تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS خواهیم پرداخت.

سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: EIMOS یک سیستم خمپاره انداز یکپارچه سوار بر کامیون است که توسط شرکت دفاعی اسپانیایی ایکسپال سیستمز طراحی و ساخته شده است. این سیستم برای پشتیبانی از نیاز‌های فعلی و آینده نیرو‌های زمینی توسعه یافته است. سیستم تسلیحاتی ضمن فراهم کردن قابلیت‌های قدرت آتش و قابلیت اطمینان بالا در طول ماموریت‌های جنگی حفاظت پیشرفته‌تری را برای خدمه ارائه می‌دهد.

ایکسپال در نوامبر ۲۰۱۱ قراردادی به ارزش ۲۷.۴۳ میلیون دلار از وزارت دفاع ایتالیا برای تامین سیستم‌های خمپاره انداز دوربرد ۸۱ میلی متری EIMOS تا سال ۲۰۱۴ منعقد کرد.

ایکسپال  در اکتبر ۲۰۱۲، سیستم خمپاره‌انداز ۶۰ میلی‌متری EIMOS را در موقعیت‌های مختلف روی زمین در مرکز آموزش ملی ارتش اسپانیا در سان گرگوریو در ساراگوسا شلیک کرد. این سامانه خمپاره‌ای همچنین در نمایشگاه دفاعی شیلی FIDAE که در مارس ۲۰۱۴ برگزار شد به نمایش گذاشته شد.

طراحی و ویژگی‌های سیستم EIMOS

سیستم خمپاره انداز EIMOS را می‌توان بر روی یک خودروی سبک وزن با تحرک بالا ۴×۴ نصب کرد. این سیستم کارایی و پاسخگویی عالی را به دستورات پشتیبانی آتش ارائه می‌دهد. همچنین می‌تواند بر روی زمین مستقر شود، در هر شرایط آب و هوایی کار کند و از طریق دریا، زمین و هوا حمل شود.

حداکثر ارتفاع این سیستم ۲.۰۵ متر / ۱.۷۵ متر و قطر پایه آن ۷۸۰ میلی متر است. وزن EIMOS  بسته به پیکربندی تا ۵۰۰ کیلوگرم است. این سیستم می‌تواند توسط حداقل دو خدمه اداره شود.

سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS

این سیستم تسلیحاتی می‌تواند اولین شلیک را در کمتر از ۱۰ ثانیه انجام دهد. EIMOS می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ درجه در ۲۰ ثانیه تعیین کند. EIMOS برای تعیین و نابود کردن اهداف از موقعیت دهی به ده ثانیه زمان نیاز دارد.

دقت در موقعیت خمپاره کمتر از ۲ متر است و می‌تواند به طور خودکار برای کاهش استفاده از مهمات و خسارات جانبی محاسبه شود. این سیستم به دلیل جابجایی‌ها و تغییرات روی محور سلاح، اصلاحات موقعیت خودکار را انجام می‌دهد. زیرسیستم حسگر‌ها به سیستم اجازه می‌دهد تا بلافاصله پس از اصلاح موقعیت و بارگذاری کار کند.

تسلیحات EIMOS

سیستم تسلیحاتی EIMOS دارای خمپاره ۸۱ میلی متری استاندارد دوربرد یا خمپاره ۶۰ میلی متری است که می‌تواند در عرض سه دقیقه تعویض شود. خمپاره ۸۱ میلی متری ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند با سرعت ۲۵ گلوله در دقیقه تا برد ۶.۹ کیلومتر شلیک کند. خمپاره ۶۰ میلی متری ۱۸.۸۵ کیلوگرم وزن دارد و با سرعت ۳۵ گلوله در دقیقه تا برد ۴.۹ کیلومتر شلیک می‌کند. 

سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS

تجهیزات خمپاره‌انداز EIMOS

سیستم خمپاره انداز EIMOS مجهز به سیستم کنترل هدف گیری و تیراندازی خودکار برای ارائه روش‌های جهت گیری آتش و بهبود دقت است. یک سیستم فرماندهی و کنترل نیز برای ارائه عملکرد یکپارچه به سیستم خمپاره انداز تعبیه شده است. یک سیستم فرمان و کنترل نیز برای ارائه عملکرد یکپارچه به سیستم خمپاره نصب شده است.

سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS

سیستم تسلیحاتی شامل موتور‌های الکتریکی با توان خروجی تا ۲ کیلو وات و چرخه کاری کمتر از ۱۰ ٪ است. همچنین برای افزایش دقت و قدرت شلیک، سیستم عقب نشینی هیدرولیک، با حداکثر پس زدن ۳۰ میلی متر، تعبیه شده است.  

سیستم اطلاعات پشتیبانی آتش TECHFIRE

سیستم خمپاره انداز EIMOS با سیستم اطلاعات پشتیبانی آتش TECHFIRE یکپارچه شده است تا دقت در داده‌های تیراندازی و اصلاحات بالستیک را خودکار کند. همچنین عملیات آتش مستقیم یا غیرمستقیم را برای کاهش مصرف مهمات و خسارات جانبی تسریع می‌کند.

سيستم خمپاره انداز متحرک EIMOS

سیستم TECHFIRE به اپراتور اجازه می‌دهد تا داده‌های فرآیند کنترل آتش را با استفاده از صفحه نمایش کاربر پسند خود نظارت کند. مجهز به رابط بصری GIS برای کمک به تصمیم گیری است.

مشخصات فنی کلی EIMOS

سازنده: ایسکپال سیستمز

خدمه: دو

حداکثر ارتفاع: ۲.۰۵ متر

قطر پایه: ۷۸۰ میلی متر

وزن: ۵۰۰ کیلوگرم

برد: ۶.۹ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما