد نفربر زرهی است. طراحی منعطف به سازندگان اجازه می‌داد تا طیف وسیعی از انواع ماموریت مانند نفربر با برجک سبک، خودروی جنگی زرهی، خودروی پست فرماندهی، خودروی توزیع کننده مین، خودروی آمبولانس، خودروی بازیابی و تعمیر و خودروی ضد شورش را توسعه دهند.

انواع فهد که در حال حاضر تولید می‌شوند عمدتا بر اساس آخرین مدل تولیدی فهد ۲۴۰ هستند. خودرو‌های فهد اصلی ارتش مصر نیز به این آخرین استاندارد ارتقا یافته اند.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

طراحی و ویژگی‌های نفربر زرهی فهد 

بدنه زرهی جعبه‌ای از فولاد تمام جوش داده شده بر اساس شاسی یک کامیون مرسدس بنز ۱۱۱۷/۳۲، ۴×۴ ساخته شده است. کابین زرهی جلو یک راننده و یک فرمانده را در خود جای می‌دهد.

فرمانده دارای یک پوشش دریچه بازشو عقب است، در حالی که راننده یک پریسکوپ روز روی سقف برای مشاهده دارد. پریسکوپ روز را می‌توان با پریسکوپ غیرفعال برای رانندگی در شب جایگزین کرد.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

محفظه سربازان در عقب برای حداکثر ۱۰ سرباز جا دارد. نیرو‌ها می‌توانند از طریق دری در عقب خودرو وارد و خارج شوند.

محفظه نیرو‌ها دارای دو دریچه سقفی و چهار درگاه شلیک با بلوک‌های دید است. فهد می‌تواند محموله ۱۰ تنی را حمل کند. می‌توان آن را برای اهداف مختلف مانند امنیت داخلی، عملیات مین گذاری و فرماندهی تغییر کاربری داد.

تسلیحات نفربر زرهی فهد

بر روی سقف فهد می‌توان انواع مختلف برجک‌ها برای تجهیز انواع سلاح ها، از مسلسل‌های ۷.۶۲ میلی متری تا توپ‌های ۲۰ میلی متری، نصب کرد. نوع نفربر زرهی می‌تواند به صورت اختیاری با موشک‌های هدایت شونده ضد تانک میلان  برای دفاع در برابر تهدیدات زمینی مسلح شود. وسایل نقلیه مجهز به برجک بی تی ام-۲۰۸ می‌توانند یک مسلسل ۱۲.۷ میلی متری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری را حمل کنند.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

این وسیله نقلیه می‌تواند با تانک‌های جنگی، خودرو‌های زرهی، هواپیما‌های کم پرواز، هلیکوپتر‌ها و نیرو‌های مسلح درگیر شود. فهد قادر است با دقت با اهداف از یک موقعیت ثابت، در حال حرکت، در روز یا شب درگیر شود.

محافظت از خود فهد

فهد می‌تواند خدمه را در برابر گلوله‌های سوراخ دار زرهی کالیبر ۷.۶۲ میلی متر و ترکش‌های پوسته محافظت کند. بالاترین سطح حفاظت توسط زوایای شیب دار بدنه تضمین می‌شود.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

تمام دیافراگم‌ها با شیشه زره پوش پوشیده شده توسط کرکره‌های زره ​​پوش مجهز شده اند. همچنین می‌توان به صورت اختیاری روی  این خودرو سیستم حفاظت هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی نصب کرد.

موتور فهد

نفربر زرهی فهد مجهز به یک موتور دیزلی ۴ زمانه توربو شارژ مرسدس بنز OM ۳۶۶ LA است که ۲۸۰ اسب بخار در ۲۲۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این موتور حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در جاده و برد ۷۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. سرعت متوسط ​​این خودرو در خارج از جاده ۶۵ کیلومتر بر ساعت و برد آن ۴۵۰ کیلومتر است.

با مشخصات نفربر زرهی فهد مصر آشنا شوید

تحرک نفربر فهد

فهد یک خودروی زرهی چند منظوره چهار چرخ محرک است. این تحرک بین کشوری عالی را در شرایط آب و هوایی مختلف نشان می‌دهد. سیستم کنترل فشار تایر نصب شده بر روی وسیله نقلیه امکان عملیات در انواع مختلف زمین را فراهم می‌کند.

این وسیله نقلیه می‌تواند حداکثر شیب عمودی ۷۰ ٪ و شیب جانبی ۳۰ ٪ را طی کند. این وسیله نقلیه می‌تواند عمق ۰.۷ متری آب را بپیماید.

مشخصات فنی کلی نفربر زرهی فهد

سازنده: سازمان صنعتی عربی

اپراتور اصلی: ارتش مصر

خدمه: دو

سربازان: ۱۰

موتور: مرسدس بنز ۴ زمانه دیزل

طول: ۶ متر

عرض: ۲.۴۵ متر

ارتفاع: ۲.۸۵ متر

حداکثر سرعت جاده: ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

میانگین سرعت در مسیر: ۶۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر برد در جاده: ۷۰۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان