در مناظره میرلوحی و قناعتی مطرح شد؛
قالیباف ۶۹.۰۰۰ میلیارد بدهی برجا گذاشت/ محمدعلی نجفی به شورا تحمیل شد
سید محمود میرلوحی و ابوالفضل قناعتی دو چهره فعال حوزه مدیریت شهری و اعضای شوراهای پنجم و چهارم تهران درباره عملکرد مدیریت شهری در دوران فعلی گفتگو کردند.
رویداد۲۴ مناظره طولانی و پرچالش نقد عملکرد شورای پنجم در کافه خبر، با حضور دو تن از فعالان مدیریت شهری، رنگ و بویی کارشناسانه گرفت.
با وجود دعوت از تعداد زیادی از اعضای شورای پنجم، تنها عضو که حاضر به حضور در این مناظره شد، سیدمحمود میرلوحی، از چهرههای شناخته شده اصلاحطلب بود که ریاست کمیته اقتصادی شورای شهر را بر عهده دارد.
از شورای چهارم هم ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای قبلی به عنوان منتقد در این مناظره حضور یافت تا درباره عملکرد شورای پنجم اظهار نظر کند.
این مناظره، در دقایق زیادی به نقد عملکرد شورای چهارم و شهرداری در زمان تصدی محمدباقر قالیباف هم منجر شد، انتقادی که بیراه هم نیست، چون مقایسه عملکرد دو شورای چهارم و پنجم میتواند مقیاسی برای سنجش عملکرد هر دو دوره باشد.
در ادامه مشروح این میزگرد را میخوانید:
بر اساس کسوت از آقای میرلوحی شروع میکنیم. چه نقطه یا نقاطی از عملکرد شورای پنجم قابل دفاع است که کمتر بیان شده است؟
میرلوحی: روش گفتگوی دوجانبه، روش موثری است و نباید به صورت یکجانبه، بگوییم ما خوبیم یا موفق هستیم. اگر بخواهم کارهای قابل ارائه شورای پنجم را عرض کنم باید بگویم آنچه شورا در انتخابات قول داد تاکنون بر همان موازین رفتار و عمل کرده است. ما برنامهای به مردم در لیستی کمتر شناخته شده با ترکیب جوانان و خانمها دادیم و مردم به این برنامه رای دادند. تعدادی از جوانان فعلی شورای شهر را ما کمتر میشناختیم؛ لذا مردم به مسیر و برنامه رای دادند و ما هم سعی کردیم به این برنامه وفادار باشیم. مثلا ما سیاستهای برنامه سوم را تدوین کردیم. میبینیم این برنامه، ترجمانی از برنامه انتخاباتی است که ارائه دادیم. مثلا در برنامه اعلام کردیم این شورا رویکردهایش در حوزه شهرسازی این است که به منظر شهر توجه میکند، طرح تفصیلی را رعایت میکند، ساخت و سازها را به سامان خواهد کرد و از شهرفروشی جلوگیری میکند. این را میتوان در برنامه، سیاستهای برنامه و بودجههای سالانه ردیابی کرد. اگر به مردم گفتیم ما باغات را حفظ میکنیم و نگاهمان کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت هوای تهران است، این را در برنامه، سیاستها، بودجه شهرداری و مصوبات شورای شهر دید. این که ما از مصوبه برج باغها جلوگیری کردیم که تمام شهر را داشت نابود میکرد، نشان دهنده این موضوع است. اگر به مردم گفتیم ما انظباط مالی را مدنظر داریم میتوان مصادیق فراوان را در آن دید. اگر گفتیم شفاف سازی خواهیم کرد، این را میبینید، اگر گفتیم حمل و نقل عمومی را اولویت میدهیم میتوانیم الان شماره مصوبات، تاثیرات آن در بودجه و مانند آن را نشان دهیم. ما حرفی که زدیم اسلوب و چهارچوب داشت و ما بستهای را به مردم عرضه کردیم و در سه مقطع میتوانیم بگوییم در سیاستها، برنامه، بودجه و رفتارهایی مانند انتصابات میتوانید ردش را بگیرید. انتصابات به این سمت است. برخی تغییر و تحولات به خاطر اصرار ما بر این بخشهاست. ما دیگر اجازه نمیدهیم شهردار ما در منطقه و ناحیه، فکر کند خودمختار است و هر کار خواست بکند و با مردم توافق کند. یا کمیسیون ماده ۵ شهرداری فکر کنند میتوانند بنشینند و در کوچههای زیر ۲۰ متر اجازه برجسازی بدهند یا شهردار فکر کند توانایی دور زدن طرح تفصیلی را دارد. ما میتوانیم اثبات کنیم ادعا و حرفی که داشتیم را اجرایی کردیم.
آقای قناعتی، شما شورای پنجم را از چه دیدگاهی قابل نقد میدانید؟
قناعتی: خواهشی که داریم این که گفته میشود موفقیت شورای پنجم را توضیح دهید، این موفقیت در کلام نباشد، ظهور و بروز آن را به صورت آیتم به آیتم ببینیم. آقای ظریف گفتند برجامی که اروپا میگوید فقط در حرف است و در عمل چیزی ندیدم. ما برنامه توسعه سوم شهرداری را در عمل ندیده ایم. شورای پنجم برنامه توسعه دوم را اصلا ادامه نداد با وجودی که قانون بود و فرمانداری تایید کرده بود. به دلیل عدم انتخاب صحیح شهردار، فردی که شرایط جسمی اش برای سازمان میراث فرهنگی هم مناسب نبود در شهرداری منصوب کردند که به اندازه ۵ وزارتخانه کار دارد. در برخی آیتمهای برنامه سوم اگر مصداقی ورود کنیم که روی موضوع بحث کنیم میتوانیم نقد داشته باشیم. مثلا در برنامه پنجساله دوم، بحث حمل و نقل را ببینید. خط ۷ مترو کاملا تمام شده بود. خط ۶ هم بالای ۹۰ درصد کارهای دستگاهی و تجهیزاتی و بستر آن تمام شده بود. در آن مقطع، دستگاهی که مجوز میداد اعلام کرد با سرخط ۴۵ دقیقه میتوان قطار را راه انداخت. دوستان گفتند سیگنالینگ و هواکش آن کار نمیکند. ما با دکتر حافظی که معترض بودند به همراه متخصصان وارد خط ۶ مترو شدیم و تمام موارد را بررسی کردیم. نهایتا همه قانع شدند، چون سیگنالینگ دستی است، میتوان با سرخط عبور قطار هر ۴۵ دقیقه، از این خط بهره برداری کرد. حرکت خود قطار میتواند هوا را جابجا کند. منتهی دوستان همه آمدند خط را تعطیل کردند. این یک نمونه از عمکرد دوستان در حوزه حمل و نقل است. این که خط ۶ و ۷ میتوانست با همان سرخط زمانی میتواند روزانه تا یک میلیون مسافر را جابجا کند، تعطیل کردند و بعد از چند ماه آمدند با همان ظرفیت، بهره برداری میکنند. منتهی آمدند دو سه ایستگاه را افتتاح کردند. از این که بگذریم در پنج ساله سوم چه اعتباری برای مترو دیدند؟ آقای مهندس سرخو در شورای چهارم از دوستان اصلاحطلب ما است، ولی ما شاهد بودیم در کمیسیون عمران به شدت تلاش کرد و یک سوم بودجه شهر را از سال ۹۳ تا ۹۶ برای توسعه مترو گذاشتیم. سالی ۳ هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه کردیم. مترویی که هر کیلومتر آن ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و هر ماه یک ایستگاه افتتاح میشد، به خاطر پیگیری کمیسیون عمران شورای چهارم و زحمات امثال آقای سرخو بود که به شدت دفاع از مترو داشت. شورای پنجم در برنامه پنجساله سوم اعتباری برای خرید سیگنالینگ و راه اندازه مترو در خط ۶ و ۷ دیدند؟ اینها که میگویند ما به حمل و نقل عمومی توجه داریم کجا بودجه گذاشتند؟ مسئله بعدی اتوبوس است. ما در تهران ۱۰ هزار اتوبوس میخواهیم. الان ۳ هزار اتوبوس دوکابین شهرداری کار میکند و ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس بخش خصوصی داریم که عمرشان به سر آمده است و بالای ۱۰ سال سن دارند. آیا باید اتوبوس ما از بالای دانشگاه آزاد سقوط کند تا ما بفهمیم وضعیت اتوبوسهای این شهر فرسوده است؟
حتما باید کپسول اتوبوسهای گازسوز که باید به روز شود، یکی شان در خیابان منفجر شود تا به فکر حمل و نقل عمومی بیفتیم؟ ما در سال ۹۵ و ۹۶ تمام اتوبوسهای گازسوز را به روز رسانی کردیم. نمیدانم دوستان اصلا این کار را کرده اند؟ ما ۶ هزار اتوبوس در تهران داریم. دو سال پیش گفتیم اتوبوس خط قرمز است. به آقای قالیباف تذکر دادیم اتوبوس بخرد، یا با شرکتهای اتوبوس سازی قرارداد ساخت ببندد. ما دچار بحران اتوبوس هستیم. در زمستان مردم یک ربع و ۲۰ دقیقه در صف اتوبوس میایستند. اتوبوس ندارند. باید در برنامه پنجساله سوم، اتوبوسها به ۹ هزار و ۱۰ هزار دستگاه میرسید.
انتقاد شما درباره انتصابات این است که با دقت انجام نشد و به حوزه حمل و نقل عمومی توجه نشد؟
قناعتی: یک نکته دیگر درباره حمل و نقل است، توقع ما از نمایندگان ما و وکلای ما این است که سیاستشان در بحث طرح ترافیک جدید را عوض کنند. این سیاست جز نگاه به پولداران است؟ این که بگوییم هر کسی پول دارد بیاید از طرح ترافیک استفاده کند و هر کس پول ندارد برود دنبال کارش؟ این نگاه عدالت مدارانه جریانی است که وکیل مردم است؟ ۲۰ روز همه استفاده کنند و بعد از ۲۰ روز فقط پولدارها بیاید؟ این قول را به مردم دادند که به پولدارها اجازه دهند وارد طرح ترافیک شوند؟ صحبت دیگر ورود مردم به سامانه است. الان از شهرستان طرف میخواهد اورژانسی به طرح برود، مریض دارد، نمیداند چطور وارد سامانه تهران من شود. این بحث بی عدالتی است. موضوعات دیگر درباره موضوع رابطه شورای شهر و دولت است که توضیح میدهم چرا طلب مردم از حمل و نقل عمومی را از دولت پیگیری نمیکنند.
شما چه پاسخی دارید؟
میرلوحی: درباره انتصابات صحبت خواهیم کرد. در موضوع حمل و نقل عمومی اگر دو سال ما را با ۹۴ تا ۹۶ مقایسه کنیم میبینیم چه اتفاقی افتاده. طبیعتا برخی دوستان ۱۴ سال قبل را با این ۲ سال مقایسه میکنند. ما هم خیلی سخت نمیگیریم. اگر بتوانیم در شرایط مقایسه قرار گیریم خوب است. سال ۹۴ تا ۹۶ ماه عسل برجام بود. شرایط خوبی برای دولت بود. تورم یک رقمی بود. وضعیت اقتصادی رونق داشت. از دو سالی که ما هستیم، یک سال و ۲ ماه است ترامپ از برجام خارج شده و قبلش هم غرغر میکرد. اقتصاد به هم پیچید و التهابات بازار و ارز را همه میدانیم. این عامل را داشته باشید.
این انتقادات را قبول دارید و میگویید عاملش خارجی است؟
میرلوحی: نه ببینیم چه وضعیتی بود تا بعد ببینیم انتقادات وارد است یا نه. نکته بعد عملکرد آقای قالیباف است. آقای قالیباف در سال آخر دو سه کار عجیب کرد که میراث او به ما رسید و ۶۹ هزار میلیارد بدهی بالا آورد. ایشان در سال ۹۵، ۵ هزار میلیارد تومان استقراض کرد. در ۵ ماهه اول سال ۹۶ قبل از استقرار ما ۲۱۰۰ میلیارد استقراض کرد. نتیجه آن، ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری است. ما در وضعیتی رسیدیم که تحریمها شروع شده، دولت برای خرید ۱۹ هزار اتوبوس مصوبه داشت و جشن هم گرفت که هیچی نیامد. ما با توان فعلی مان توانستیم ۱۰ اتوبوس بی آر تی آوردیم یا مینی بوسهایی که اخیرا به ناوگان پیوست.
قناعی: ۱۰ دستگاه اتوبوس یا ۱۰ هزار دستگاه؟
میرلوحی: ۱۰ دستگاه، دولت یک دستگاه هم نداد. شما هم نتوانستید اضافه کنید. ببینید آقای قالیباف در دو سال آخرش چقدر اتوبوس اضافه کرد؟ ما در مقایسه با آنها وضعمان بهتر است. در برنامه دوم که اشاره فرمودند، پیش بینی بود در آخر برنامه یعنی سال ۹۷ ما ۹ هزار اتوبوس داشته باشیم. وقتی آقای قالیباف تشریف بردند ما ۵۳۰۰ اتوبوس که بسیاری بالای ۱۰ سال عمر داشتند، وجود داشت. به نظر میآید آقایان باید جواب بدهند ۹ هزار اتوبوس کو؟ در شرایط ماه عسل برجام و استقراضی که آقایان داشتند. ما باب استقراض را بستیم. بانکها هم شرایط آن روز را ندارند.
اصلا بانکها الان حاضر هستند به شهرداری وام بدهند؟
میرلوحی: اجازه بدهند هم ما نمیخواهیم، دیگر استقراض نمیکنیم. بانک مرکزی بخشنامههایی داشته که اجازه استقراض را هم نمیدهد. رفتار بانک مرکزی الان با بانکها با دوره قبلی قابل مقایسه نیست. آن رفتار بود که ۶۹ هزار میلیارد بدهی به بار آورد. با این وضع، شورای پنجم به محض ورود، ماجرای دعوای ۶۳۰ واگن بین شهرداری و دولت را فیصله دادیم. ما گرفتن ۶۳۰ واگن را به قرارداد نهایی منجر کردیم. الان گیر بانکی دارد و ۶۳۰ واگن در چین گیر افتاده است. همچنین قرارداد ساخت ۳۴۰ واگن با واگن پارس بستیم. اخیرا هم یک تفاهمی هم با مجموعه مپنا داشتیم که اخبارش رسید. بنا بوده طبق برنامه دوم، قرار بوده ۳۰ درصد حمل و نقل تهران که حدود ۱۸ میلیون سفر در روز است، با حمل و نقل عمومی باشد. این نشده است. وقتی آقایان مدیریت شهری را ترک کردند، ۱۰ درصد سفرها را حمل و نقل عمومی بود. ما تلاش داریم در دوره ۴ ساله خودمان این را به رقم ۳۰ درصد برسانیم با کارهایی که میکنیم. این که دوستان بگویند ما خط ۶ و ۷ را افتتاح کردیم و آقایان تعطیل کردند، چطور میگویید بدون سیگنالینگ و هواکش افتتاح کردیم؟ من در بهمن ۹۷ به میدان صنعت رفتم و عکس گرفتم که ایستگاه مترو در چه حالی بوده است. ما اسمش را میگذاریم تمام کردن کار؟ قطار بدون سیگنالینگ، بدون هواکش و بدون ایستگاه افتتاح شده است؟ اگر شما افتتاح کردید ما ۲ سال است شبانه روز در این تونلها چه فعالیتی میکنیم؟ دوباره داریم مسیر را تکمیل میکنیم؟ دوباره مترو میسازیم؟ آقایان گفتند ما افتتاح کردیم. قبل از آمدن ما، بازرسی کل کشور، وزارت کشور، وزارت راه گفتند خلاف است و نباید مترو راه بیفتد. هنوز هم آقای علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای پنجم سر هواکش ایراد گرفت که کارشناسان گفتند نه، مشکلی نیست. آن را هم شرط گذاشتیم مرتبا کار کنند تا هواکشهای بین ایستگاهی هم راه بیفتد. شما نه هواکش ایستگاهی داشتید نه بین ایستگاهی. خطی که منهای واگن آن، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و مسیرش هنوز ۷۰ درصد تکمیل است، چطور افتتاح شده؟ ما الان ۱۳۰۰ واگن داریم که معمولا ۱۰۰۰ واگن روی خط کار میکند. ما بیاییم واگن را روی خط بگذاریم و بگوییم افتتاح کردیم؟ ما این را قبول نداریم. وقتی میگوییم مترو وجود دارد که تونل کامل باشد، بحث ایمنی کامل باشد، واگن به تعداد کافی باشد، ایستگاههای آن هم ساخته شده باشد، ما به این میگوییم مترو کامل شده است.
آقای قناعتی میگوید ما سالی ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو گذاشتیم. شما چقدر بودجه دادید؟
میرلوحی: ما ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه فروختیم. ۲۸۰۰ میلیارد تومان هم بودجه مستقیم گذاشتیم. یک هزار و ۳۰۰ میلیارد هم از بانک مرکزی مجوز اوراق قرضه گرفتیم. سالها بین آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف کشمکش بود که ۲ میلیارد یورو توسعه مترو را ندهد. الان ما در جلسات کارشناسی داریم گفتگو میکنیم وامهایی که از آغاز تاکنون برای مترو گرفته شده و چیزی از آن پرداخت نشده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل تسهیلات است، داریم تلاش میکنیم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از آن را که ۱۰ هزار میلیارد اصل پول و ۵ هزار میلیارد سود آن است، را با بودجه عمومی مترو تهاتر کنیم. اگر بتوانیم این کار را کنیم، فکر میکنیم موفقیت بزرگی است. یعنی نقار بین دولت و شهرداری که لطمه به مردم زده است را برطرف کنیم. در قانون داریم هم میتوان از اوراق قرضه و هم فاینانس خارجی استفاده کرد و دولت ۵۰ درصد اصل و سود آن را باید تضمین کرده و بپردازد. تاکنون پرداخت نشده است، چون اختلاف بوده است. ما پارسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو تهاتر کردیم. از زمان آقای خاتمی، دولت به مترو کمکی نکرده است. آقای روحانی هم کمکی به مترو نکرده است. الان امیدواریم بدهیهای بانکی مربوط به مترو را دولت بپذیرد و بتوانیم تهاتر کنیم. مگر اینکه شرایط کشور و اقتصاد اجازه ندهد. امیدواریم جهشی در مترو داشته باشیم. بحث اتوبوس ساخت داخل را داریم به صورت جدی دنبال میکنیم. ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات را پارسال پیش بینی کردیم که به بخش اتوبوسرانی خصوصی داده شود.
انتقاد آقای قناعتی که گفتند برنامه ۵ ساله دوم ابتر مانده را چطور جواب میدهید؟
میرلوحی: در شورای چهارم بحث بوده است و گزارشی که شهرداران منتصب ما دادند این بود که ۳۰ درصد برنامه دوم اجرا شد. برنامه دوم مفصل است. برنامه سوم خیلی چکیده است. من اصرار میکردم برنامه سوم به ۴۵ ماده ختم شود. یعنی چه یک کتاب بنویسیم که کسی نمیخواند. الان کل حجم برنامه سوم یک سوم برنامه دوم است.
با وجود دعوت از تعداد زیادی از اعضای شورای پنجم، تنها عضو که حاضر به حضور در این مناظره شد، سیدمحمود میرلوحی، از چهرههای شناخته شده اصلاحطلب بود که ریاست کمیته اقتصادی شورای شهر را بر عهده دارد.
از شورای چهارم هم ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای قبلی به عنوان منتقد در این مناظره حضور یافت تا درباره عملکرد شورای پنجم اظهار نظر کند.
این مناظره، در دقایق زیادی به نقد عملکرد شورای چهارم و شهرداری در زمان تصدی محمدباقر قالیباف هم منجر شد، انتقادی که بیراه هم نیست، چون مقایسه عملکرد دو شورای چهارم و پنجم میتواند مقیاسی برای سنجش عملکرد هر دو دوره باشد.
در ادامه مشروح این میزگرد را میخوانید:
بر اساس کسوت از آقای میرلوحی شروع میکنیم. چه نقطه یا نقاطی از عملکرد شورای پنجم قابل دفاع است که کمتر بیان شده است؟
میرلوحی: روش گفتگوی دوجانبه، روش موثری است و نباید به صورت یکجانبه، بگوییم ما خوبیم یا موفق هستیم. اگر بخواهم کارهای قابل ارائه شورای پنجم را عرض کنم باید بگویم آنچه شورا در انتخابات قول داد تاکنون بر همان موازین رفتار و عمل کرده است. ما برنامهای به مردم در لیستی کمتر شناخته شده با ترکیب جوانان و خانمها دادیم و مردم به این برنامه رای دادند. تعدادی از جوانان فعلی شورای شهر را ما کمتر میشناختیم؛ لذا مردم به مسیر و برنامه رای دادند و ما هم سعی کردیم به این برنامه وفادار باشیم. مثلا ما سیاستهای برنامه سوم را تدوین کردیم. میبینیم این برنامه، ترجمانی از برنامه انتخاباتی است که ارائه دادیم. مثلا در برنامه اعلام کردیم این شورا رویکردهایش در حوزه شهرسازی این است که به منظر شهر توجه میکند، طرح تفصیلی را رعایت میکند، ساخت و سازها را به سامان خواهد کرد و از شهرفروشی جلوگیری میکند. این را میتوان در برنامه، سیاستهای برنامه و بودجههای سالانه ردیابی کرد. اگر به مردم گفتیم ما باغات را حفظ میکنیم و نگاهمان کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت هوای تهران است، این را در برنامه، سیاستها، بودجه شهرداری و مصوبات شورای شهر دید. این که ما از مصوبه برج باغها جلوگیری کردیم که تمام شهر را داشت نابود میکرد، نشان دهنده این موضوع است. اگر به مردم گفتیم ما انظباط مالی را مدنظر داریم میتوان مصادیق فراوان را در آن دید. اگر گفتیم شفاف سازی خواهیم کرد، این را میبینید، اگر گفتیم حمل و نقل عمومی را اولویت میدهیم میتوانیم الان شماره مصوبات، تاثیرات آن در بودجه و مانند آن را نشان دهیم. ما حرفی که زدیم اسلوب و چهارچوب داشت و ما بستهای را به مردم عرضه کردیم و در سه مقطع میتوانیم بگوییم در سیاستها، برنامه، بودجه و رفتارهایی مانند انتصابات میتوانید ردش را بگیرید. انتصابات به این سمت است. برخی تغییر و تحولات به خاطر اصرار ما بر این بخشهاست. ما دیگر اجازه نمیدهیم شهردار ما در منطقه و ناحیه، فکر کند خودمختار است و هر کار خواست بکند و با مردم توافق کند. یا کمیسیون ماده ۵ شهرداری فکر کنند میتوانند بنشینند و در کوچههای زیر ۲۰ متر اجازه برجسازی بدهند یا شهردار فکر کند توانایی دور زدن طرح تفصیلی را دارد. ما میتوانیم اثبات کنیم ادعا و حرفی که داشتیم را اجرایی کردیم.
آقای قناعتی، شما شورای پنجم را از چه دیدگاهی قابل نقد میدانید؟
قناعتی: خواهشی که داریم این که گفته میشود موفقیت شورای پنجم را توضیح دهید، این موفقیت در کلام نباشد، ظهور و بروز آن را به صورت آیتم به آیتم ببینیم. آقای ظریف گفتند برجامی که اروپا میگوید فقط در حرف است و در عمل چیزی ندیدم. ما برنامه توسعه سوم شهرداری را در عمل ندیده ایم. شورای پنجم برنامه توسعه دوم را اصلا ادامه نداد با وجودی که قانون بود و فرمانداری تایید کرده بود. به دلیل عدم انتخاب صحیح شهردار، فردی که شرایط جسمی اش برای سازمان میراث فرهنگی هم مناسب نبود در شهرداری منصوب کردند که به اندازه ۵ وزارتخانه کار دارد. در برخی آیتمهای برنامه سوم اگر مصداقی ورود کنیم که روی موضوع بحث کنیم میتوانیم نقد داشته باشیم. مثلا در برنامه پنجساله دوم، بحث حمل و نقل را ببینید. خط ۷ مترو کاملا تمام شده بود. خط ۶ هم بالای ۹۰ درصد کارهای دستگاهی و تجهیزاتی و بستر آن تمام شده بود. در آن مقطع، دستگاهی که مجوز میداد اعلام کرد با سرخط ۴۵ دقیقه میتوان قطار را راه انداخت. دوستان گفتند سیگنالینگ و هواکش آن کار نمیکند. ما با دکتر حافظی که معترض بودند به همراه متخصصان وارد خط ۶ مترو شدیم و تمام موارد را بررسی کردیم. نهایتا همه قانع شدند، چون سیگنالینگ دستی است، میتوان با سرخط عبور قطار هر ۴۵ دقیقه، از این خط بهره برداری کرد. حرکت خود قطار میتواند هوا را جابجا کند. منتهی دوستان همه آمدند خط را تعطیل کردند. این یک نمونه از عمکرد دوستان در حوزه حمل و نقل است. این که خط ۶ و ۷ میتوانست با همان سرخط زمانی میتواند روزانه تا یک میلیون مسافر را جابجا کند، تعطیل کردند و بعد از چند ماه آمدند با همان ظرفیت، بهره برداری میکنند. منتهی آمدند دو سه ایستگاه را افتتاح کردند. از این که بگذریم در پنج ساله سوم چه اعتباری برای مترو دیدند؟ آقای مهندس سرخو در شورای چهارم از دوستان اصلاحطلب ما است، ولی ما شاهد بودیم در کمیسیون عمران به شدت تلاش کرد و یک سوم بودجه شهر را از سال ۹۳ تا ۹۶ برای توسعه مترو گذاشتیم. سالی ۳ هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه کردیم. مترویی که هر کیلومتر آن ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و هر ماه یک ایستگاه افتتاح میشد، به خاطر پیگیری کمیسیون عمران شورای چهارم و زحمات امثال آقای سرخو بود که به شدت دفاع از مترو داشت. شورای پنجم در برنامه پنجساله سوم اعتباری برای خرید سیگنالینگ و راه اندازه مترو در خط ۶ و ۷ دیدند؟ اینها که میگویند ما به حمل و نقل عمومی توجه داریم کجا بودجه گذاشتند؟ مسئله بعدی اتوبوس است. ما در تهران ۱۰ هزار اتوبوس میخواهیم. الان ۳ هزار اتوبوس دوکابین شهرداری کار میکند و ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس بخش خصوصی داریم که عمرشان به سر آمده است و بالای ۱۰ سال سن دارند. آیا باید اتوبوس ما از بالای دانشگاه آزاد سقوط کند تا ما بفهمیم وضعیت اتوبوسهای این شهر فرسوده است؟
حتما باید کپسول اتوبوسهای گازسوز که باید به روز شود، یکی شان در خیابان منفجر شود تا به فکر حمل و نقل عمومی بیفتیم؟ ما در سال ۹۵ و ۹۶ تمام اتوبوسهای گازسوز را به روز رسانی کردیم. نمیدانم دوستان اصلا این کار را کرده اند؟ ما ۶ هزار اتوبوس در تهران داریم. دو سال پیش گفتیم اتوبوس خط قرمز است. به آقای قالیباف تذکر دادیم اتوبوس بخرد، یا با شرکتهای اتوبوس سازی قرارداد ساخت ببندد. ما دچار بحران اتوبوس هستیم. در زمستان مردم یک ربع و ۲۰ دقیقه در صف اتوبوس میایستند. اتوبوس ندارند. باید در برنامه پنجساله سوم، اتوبوسها به ۹ هزار و ۱۰ هزار دستگاه میرسید.
انتقاد شما درباره انتصابات این است که با دقت انجام نشد و به حوزه حمل و نقل عمومی توجه نشد؟
قناعتی: یک نکته دیگر درباره حمل و نقل است، توقع ما از نمایندگان ما و وکلای ما این است که سیاستشان در بحث طرح ترافیک جدید را عوض کنند. این سیاست جز نگاه به پولداران است؟ این که بگوییم هر کسی پول دارد بیاید از طرح ترافیک استفاده کند و هر کس پول ندارد برود دنبال کارش؟ این نگاه عدالت مدارانه جریانی است که وکیل مردم است؟ ۲۰ روز همه استفاده کنند و بعد از ۲۰ روز فقط پولدارها بیاید؟ این قول را به مردم دادند که به پولدارها اجازه دهند وارد طرح ترافیک شوند؟ صحبت دیگر ورود مردم به سامانه است. الان از شهرستان طرف میخواهد اورژانسی به طرح برود، مریض دارد، نمیداند چطور وارد سامانه تهران من شود. این بحث بی عدالتی است. موضوعات دیگر درباره موضوع رابطه شورای شهر و دولت است که توضیح میدهم چرا طلب مردم از حمل و نقل عمومی را از دولت پیگیری نمیکنند.
شما چه پاسخی دارید؟
میرلوحی: درباره انتصابات صحبت خواهیم کرد. در موضوع حمل و نقل عمومی اگر دو سال ما را با ۹۴ تا ۹۶ مقایسه کنیم میبینیم چه اتفاقی افتاده. طبیعتا برخی دوستان ۱۴ سال قبل را با این ۲ سال مقایسه میکنند. ما هم خیلی سخت نمیگیریم. اگر بتوانیم در شرایط مقایسه قرار گیریم خوب است. سال ۹۴ تا ۹۶ ماه عسل برجام بود. شرایط خوبی برای دولت بود. تورم یک رقمی بود. وضعیت اقتصادی رونق داشت. از دو سالی که ما هستیم، یک سال و ۲ ماه است ترامپ از برجام خارج شده و قبلش هم غرغر میکرد. اقتصاد به هم پیچید و التهابات بازار و ارز را همه میدانیم. این عامل را داشته باشید.
این انتقادات را قبول دارید و میگویید عاملش خارجی است؟
میرلوحی: نه ببینیم چه وضعیتی بود تا بعد ببینیم انتقادات وارد است یا نه. نکته بعد عملکرد آقای قالیباف است. آقای قالیباف در سال آخر دو سه کار عجیب کرد که میراث او به ما رسید و ۶۹ هزار میلیارد بدهی بالا آورد. ایشان در سال ۹۵، ۵ هزار میلیارد تومان استقراض کرد. در ۵ ماهه اول سال ۹۶ قبل از استقرار ما ۲۱۰۰ میلیارد استقراض کرد. نتیجه آن، ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری است. ما در وضعیتی رسیدیم که تحریمها شروع شده، دولت برای خرید ۱۹ هزار اتوبوس مصوبه داشت و جشن هم گرفت که هیچی نیامد. ما با توان فعلی مان توانستیم ۱۰ اتوبوس بی آر تی آوردیم یا مینی بوسهایی که اخیرا به ناوگان پیوست.
قناعی: ۱۰ دستگاه اتوبوس یا ۱۰ هزار دستگاه؟
میرلوحی: ۱۰ دستگاه، دولت یک دستگاه هم نداد. شما هم نتوانستید اضافه کنید. ببینید آقای قالیباف در دو سال آخرش چقدر اتوبوس اضافه کرد؟ ما در مقایسه با آنها وضعمان بهتر است. در برنامه دوم که اشاره فرمودند، پیش بینی بود در آخر برنامه یعنی سال ۹۷ ما ۹ هزار اتوبوس داشته باشیم. وقتی آقای قالیباف تشریف بردند ما ۵۳۰۰ اتوبوس که بسیاری بالای ۱۰ سال عمر داشتند، وجود داشت. به نظر میآید آقایان باید جواب بدهند ۹ هزار اتوبوس کو؟ در شرایط ماه عسل برجام و استقراضی که آقایان داشتند. ما باب استقراض را بستیم. بانکها هم شرایط آن روز را ندارند.
اصلا بانکها الان حاضر هستند به شهرداری وام بدهند؟
میرلوحی: اجازه بدهند هم ما نمیخواهیم، دیگر استقراض نمیکنیم. بانک مرکزی بخشنامههایی داشته که اجازه استقراض را هم نمیدهد. رفتار بانک مرکزی الان با بانکها با دوره قبلی قابل مقایسه نیست. آن رفتار بود که ۶۹ هزار میلیارد بدهی به بار آورد. با این وضع، شورای پنجم به محض ورود، ماجرای دعوای ۶۳۰ واگن بین شهرداری و دولت را فیصله دادیم. ما گرفتن ۶۳۰ واگن را به قرارداد نهایی منجر کردیم. الان گیر بانکی دارد و ۶۳۰ واگن در چین گیر افتاده است. همچنین قرارداد ساخت ۳۴۰ واگن با واگن پارس بستیم. اخیرا هم یک تفاهمی هم با مجموعه مپنا داشتیم که اخبارش رسید. بنا بوده طبق برنامه دوم، قرار بوده ۳۰ درصد حمل و نقل تهران که حدود ۱۸ میلیون سفر در روز است، با حمل و نقل عمومی باشد. این نشده است. وقتی آقایان مدیریت شهری را ترک کردند، ۱۰ درصد سفرها را حمل و نقل عمومی بود. ما تلاش داریم در دوره ۴ ساله خودمان این را به رقم ۳۰ درصد برسانیم با کارهایی که میکنیم. این که دوستان بگویند ما خط ۶ و ۷ را افتتاح کردیم و آقایان تعطیل کردند، چطور میگویید بدون سیگنالینگ و هواکش افتتاح کردیم؟ من در بهمن ۹۷ به میدان صنعت رفتم و عکس گرفتم که ایستگاه مترو در چه حالی بوده است. ما اسمش را میگذاریم تمام کردن کار؟ قطار بدون سیگنالینگ، بدون هواکش و بدون ایستگاه افتتاح شده است؟ اگر شما افتتاح کردید ما ۲ سال است شبانه روز در این تونلها چه فعالیتی میکنیم؟ دوباره داریم مسیر را تکمیل میکنیم؟ دوباره مترو میسازیم؟ آقایان گفتند ما افتتاح کردیم. قبل از آمدن ما، بازرسی کل کشور، وزارت کشور، وزارت راه گفتند خلاف است و نباید مترو راه بیفتد. هنوز هم آقای علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای پنجم سر هواکش ایراد گرفت که کارشناسان گفتند نه، مشکلی نیست. آن را هم شرط گذاشتیم مرتبا کار کنند تا هواکشهای بین ایستگاهی هم راه بیفتد. شما نه هواکش ایستگاهی داشتید نه بین ایستگاهی. خطی که منهای واگن آن، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و مسیرش هنوز ۷۰ درصد تکمیل است، چطور افتتاح شده؟ ما الان ۱۳۰۰ واگن داریم که معمولا ۱۰۰۰ واگن روی خط کار میکند. ما بیاییم واگن را روی خط بگذاریم و بگوییم افتتاح کردیم؟ ما این را قبول نداریم. وقتی میگوییم مترو وجود دارد که تونل کامل باشد، بحث ایمنی کامل باشد، واگن به تعداد کافی باشد، ایستگاههای آن هم ساخته شده باشد، ما به این میگوییم مترو کامل شده است.
آقای قناعتی میگوید ما سالی ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو گذاشتیم. شما چقدر بودجه دادید؟
میرلوحی: ما ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه فروختیم. ۲۸۰۰ میلیارد تومان هم بودجه مستقیم گذاشتیم. یک هزار و ۳۰۰ میلیارد هم از بانک مرکزی مجوز اوراق قرضه گرفتیم. سالها بین آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف کشمکش بود که ۲ میلیارد یورو توسعه مترو را ندهد. الان ما در جلسات کارشناسی داریم گفتگو میکنیم وامهایی که از آغاز تاکنون برای مترو گرفته شده و چیزی از آن پرداخت نشده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل تسهیلات است، داریم تلاش میکنیم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از آن را که ۱۰ هزار میلیارد اصل پول و ۵ هزار میلیارد سود آن است، را با بودجه عمومی مترو تهاتر کنیم. اگر بتوانیم این کار را کنیم، فکر میکنیم موفقیت بزرگی است. یعنی نقار بین دولت و شهرداری که لطمه به مردم زده است را برطرف کنیم. در قانون داریم هم میتوان از اوراق قرضه و هم فاینانس خارجی استفاده کرد و دولت ۵۰ درصد اصل و سود آن را باید تضمین کرده و بپردازد. تاکنون پرداخت نشده است، چون اختلاف بوده است. ما پارسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو تهاتر کردیم. از زمان آقای خاتمی، دولت به مترو کمکی نکرده است. آقای روحانی هم کمکی به مترو نکرده است. الان امیدواریم بدهیهای بانکی مربوط به مترو را دولت بپذیرد و بتوانیم تهاتر کنیم. مگر اینکه شرایط کشور و اقتصاد اجازه ندهد. امیدواریم جهشی در مترو داشته باشیم. بحث اتوبوس ساخت داخل را داریم به صورت جدی دنبال میکنیم. ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات را پارسال پیش بینی کردیم که به بخش اتوبوسرانی خصوصی داده شود.
انتقاد آقای قناعتی که گفتند برنامه ۵ ساله دوم ابتر مانده را چطور جواب میدهید؟
میرلوحی: در شورای چهارم بحث بوده است و گزارشی که شهرداران منتصب ما دادند این بود که ۳۰ درصد برنامه دوم اجرا شد. برنامه دوم مفصل است. برنامه سوم خیلی چکیده است. من اصرار میکردم برنامه سوم به ۴۵ ماده ختم شود. یعنی چه یک کتاب بنویسیم که کسی نمیخواند. الان کل حجم برنامه سوم یک سوم برنامه دوم است.
این مزیت است؟ آقای احمدی نژاد هم بودجه سنواتی را در دو صفحه میداد؟
میرلوحی: ما میگوییم هر چه مینویسیم را باید عمل کنیم. برنامه دوم شهرداری همه چیز دارد، ولی ۳۰ درصد آن طبق گزارش، عمل شده است. ما آنچه نوشتیم را معتقدیم باید اجرا کنیم. ما وقتی میگوییم سهم حمل و نقل عمومی باید به ۳۰ درصد تردد روزانه برسد، ما ۲ هزار واگن مترو را در برنامه داریم. ۱۰۰۰ واگن را انتظار داریم روی خط بیاید. اتوبوسهای برقی و شارژی را امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی کنیم. این کارهایی است که در جریان است، ولی شرایط کشور را میدانید. درباره طرح ترافیک فرمودند. طرح ترافیک دو بخش داشت، طرح اولیه که در هسته مرکزی شهر در سال ۵۸ تصویب شد. دوم طرح زوج و فرد بود که از ۱۴ سال پیش اجرایی شد. از اول گفتند اینها نباید دست بخورد و وحی نازل است. ما گفتیم اینطور نیست. مسئله اصلی آلودگی هوا است، ولی عملا طرح ترافیک تبدیل به تبعیض شده بود و مردم میگفتند به ما میگویند نیایید و راه را باز کنید تا فقط خواص بیایند. برخی میگفتند مرکز شهر را خط ویژه کردید برای خواص! ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ساکن تهران و ۵ میلیون خودرو داریم. به آنها میگفتیم شما وارد مرکز شهر نشوید تا ۱۲۰ هزار خودرو بیاید. ۱۰۰ هزار خودرو، متعلق به خواص بود. مدیران، نمایندگان مجلس و... بودند. ما گفتیم چه کسی گفته؟ ما خط کشیدیم روی ۱۰۰ هزار خواص و ۴۰ هزار نفر را حذف کردیم. آنها ۴۰ هزار تریبون داشتند و علیه ما شروع کردند بگویند عدالت نیست. کی گفته عدالت نیست؟
قناعتی: از مردم بپرسید کارهای شما عدالت است؟
میرلوحی: چه کسی گفته عدالت نیست؟ ۵ میلیون خودرو در این شهر است، چطور آنها نیایند فقط ۱۰۰ هزار خواص بیایند. ما سقف ۱۲۰ هزار خودروی ورودی را به ۱۰۰ هزار خودرو رساندیم و خواص را به ۶۰ هزار نفر رساندیم و از آنها پول میگیریم و ۴۰ هزار خودرو را برای مردم گذاشتیم که هنوز سقف آن پر نشده است. به دولت گفتیم شما هم باید هزینه آلوده کردن هوا را بدهید. هزینه ورود به طرح ترافیک را در بودجههای خودتان ببینید. اول دوره اقای قالیباف نسبت ماشین به معابر شهر تهران، ۳ برابر بوده یعنی ۳ ماشین داشتیم که یکی شان میتوانست تردد کند. ظرفیت معابر تهران، حدود یک میلیون خودرو است. الان این نسبت ۶ برابر شده است. یعنی از ۶ خودرو فقط یکی ظرفیت تردد دارد. ما گفتیم در طرح زوج و فرد ظرفیت حدود ۸۰۰ هزار خودرو است. ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران به خاطر خودرو است. ما آمدیم محدوده زوج و فرد را به نام کاهش آلودگی هوا تغییر دادیم و بعد گفتیم ۲۰ درصد خودروها، حق تردد دارند؛ لذا اینها میآیند، ولی خودشان اختیار دارند چه زمانی بیایند. مردم رعایت میکنند وقتی میبینند سقف حضور در طرح ترافیک، ۱۰۰ هزار خودرو است، وارد نمیشوند. سیستم هم پیامک میزند که ظرفیت پر است. امروز که انتهای تیرماه هستیم، این طرح به خوبی پاسخ داد و نشان داد اگر ما تصمیم را بر عهده مردم بگذاریم بهتر از ما میتوانند اداره کنند. در زوج و فرد قبلی، پلاکهای زوج ۳ روز میتوانستند استفاده کنند و پلاکهای فرد دو روز. برخی میرفتند دو خودرو با دو پلاک زوج و فرد میخریدند. حتی خرید ماشین با پلاک زوج، مزیت شده بود. آن هم رفع تبعیض شد. به مفهوم واقعی کلمه در محدوده زوج و فرد تهران، تردد بیش از ظرفیت نیست و باید ما به سمت اقدامات بازدارنده از خودرو برویم. یکی از نقاط تمایز ما این است که دیگر دنبال اتوبان سازی و دعوت به استفاده از خودرو نیستم. ما دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم. جناب آقای قناعتی، پارسال تلاش کردیم واگنهای غیرفعال فعال شد. سرخط حرکت در خط یک از ۶ دقیقه به ۴ میلیون رسید. ولی مسافر ما کمتر شد. معلوم شد اگر همه واگنها را هم بخریم، باز هم مردم به سمت خودرو میروند، چون اقدامات بازدارنده نداشتیم.
آقای قناعتی، اقای میرلوحی میگویند ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی آقای قالیباف در شهرداری و شرایط بین المللی توسعه شهر را با کندی مواجه کرده است. چقدر به این استدلال اعتقاد دارید؟
قناعتی: آقای میرلوحی گفتند ما ۱۰۰ هزار سهمیه طرح ترافیک خواص را به ۶۰ هزار تقلیل دادیم. خب چرا گذاشتید ۶۰ هزار خواص داخل طرح ترافیک بماند؟ آنها را هم جمع میکردید. باز هم پارتی بازی کردید و این بی عدالتی است. اگر آنها پول میدهند، مردم هم پول میدهند. نگویید خواص، بگویید همه، ما گفتیم همه باید چپول بدهند. واقعیت این است که شما فقط پول را میخواهید. میگویید هر کسی پول دارد بیاید در تهران من وارد شود و پول بدهد. پول ندارد هم وارد حمل و نقل عمومی بشود و اگر حمل و نقل عمومی نبود برود پیاده روی کند یا مثل آن آقا به صورت نمادین دوچرخه سوار شود. این که نمیشود. وقتی یک مسیر را میبندید باید مسیر دیگر را باز نگه دارید. مردم از آن سه روز زوج و فرد افتاده اند.
میرلوحی: ۲۰ روز ورود به طرح مجانی است.
قناعتی: این توجیه را انشالله مردم قبول کنند. درباره ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی آقای قالیباف هم لطف کنید سند بدهید که مورد تایید معاون اقتصادی آقای قالیباف هم باشد. یک فصل مشترک باید باشد که مسئول مالی قبلی، بدهی را تحویل مسئول مالی جدید میدهد. ما بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان بعید میدانیم باشد. از آقای گودرزی مسئول مالی قبلی شهرداری گزارش گرفتم و ۲۰ هزار میلیارد بدهی بود. البته این ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی اندازه ۲۰۰ هزار میلیارد سود برای شهر داشته است. پل صدر را با چه قیمتی تمام کردیم الان اگر بخواهیم تمام کنیم باید چقدر پول بدهیم؟ روزی که مترو را توسعه میدهیم برای هر کیلومتر مترو ۷۰ میلیارد تومان شروع به ساخت کردیم. در انتهای دوره قبلی این مبلغ برای هر کیلومتر به ۲۵۰ میلیارد تومان رسید. امروز این مبلغ تا حتی ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این بدهی نیست، صرفه و صلاح شهر است. ببینید اگر امروز میخواستید اتوبان امام علی را بسازید باید چقدر بودجه میگذاشتید. تملک عرصهها و اراضی این اتوبان چقدر پول میخواست؟ حرکت اقتصادی آقای قالیباف در تهران، ببینید چقدر صرفه و صلاح اقتصادی داشته است. تونل نیایش و مترو خط ۶ و ۷ را ببینید با چه قیمتی تمام شد و امروز آقایان شورای پنجم باید چقدر پول بدهند. این ۲۰ هزار میلیارد بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد سود نداشته است؟ اتوبان امام علی با ۴ هزار میلیارد جمع شده، امروز با ۲۰ هزار میلیارد تومان هم جمع نمیشد. ۲۰ هزار میلیارد بدهی داشته و امروز بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد صرفه دارد. اقتصاد دانها بیایند تحلیل کنند این بدهی است یا سود است؟ باید فصل مشترک دو سیستم را دید. آقای گودرزی، مالی و اداری آقای قالیباف، چقدر سند را تحویل آقای مکارم داده است؟
میرلوحی: همکار خودتان آقای دکتر تندگویان آن موقع درباره بدهی حرف زده است.
قناعتی: آقای تندگویان همکار ما نیست، همکار شماست. شما سند بدهید، مصاحبه سند نیست.
میرلوحی: دوستان دوره چهارم شورا جواب بدهند چطور در جلسه ۲۶۳ شورای چهارم که اقای گودرزی در صحن تشریف آوردند و گزارش دادند بدهی نداریم شما قبول کردید. شما میگویید اگر بدهی هست، خوب است. ایشان که اصلا میگوید نداریم. چطور شما میپذیرد حرف را که بدهی نداریم؟ آقای افشانی چند ماه بعد میگوید ۵۶ هزار میلیارد بدهی دارد. آقای حناچی هم در شورای شهر گفت: بدهیها چقدر است.
قناعتی: آقا ما در عصر حجر که نیستیم. گفتهها رارها کنید. سند بدهید. شما میگویید بدهی دارید، سند ارائه دهید. اسناد پیمانکاران را بدهید. گفتهها فایده ندارد. الان میگویم آقای روحانی هزاران میلیارد بدهی دارد یا آقای خاتمی هزاران میلیارد طلب دارد. اینها سند نیست.
میرلوحی: اقای قناعتی میگویندنیست، سه شهردار میگویند بدهی هست. سند را الان میدهم. اول بپذیریم کدام را قبول داریم؟
قناعتی: مصاحبه را رها کنید. فصل مشترک را بدهید که پیمانکاران اینقدر طلبکارند. بیایید سند ارائه دهید. فصل مشترک ارائه بدهید که مدیر قبلی به مدیر بعدی گفته اینها طلبکارند بیا پولشان را بده، ما رفتیم.
پس این طلبکاران که صبح تا شب در شهرداری داد میزنند از چه کسی طلبکارند؟
قناعتی: ما نمیگوییم بدهی نیست، میگوییم مبلغ اینقدر نیست. بررسی ما میگوید ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد.
میرلوحی: ما سند داریم که چقدر بدهی به چه بانکی به عدد ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی داریم.
قناعتی: ما میگوییم این سند را باید مدیر مالی قبلی شهرداری قبول داشته باشد. آقای گودرزی به من گفت: هر موقع شورای جدید گفت: من حاضرم خدمتشان برسم و اسناد را بررسی کنم. بیاورید بنشینند و امضای صورتجلسه کنند که شهرداری چقدر بدهی دارد.
میرلوحی: چطور شما با وجودی که همکاران اصلاحطلبتان میگویند بدهکاری زیاد است، قبول ندارید؟
قناعتی: از همکاران اصلاحطلب شما بیشتر از این انتظار نمیرود. آقای گودرزی عددی که میگوید هیچی بدهکار نیستیم مورد قبول ما بوده و اعتراض کردیم.
میرلوحی: غیر از آقای حافظی که گفته شما بدهی را خلاف میگویید کسی اعتراض نکرده است.
قناعتی: خواهش میکنم از شما به عنوان رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر به عنوان نماینده مردم، یک بار آقای گودرزی و مسئول مالی شهرداری را بنشانید و سند را تنظیم کنید.
میرلوحی: با کمال تاسف سه ماه به ایشان گفتیم بدهی چقدر است. آقای گودرزی منکر شد. روز دوم خرداد سال ۹۶ در جلسات ممتد نشستیم در کمیسیون بودجه و از حضرات دعوت کردیم. آمدند. آن طرف میز نشستند و سندها را ندادند. الان که رفته اند، اسناد دست ما افتاد که بانک ملی، بانک شهر، بانک تجارت چقدر طلبکارند. این نمیشود که بگویید بدهی نیست.
قناعتی: من نگفتم بدهی نیست. گفتم بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومان نیست. بدهیهایی که بود هم بدهی خوب بود.
میرلوحی: اتفاقا این بدهیها بد است. چرا این بدهیها بد است؟ بگذارید بگوییم.
قناعتی: بدهی که توجیه اقتصادی برای شهر داشته باشد و مترویی که با ۲۵۰ میلیارد تومان در هر کیلومتر ساخته شده، بدهی سود است نه ضرر. این بدهی افتخار است.
میرلوحی: این که ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ استقراض کنی و بروی حقوق جاری بدهی و ریخت و پاش کنی. بعد ۷۰۰ میلیارد تومان اصلاحیه فرهنگی ببری و دوباره اینطور خرج کنی. پولی که با ۳۰ درصد سود از بانک گرفتهای بدهی حقوق، کجا خوب است؟ اگر این پول را در مترو خرج کرده بودید من قبول داشتم. شما در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۶، ۲۱۰۰ میلیارد تومان استقراض کردید چقدر را به مترو بردید؟ آقای قناعتی، ما ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام مجوز گرفته بودیم، ولی شهردار فقط ۱۱۰۰ میلیارد استقراض کرد. دیروز گزارش مالی ۳ ماهه بودجه قرائت شد، با کمال افتخار دیدیم ۲۴ درصد استقراض از ۷۰۰ میلیارد فروش اوراق قرضه اتفاق افتاده است. این یعنی منابع دارد خوب استحصال میشود و استقراض کاهش یافته است.
در حوزه نیروی انسانی شهرداری چه انتقاداتی را به شورای پنجم وارد میدانید؟
قناعتی: اگر دوستان اذعان دارند با شرایط عمومی کشور مواجه شده اند، در برنامه پنج ساله سوم، با وجود جمع کردن کارگاه ها، خواباندن پروژه ها، چه کاری میخواهند کنند؟ اعتباری از دولت نمیتوانند بگیرند. به قول خودشان شهر فروشی را هم جمع کرده اند. میخواهند چه کنند؟ اوراق مشارکت میفروشند! به ما میگویند شهر فروختید اینها دارند مال میفروشند.
میرلوحی: ما عوضش ۵ هزار میلیارد تومان استقراض نکردیم.
قناعتی: این چه حرفی است؟ شما رفتید ۸۰۰ میلیون تومان دادید یک شرکتی برنامه سوم توسعه شهری را برایتان طراحی کرده، بعد دیدند به درد نمیخورد، دادند یک مجموعه دیگر نوشته، خود شورا برنامه را ننوشته.
میرلوحی: آقای قناعتی دعوت میکنم تشریف بیاورید از نزدیک ببینید چه اتفاقی افتاده است. در مرداد ۹۶ ورودی خزانه شهرداری ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است، اما در اسفند ۹۶ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در اسفند ۹۷ به ۲۸۰۰ میلیارد تومان ورودی شهرداری رسیده است. اینها شفافیت و سلامت است.
قناعتی: نخیر، این عوارض ۱۰ درصدی است که به ۴۰ درصد رسانده اید. پدر مردم را در میآورید و قیمتها را بالا بردید.
میرلوحی: نخیر، ما در یغما را بردیم. شرکت ... چقدر اموال برد؟ ما یک میلیون تن آسفالت امسال در خیابانها ریختیم. ما باغات را دیگر نمیفروشیم.
قناعتی: شما ۶۲ باغ فروختید. آنها را هم نفروختید. آقای افشانی چند باغ را روبروی خانه خودش میخرد و پارک میکند تا قیمت خانه خودش بالا برود.
میرلوحی: من اینها را نمیدانم. ما باغات را میخریم تا کاربریهای عمومی پیدا کند. آن ۶۲ باغ را هم عرض میکنم. ما باغ وثوق، عبقری و مانند آن را میخریم. البته پول کردیم، داریم شهر را آسفالت میکنیم. خط ۶ و ۷ مترو را تمام میکنیم.
قناعتی: کی تمام میکنید؟ شما میگویید ۴۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتید، چه زمانی تحویل میدهید؟ یک سیگنالینگ میخواهد و یک هواکش.
میرلوحی: سیگنالینگ تمام شد. الان ایستگاهها و تکمیل آنهاست. مرحله بعدی خرید باغات است. پارسال قرار بود ۶۸۰ میلیارد تومان خرج عمرانی کنیم ما ۷۴۰ میلیارد تومان خرج کردیم. پروژههای پل گیشا، شهید رستگاری، شهید بروجردی در جنوب تهران را آغاز کردیم. پروژههای اصلاح هندسی و مانند آن به کوب دارد کار میکند.
سئوال من درباره نیروی انسانی شهرداری بود، آن را جواب میدهید؟
قناعتی: در دوره ما ۳ هزار میلیارد تومان حقوق سالانه پرسنل بود.
میرلوحی: میدانید الان ۱۱ هزار میلیارد تومان حقوق سالانه میدهیم. زمانی که شما بودید ۸ هزار میلیارد تومان بود؟
قناعتی: خیر، ما ۳ هزار میلیارد تومان حقوق میدادیم و بقیه اش هزینه نگهداشت بود. بابت این حقوقی که میدادیم، مردم اقدامات ما را میدیدند. الان شما ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال حقوق میدهید، ولی هیچ اتفاقی نمیافتد. اتوبان یادگار و شوشتری خوابیده است.
میرلوحی: این پروژهها الان فعال است.
قناعتی: الان خوابیده است. پروژه ترمینال شرق تهران کاملا خوابیده است. درباره انتصابات مدیران، آقای نجفی گفتند مشکل قلب دارند و سازمان میراث فرهنگی را نتوانستند اداره کنند. بعد آوردند آقای نجفی را وارد شهرداری کردند. چه کسی او را از خارج از شورا، به شورای شهر تحمیل کرد؟ معاونان را خود آقای نجفی انتخاب کرد و بعد تعیین شهرداران مناطق را به اعضای شورای شهر سپرد. این چه مدیریتی بود که آدمهای بازنشسته و سن بالا را به عنوان معاون شهردار انتخاب کرد؟ بعد هم آقای افشانی که تازه خواست شروع کند عمر خدمتش کفاف نداد. آقای حناچی هم هنوز زود است قضاوت کنیم.
بی ثباتی در مدیریت را نقطه ضعف اصلی شورای پنجم میدانید؟
قناعتی: فکر میکنم شورای شهر درباره عزل و نصبها دخل و تصرف ندارد.
میرلوحی: ورود اقای نجفی و تیمی که آورد برای آن دوره به شدت مناسب بود. اگر مجموعه باتجربهای در حوزه برنامه ریزی و انظباط مدیریتی نبود، امکان کار نداشتیم. ما ۴ ماه پس از استقرار خود سیاستهای برنامه را ابلاغ کردیم. این تیم تیم کاری بود؛ لذا تغییر ریل جدی خوب بود. فقط دو بخشنامه ابطال هولوگرام و خزانه بسیار موثر بود و نظم و انظباط را در شهرداری احیا کرد. برای آقای افشانی هم قانونی آمد که دست ما نبود. این مصوبه، فقط شهردار تهران را هدف داشت.
قناعتی: کوتاهی شورای پنجم در این باره مشهود است. چطور یک معاون وزیر از رهبری مجوز میگیرد. شورای پنجم جمع میشدند یک نامه محضر مقام رهبری میدادند فکر نمیکردم آقا مخالفت کنند. هر چند فرمودند: افرادی که واقعا شایسته هستند بمانند. ظاهرا نظرتان نبود.
میرلوحی: آقای افشانی گفت: اگر قانون نمیگذارد من میروم. وگرنه وزیر کشور به او گفته بود اگر درخواست کنید شرایط مساعد است. این تقصیر شورا نبود.
قناعتی: پای انتخابتان محکم میایستادید.
