تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید| پهپادی از صنایع هوافضای ترکیه (TAI)

در این گزارش به بررسی مشخصات و قابلیت های پهپاد آنکا ترکیه خواهیم پرداخت.

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید

رویداد24| حسین فلاحی: آنکا (Anka )یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) با استقامت طولانی و ارتفاع متوسط  است که برای برآورده کردن الزامات شناسایی و نظارت نیرو‌های مسلح ترکیه ساخته شده است. این هواپیما توسط صنایع هوافضای ترکیه (TAI) طراحی و توسعه یافته است.

سامانه پهپاد آنکا می‌تواند در تمامی شرایط آب و هوایی کار نظارت و شناسایی، ردیابی اهداف ثابت و رله‌های ارتباطی را انجام دهد.

پروژه ساخت آنکا

در دسامبر ۲۰۰۴، صنایع هوافضای ترکیه قراردادی از نیرو‌های مسلح ترکیه برای توسعه و تولید سامانه پهپاد بومی MALE به عنوان بخشی از برنامه هواپیمای بدون سرنشین ترکیه دریافت کرد. صنایع هوافضای ترکیه  تحت پروژه TUAV، مسئول توسعه سه پهپاد نمونه اولیه و سیستم‌های زمینی مرتبط است.

بررسی اولیه طراحی در می ۲۰۰۸ تکمیل شد. آنکا در نمایشگاه هوایی فارنبروگ در جولای ۲۰۱۰ رونمایی شد. اولین پهپاد آنکا اولین پرواز خود را در دسامبر ۲۰۱۰ با موفقیت انجام داد.

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید

این پهپاد قابلیت برخاست و فرود خودکار خود را در نوامبر ۲۰۱۱ به نمایش گذاشت. یک مشکل فنی باعث تصادف یک نمونه اولیه در طی آزمایشات نهایی در سپتامبر ۲۰۱۲ شد. صنایع هوافضای ترکیه کمپین تست پذیرش آنکا را در ژانویه ۲۰۱۳ تکمیل کرد.

صنایع هوافضای ترکیه همچنین قصد دارد آنکاپلاس آ را طراحی کند که یک نسخه مسلح از آنکا است. انتظار می‌رود که آنکا پلاس آ جدید موشک‌های کیریت را که توسط راکتسان ساخته شده است، حمل کند.

طراحی آنکا

در حالی که بدنه آنکا از مواد مرکب ساخته شده برخی از اتصالات آن با استفاده از مواد با مقاومت بالا برای تحمل بار‌های متمرکز ساخته شده اند. سایر سیستم‌ها شامل سیستم‌های اویونیک، سیستم‌های الکتریکی و موتور در بخش‌های مختلف قابل سرویس دهی قرار دارند.  طول آنکا ۸ متر، طول بال‌ها ۱۷.۳ متر و ارتفاع آن ۳.۴ متر است. حداکثر وزن برخاست این پهپاد ۱۶۰۰ کیلوگرم است.

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید

محموله انکا

این پهپاد می‌تواند دو محموله برای ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی، اکتساب هدف و شناسایی حمل کند که شامل یک محموله محموله الکترواپتیک / مادون قرمز با قابلیت دید رو به جلو / لیزر و رادار دیافراگم مصنوعی / نشانگر هدف متحرک زمین / SAR معکوس است. سیستم راداری AselFLIR ۳۰۰T توسط شرکت آسلسان عرضه شده است.

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید

موتور و ارابه فرود آنکا

سیستم نیروی محرکه پیستونی نوع فشار دهنده دارای یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ Thielert Centurion ۲.۰ است. این موتور ۱۵۵ اسب بخار را ارائه می‌دهد. پیشرانه توسط یک ملخ سه پره با سرعت ثابت تامین می‌شود.

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید

مخزن سوخت واقع در مرکز بدنه مجهز به سنسور‌های سطح سوخت و پمپ‌های جت است. سوخت از طریق مخزن جمع کننده وارد موتور می‌شود. سیستم سوخت نیز مجهز به فیلتر، خنک کننده، پمپ و سایر ابزار دقیق است. این پیشرانه استقامت ۲۴ ساعته را در ارتفاع ۳۰۰۰۰ فوتی فراهم می‌کند. سیستم پهپاد آنکا با یک ارابه فرود جمع شونده سه چرخه متشکل از یک ارابه فرود یک دماغه و یک جفت ارابه فرود اصلی مجهز شده است.

ایستگاه کنترل زمینی آنکا

عملیات پرواز آنکا با استفاده از یک ایستگاه کنترل زمینی پیشرفته، کنترل و نظارت می‌شود. ایستگاه کنترل زمینی مجهز به دو کنسول فرمان و کنترل و همچنین قابلیت شبیه سازی و پخش است. محموله‌های پهپاد در زمان پرواز از ایستگاه کنترل زمینی کنترل می‌شوند.

با پهپاد آنکا ترکیه آشنا شوید

ایستگاه کنترل زمینی در پناهگاهی از نوع ACEIII مطابق با استاندارد ناتو قرار گرفته که دارای سطح حفاظت استانگ ۴۵۸۶ است. ایستگاه کنترل را می‌توان به سیستم‌های فرمان خارجی، کنترل، ارتباطات، کامپیوتر و اطلاعات متصل کرد.

مشخصات فنی کلی آنکا

نوع: هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

کشورطراح: ترکیه

سازنده: صنایع هوافضای ترکیه

اولین پرواز: دسامبر ۲۰۱۰

ورود به خدمت: ۲۰۱۳

طول:هشت متر

طول بال ها: ۱۷.۳ متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان