مدیر مسئول ماهنامه «قلک»:
ارشاد از حمایت های مستقیم رسانه ها پرهیز کند
هرچه در این عرصه به مخاطب کمک شود و حمایت ها و یارانه های پرداختی به
مخاطبان مطبوعات تعلق بگیرد یقینا آن ها رغبت بیشتری به مطالعه از خود نشان
خواهند داد و این اتفاق هم به سود جامعه و هم رسانه ها است.
امیر لعلی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه «قلک» در گفتگو با عصرخبر، .در خصوص ارزیابی خود از اجرای طرح خرید مجلات برگشتی گفت: همانطور که قابل پیش بینی بود استقبال رسانه ها از طرح خیلی خوب است و مدیران مسئول مجلات از روند اجرای آن راضی هستند.
وی با اشاره به عدم آگاهی برخی سازمان ها و مراکز عمومی واجد شرایط مشارکت در این طرح و ضرورت اطلاع رسانی بیشتر درخصوص اجرای آن افزود: در صورت امکان خود نشریات هم جزئی از جامعه هدف محسوب شوند تا بتوانند دیگر نشریات برگشتی که در حوزه های مرتبط هستند یا علاقه مندی نسبت آن ها وجود دارد در اختیارشان گذاشته شود و این می تواند به توسعه و بهبود کیفی مجلات نیز منجر شود.
وی فرآیندهای ثبت نام و مشارکت مدیران مجلات در این طرح را بسیار ساده و کم دردسر عنوان کرد و افزود: با توجه به توسعه و گسترش نسبی طرح لازم است سقف های اعمال شده در خصوص تعداد و قیمت مجلات در سال جدید افزایش داده شود تا فرآیند مشارکت نشریات و توزیع مجلات با اشتیاق بیشتر و توزیع گسترده تری صورت گیرد.
لعلی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون یک فضای نسبتا رقابتی در عرصه مطبوعات دارد حاکم می شود و بنابراین یارانه های دولتی باید به شیوه های هدفمندتری پرداخت شود و از حمایت های مستقیم حتی المقدور پرهیز شود چرا که حمایت های مستقیم موجب تضعیف فضای رقابتی بین نشریات شده و به وابستگی بیشتر رسانه ها به دولت منتج می شود.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح های خوبی چون اشتراک نیم بها و خرید مجلات برگشتی می تواند به اقتصاد نشریات کمک قابل توجهی کند، افزود: اگرچه اجرای این طرح ها ممکن است به انتقاد برخی رسانه های غیرخصوصی که تا کنون با دریافت یارانه های کلان مورد حمایت مستقیم دولت قرار می گرفتند منجر شود اما یقینا موجب آن می شود که مطبوعات خصوصی بتوانند در فضای بهتری به حیات خود ادامه دهند.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه قلک در پایان خاطرنشان کرد: هرچه در این عرصه به مخاطب کمک شود و حمایت ها و یارانه های پرداختی به مخاطبان مطبوعات تعلق بگیرد یقینا آن ها رغبت بیشتری به مطالعه از خود نشان خواهند داد و این اتفاق هم به سود جامعه و هم رسانه ها است.
شایان ذکر است طرح خرید مجلات برگشتی، از دی ماه 94 در معاونت مطبوعاتی کلید خورد و تا کنون بالغ بر 250 هزار نسخه از نشریات عضو با اعتباری بالغ بر 240 میلیون تومان خریداری و به صورت رایگان در اختیار مراکز عمومی – فرهنگی قرار گرفته است. تا پایان اسفند ماه 105 نشریه در این طرح ثبت نام کرده اند.
کتابخانه ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایانه های مسافربری ریلی جاده ای، خوابگاههای دانشجویی، زندان ها و ندامتگاه ها و کانون های اصلاح و تربیت، سالن انتظار بیمارستان ها و مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد، بهزیستی، خیریه ها و... از جمله مراکزی هستند که در اولویتدریافت این بسته های فرهنگی رایگان هستند.
