بلاتکیفی معاملهگران در بورس کالا
معاملهگران و کارگزاریهای بورس کالا و همچنین خریداران و فروشندگان بورس کالا چند روزی است با مشکل اساسی روبهرو شدهاند. اگر به سایت بورس کالای ایران مراجعه کنید از منوی بازارها وارد قسمت منو بازار فیزیکی شوید و از آن جا منو اطلاعات کل بازارها را کلیلک کنید، متوجه میشوید که چند روزی است که در بخش اطلاعات کل بازارها چند روزی است که عدد صفر درج می شود و فقط اطلاعات هفتگی را منتشر میکند.
رویداد۲۴-معاملهگران و کارگزاریهای بورس کالا و همچنین خریداران و فروشندگان بورس کالا چند روزی است با مشکل اساسی روبهرو شدهاند. اگر به سایت بورس کالای ایران مراجعه کنید از منوی بازارها وارد قسمت منو بازار فیزیکی شوید و از آن جا منو اطلاعات کل بازارها را کلیلک کنید، متوجه میشوید که چند روزی است که در بخش اطلاعات کل بازارها چند روزی است که عدد صفر درج می شود و فقط اطلاعات هفتگی را منتشر میکند.
این مسئله را بسیاری از کارگزاریها و معاملهگران پیگیری کردهاند، اما مسئولان بورس در ان چند روز با گفتن جمله "فردا درست میشود” یا "کارشناسان در حال پیگیری هستند” پاسخ دادهاند و به این ترتیب موجب سردرگمی فعالان بورس کالا شدهاند.
معاملهگران بورس کالا اکنون نمیتوانند اطلاعات کل بازار فیزیکی را استخراج کنند و یا دادهها را تبدیل به نمودار کنند بنابراین شفافیت بورس کالا که مورد تاکید و تبلیغ این سازمان بوده است دچار خدشه شده است. اما متاسفانه مدیران بورس کالای ایران در این باره توضیحی ارائه ندادهاند.
البته لازم به ذکر است که برای اولین بار است که معاملات بورس کالا در سایت این سازمان درج نمیشود، بنابراین لازم است تا سازمان تدابیری اتخاذ نماید تا این مشکل تکرار نشود.
طبق ماده دو "ضوابط عمومی انجام معامله” بورس کالای ایران "کلیه معاملات در بورس باید براساس ضوابط این دستورالعمل و در جلسه رسمی معاملات انجام شود” حال این پرسش مطرح می شود این چگونه جلسه معاملاتی است که کارگزاریها و معاملهگران بازار نمیتوانند قیمت و محصول به فروش گذاشته را مشاهده کنند.
همچنین طبق ماده ۵ این دستور العمل "معاملات بورس باید همواره بر مبنای رقابت و به یکی از روشهای حراج انجام شود. اجرای سفارشها براساس اولویت قیمت و در صورت تساوی قیمتها براساس اولویت زمانی ورود سفارش به سامانه معاملاتی خواهد بود” اما اصل رقابت با بروز این مشکل با تردید مواجه شده است.
همچنین طبق ماده ۷ این دستورالعمل "معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس، صرفاً از طریق سامانه معاملاتی بورس و توسط کارگزاران پذیرفته شده در بورس انجام میشود” اما متاسفانه شاهد هستیم با بروز این مشکل کارگزاریها مدیریت معاملات را از دست دادهاند.
امید واریم تا هرچه زودتر این مشکل برای همیشه حل شود تا از این پس دیگر معاملهگران و فعالان بورس کالا شاهد اینگونه رخدادها نباشند.
این مسئله را بسیاری از کارگزاریها و معاملهگران پیگیری کردهاند، اما مسئولان بورس در ان چند روز با گفتن جمله "فردا درست میشود” یا "کارشناسان در حال پیگیری هستند” پاسخ دادهاند و به این ترتیب موجب سردرگمی فعالان بورس کالا شدهاند.
معاملهگران بورس کالا اکنون نمیتوانند اطلاعات کل بازار فیزیکی را استخراج کنند و یا دادهها را تبدیل به نمودار کنند بنابراین شفافیت بورس کالا که مورد تاکید و تبلیغ این سازمان بوده است دچار خدشه شده است. اما متاسفانه مدیران بورس کالای ایران در این باره توضیحی ارائه ندادهاند.
البته لازم به ذکر است که برای اولین بار است که معاملات بورس کالا در سایت این سازمان درج نمیشود، بنابراین لازم است تا سازمان تدابیری اتخاذ نماید تا این مشکل تکرار نشود.
طبق ماده دو "ضوابط عمومی انجام معامله” بورس کالای ایران "کلیه معاملات در بورس باید براساس ضوابط این دستورالعمل و در جلسه رسمی معاملات انجام شود” حال این پرسش مطرح می شود این چگونه جلسه معاملاتی است که کارگزاریها و معاملهگران بازار نمیتوانند قیمت و محصول به فروش گذاشته را مشاهده کنند.
همچنین طبق ماده ۵ این دستور العمل "معاملات بورس باید همواره بر مبنای رقابت و به یکی از روشهای حراج انجام شود. اجرای سفارشها براساس اولویت قیمت و در صورت تساوی قیمتها براساس اولویت زمانی ورود سفارش به سامانه معاملاتی خواهد بود” اما اصل رقابت با بروز این مشکل با تردید مواجه شده است.
همچنین طبق ماده ۷ این دستورالعمل "معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس، صرفاً از طریق سامانه معاملاتی بورس و توسط کارگزاران پذیرفته شده در بورس انجام میشود” اما متاسفانه شاهد هستیم با بروز این مشکل کارگزاریها مدیریت معاملات را از دست دادهاند.
امید واریم تا هرچه زودتر این مشکل برای همیشه حل شود تا از این پس دیگر معاملهگران و فعالان بورس کالا شاهد اینگونه رخدادها نباشند.
منبع: روزنامه جهان اقتصاد