تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
در رویداد۲۴ بخوانید:

لایحه عفاف و حجاب و انتخاب سخت پزشکیان؛ مجلس یا مردم | رئیس جمهور قانون حجاب را ابلاغ می‌کند یا پای وعده‌هایش می‌ماند؟

لایحه عفاف و حجاب که از سوی شورای نگهبان هم تایید شده، به زودی از سوی مجلس برای رئیس جمهور ارسال خواهد شد. انتظار جامعه، اما عدم ابلاغ این قانون توسط پزشکیان است.

لایحه عفاف و حجاب و انتخاب سخت پزشکیان؛ مجلس یا مردم | رئیس جمهور قانون حجاب را ابلاغ می‌کند یا پای وعده‌هایش می‌ماند؟

رویداد۲۴| طبق اعلام دیروز سخنگوی شورای نگهبان، این شورا لایحه عفاف و حجاب را تایید کرده و پروسه تبدیل شدن آن به قانون کلید خورده است.
طبق قانون هم مجلس باید قانون مورد اشاره برای رئیس جمهور بفرستد و با ابلاغ رئیس جمهور یعنی آقای پزشکیان، این قانون اجرایی خواهد شد.
به این ترتیب اکنون توپ در زمین دولت است و انتظار می‌رود مسعود پزشکیان برای تحقق یکی از ساده‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود گام جدی و مشهودی بردارد.
مشخصا اینکه رئیس جمهور می‌تواند که قانون مصوب مجلس را ابلاغ نکند.
سوال اینجا است که در صورت این اقدام احتمالی دولت، چه خواهد شد و تکلیف قانون مورد بحث چه می‌شود؟
ماده ۱ قانون مدنی می‌گوید مصوبات مجلس پس از طی مراحل قانونی باید به رئیس جمهور ابلاغ شود و رئیس جمهور هم باید ظرف مدت ۵ روز مصوبه را امضا و به مجریان ابلاغ کند. در صورتی که رئیس جمهور این کار را نکند، رئیس مجلس موظف است تا ظرف مدت ۷۲ ساعت دستور انتشار و ابلاغ را صادر کند.
همانطور که مشخص است احتمالا در اصل قضیه یعنی رسیدن این مصوبه به مرحله اجرا تغییر ایجاد نخواهد شد. اما حداقل سود این رویکرد برای دولت این است که به جامعه و سرمایه اجتماعی شکننده خود این پیام را دهد که پای حرف‌های قبل انتخابات ایستاده و گردنش را بی‌خودی گرو نگذاشته است.
بدیهی است که این تصمیم برای مسعود پزشکیان و دولت چهاردهم سخت خواهد بود، زیرا روابط او و مجلس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما ابلاغ این قانون و همراهی با مجلس انقلابی دوازدهم نیز به بهای از دست رفتن سرمایه اجتماعی خواهد بود.
در واقع پزشکیان اکنون در دو راهی مجلس و مردم مانده است. اینکه آقای رئیس جمهور چه تصمیمی در این رابطه می‌گیرند ظرف یکی، دو هفته آینده مشخص خواهد شد، اما از باب یادآوری باید چند نکته را خدمت ایشان بگوییم.
اولین و مهم‌ترین مساله این است که در شرایط حساس و شبه‌جنگی کنونی حفظ انسجامی ملی و کاهش شکاف بین مردم و مسئولان از اهمیت بالای برخوردار است. روابط دولت و مجلس بنا به ضرورت و در شرایط حساس قابل ترمیم خواهد بود، اما نارضایتی‌های اجتماعی و شکاف بین ملت و حاکمیت به این سادگی‌ها قابل جبران نیست.
نکته دوم اینکه دولت محترم بعد از عدم ابلاغ این قانون می‌توان لایحه جایگزینی به مجلس بفرستد که هم کمتر مورد نقد جامعه باشد و هم خیال نمایندگان دغدغه‌مند را بابت موضوع عفاف و حجاب راحت کند، این اقدام احتمالا در رفع دلخوری مجلس هم می‌تواند اثرگذار باشد.
سومین نکته نیز این است که دولت پزشکیان با این اقدام و ارسال سیگنال مثبت به جامعه و جلب نظران حامیان خود، برای تحقق سایر وعده‌هایش نیز زمان خواهد خرید. جامعه امیدوار، قطعا برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی یا حل بحران‌های سیاست خارجی و دیگر چالش‌های موجود در کشور، به دولت بیشتر زمان خواهند داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
0
0
انسجام داخلی را از بین نبرید
مردم عصبانی هستند و گرفتار این کار نیز در یار گیری برعکس عمل خواهد کرد .
در روند پژوهی ما مشاهده می کنیم از مشکلات نظامی پیش امده در غزه و لبنان و سوریه مردم ناراحت
بترسید!
نظرات شما