ناشران و مراکز عمومی و فرهنگی علاقمند به شرکت در این طرح می توانند با مراجعه به سامانه اشتراک نشریات به نشانی:www.eshterak.ir از شرایط و ضوابط حضور در آن آگاهی یابند.
امیر لعلی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه «قلک» در گفتگو با عصرخبر، .در خصوص ارزیابی خود از اجرای طرح خرید مجلات برگشتی گفت: همانطور که قابل پیش بینی بود استقبال رسانه ها از طرح خیلی خوب است و مدیران مسئول مجلات از روند اجرای آن راضی هستند.
وی با اشاره به عدم آگاهی برخی سازمان ها و مراکز عمومی واجد شرایط مشارکت در این طرح و ضرورت اطلاع رسانی بیشتر درخصوص اجرای آن افزود: در صورت امکان خود نشریات هم جزئی از جامعه هدف محسوب شوند تا بتوانند دیگر نشریات برگشتی که در حوزه های مرتبط هستند یا علاقه مندی نسبت آن ها وجود دارد در اختیارشان گذاشته شود و این می تواند به توسعه و بهبود کیفی مجلات نیز منجر شود.
وی فرآیندهای ثبت نام و مشارکت مدیران مجلات در این طرح را بسیار ساده و کم دردسر عنوان کرد و افزود: با توجه به توسعه و گسترش نسبی طرح لازم است سقف های اعمال شده در خصوص تعداد و قیمت مجلات در سال جدید افزایش داده شود تا فرآیند مشارکت نشریات و توزیع مجلات با اشتیاق بیشتر و توزیع گسترده تری صورت گیرد.
لعلی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون یک فضای نسبتا رقابتی در عرصه مطبوعات دارد حاکم می شود و بنابراین یارانه های دولتی باید به شیوه های هدفمندتری پرداخت شود و از حمایت های مستقیم حتی المقدور پرهیز شود چرا که حمایت های مستقیم موجب تضعیف فضای رقابتی بین نشریات شده و به وابستگی بیشتر رسانه ها به دولت منتج می شود.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح های خوبی چون اشتراک نیم بها و خرید مجلات برگشتی می تواند به اقتصاد نشریات کمک قابل توجهی کند، افزود: اگرچه اجرای این طرح ها ممکن است به انتقاد برخی رسانه های غیرخصوصی که تا کنون با دریافت یارانه های کلان مورد حمایت مستقیم دولت قرار می گرفتند منجر شود اما یقینا موجب آن می شود که مطبوعات خصوصی بتوانند در فضای بهتری به حیات خود ادامه دهند.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه قلک در پایان خاطرنشان کرد: هرچه در این عرصه به مخاطب کمک شود و حمایت ها و یارانه های پرداختی به مخاطبان مطبوعات تعلق بگیرد یقینا آن ها رغبت بیشتری به مطالعه از خود نشان خواهند داد و این اتفاق هم به سود جامعه و هم رسانه ها است.
شایان ذکر است طرح خرید مجلات برگشتی، از دی ماه 94 در معاونت مطبوعاتی کلید خورد و تا کنون بالغ بر 250 هزار نسخه از نشریات عضو با اعتباری بالغ بر 240 میلیون تومان خریداری و به صورت رایگان در اختیار مراکز عمومی – فرهنگی قرار گرفته است. تا پایان اسفند ماه 105 نشریه در این طرح ثبت نام کرده اند.
کتابخانه ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایانه های مسافربری ریلی جاده ای، خوابگاههای دانشجویی، زندان ها و ندامتگاه ها و کانون های اصلاح و تربیت، سالن انتظار بیمارستان ها و مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد، بهزیستی، خیریه ها و... از جمله مراکزی هستند که در اولویتدریافت این بسته های فرهنگی رایگان هستند.
ناشران و مراکز عمومی و فرهنگی علاقمند به شرکت در این طرح می توانند با مراجعه به سامانه اشتراک نشریات به نشانی:www.eshterak.ir از شرایط و ضوابط حضور در آن آگاهی یابند.