میرلوحی: در دوره آقای افشانی، تکانی به شهرداری خورد. انتخاب ما یک آدم اجرایی بود. بلافاصله گرد و غبار از پروژههایی که دو سال مانده بودند، تکانده شد. پروژه صیاد و آرش-اسفندیار غبار دو ساله روی آن بود.
قناعتی: آقای میرلوحی، داشتند کار میکردند. چرا میگویید غبار داشت؟
میرلوحی: برای پروژه شهری که با بیل و فرغون کار نمیکنند. اتوبان شهید بروجردی که جاده امام رضا را به بعثت وصل میکند مانده بود. پروژه شهید رستگاری هم بود. غبار را آقای افشانی از پروژهها برداشت. الان هم آقای حناچی آمده و آرامشی که در شهرداری و شهر است، مناسب است. انتصابات را نمیگوییم بی عیب بوده، ولی بالاخره در شهر اتفاقاتی افتاد و مصوبات ما عملی شد. فساد دارد مهار میشود. ساخت و سازهای آن شکلی را نداریم. کمیسیون ماده ۱۰۰ پرونده میآورد که ۷ هزار متر در منطقه یک ساخته شده بدون مجوز، در منطقه ۲۱ حدود ۱۷ هزار متر بدون مجوز ساختند.
قناعتی: الان ساخت و ساز بدون مجوز نیست؟
میرلوحی: اگر شما ثابت کنید پروژه بدون مجوز وجود دارد من به شما جایزه میدهم.
قناعتی: بالای ۳۰ درصد پروژههای منطقه ۱ و ۲ دارند تخلف میکنند و عنقریب پروندههای آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ میآید.
میرلوحی: ما از این حرفها عبور کرده ایم. این که شهردار منطقه ۲۱ فکر کند به یک تعاونی نیروهای مسلح ۱۹ هزار متر اجازه ساخت بدون پروانه بدهد، ماعبور کرده ایم. یک مورد در یک منطقه را به ما خبر دادند که ساخت بدون مجوز دارد میشود، اتفاقی که برای شهردار منطقه افتاد برای همه عبرت شد که دیگر به خط قرمز ما نزدیک نشوند. این صحبتها تا اسفندماه طول کشید که ما برج باغها را ملغی کردیم. الغای این مصوبه، شرط اصلاحیه بخشنامه شورای عالی معماری و شهرسازی را هم داشت که تا اردیبهشت سال ۹۷ طول کشید. استعفای آقای نجفی باعث دیر ابلاغ شدن مصوبه شد. ۷ اردیبهشت ابلاغ شد که تا این فاصله ۴۱۱ باغ کنار آن ۶۲ باغ درخواست پروانه کرده بودند. در این دو ماه پرونده تشکیل دادند. ما جلوی آنها را با ابزارهای نظارتی گرفتیم. به شهرداران مناطق گفتیم اگر دست از پا خطا کنی با شورا طرفی. ۴۱۱ مورد را در استفساریه جدید گفتیم ابدا پروانه ندهید. آن ۶۲ باغ را، چون پول داده بودند کاری نمیشد کرد. فقط دو شرط گذاشتیم که درختان این باغها مثمر نباشد و بعد هم ببینند میتوانند توافق کنند که بروند خانه همسایه را بگیرد و این باغ را حیاط قرار دهد. هنوز اقدامی نکرده ایم و خوشحالیم افکار عمومی حساس شد و کسانی که قبلا از بین رفتن ۶ هزار باغ را نمیدیدند، الان این ۶۲ باغ را میبینند. دوستان ما را مواخذه میکنند. ولی دیگران ۶۰۰ باغ را از بین بردند. درختان چنار ۱۰۰ ساله از بین رفت و صدایی از کسی درنیامد. خوشحالیم که الان این باغات را میبینند.
چه پیشنهادی برای بهبود عملکرد شورای پنجم دارید؟
قناعتی: در دو سال پیش تاکنون چیز چشمگیری در تهران اتفاق نیفتاده است. نگاه شورای پنجم بیشتر حالت مچ گیری داشته است. در این ۲ ساله که هر ثانیه اش برای شهر هزینه است چه کاری کرده اند؟ آیا خط ۶ و ۷ ما در دو سال آینده افتتاح میشود؟ آیا ۹ هزار اتوبوس به تهران وارد میشود؟ آیا پروژهها اتمام میشود؟ انتظار داریم سرکشی به پروژهها انجام شود. آقای میرلوحی میگوید خط ۷ را افتتاح کردیم. بروید مصاحبه آقای علیخانی را ببینید که میگوید هیچ اتفاقی داخل مترو نیفتاده است. آقای علیخانی گفته همین حالت بوده و کاری انجام نشده است. انتظار ما از شورای فعلی این است که بتوانند مطالبات شهر از دولت را زنده کنند. ۵۰ درصد ساخت مترو را طلب دارند. ۸۲.۵ درصد هزینه اتوبوس با دولت است. این که میگویید قالیباف بدهی دارد، خب دولت هم بدهی دارد. از زمان آقای احمدی نژاد پولی نداده اند. یک سوم پول بلیت را باید دولت بدهد که نمیدهد و در شورای شهر تعرفه تعیین میکنند و همه را از مردم میگیرند. ما ندیدیم نمایندگان مردم تهران ارتباطات خوبی با دولت داشته باشند تا مشکلات شهر تهران را بهتر حل کنند.
مالیات بر ارزش افزوده حق مردم تهران است. ۴ هزار میلیارد تومان یا ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده سهم مردم تهران میشود، شورای شهر باید این را بگیرد. شهر آفتاب را به بانک شهر بفروشید تا بدهیها سبکتر شود. خلاصه کلام، یک نوید به مردم بدهند در دو سال آینده چه کاری خواهند کرد که انشالله ثبت شود.
مهمترین موضوعی که میشود برای خط آخر این بحث بیان کرد چیست؟
میرلوحی: بدون اینکه خواسته باشم خیلی از کاستیها دفاع کنم عرضم این است بدهیها بیشتر نشود. منابع درآمد پایدار تامین شود. کارهای خوبی برای اصلاح بدهیها شده است. ما برخی بدهیهای ارزی را با بانک ملی صاف کردیم. بدهی ارزی خیلی بد بود. تاارز بالا میرفت، بدهی ما هم جهشی بالا میرفت. با بیمهها مسئله داشتیم که حل کردیم. سعی کردیم بدهیها را مهار کنیم. پیمانکاران سال ۹۳ میآیند و جلوی در شورای شهر توهین میکنند. طرف از سال ۹۳ طلبکار است. شما پول ندادید آنها میآیند فحشش را به ما میدهند. ما باید زیرش میزدیم، ولی قبول کردیم و گفتیم میپردازیم. به منابع پایدار فکر میکنیم. فایده ندارد داراییهای شهر را بفروشیم. ما جلوی شهرفروشی را گرفتیم. تغییر مدل درآمدی را داشتیم.
قناعتی: الان این کار را نمیکنید؟ از اطلس مال جریمه نگرفتید؟ چرا تخریب نکردید؟ ۸۰۰ میلیارد تومان پول خلاف گرفتید؟
میرلوحی: بله، باید بیشتر پول بگیریم، تخلف زیاد دارد، الان نمیخواهم آن پرونده را باز کنم. ما وارث ۱۳ هزار نیروی انسانی در سال آخر حضور آقای قالیباف هستیم که نیمی از آنها زیردیپلم و دیپلمه هستند. وقتی آقای نجفی آمد گفت: در شهریور ماه سال ۹۶ ما ۷۰۰ میلیارد تومان باید پول حقوق بدهیم و نداریم. الان سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه حقوق ما است.
قناعتی: بودجه تان چقدر است؟
میرلوحی: بودجه ما ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. با سازمانها ۲۵ هزار میلیارد تومان میشود. مترو ۳ ورودی دارد. ما ۱۱ هزار میلیارد تومان از ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه شهر را فقط پول حقوق میدهیم. ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس میدهیم.
قناعتی: شما پولی بابت مترو نمیدهید، ولی دارید حساب میکنید. اینها هزینه پنهان است که شما آشکار پای شهر حساب میکنید.
میرلوحی: آقا اطلاعات به ما کسی نمیداد. اولین آمار پرسنلی را شهریورماه به دست آوردیم. دوستان به هر دلیلی آمار به ما نمیدادند. درباره مالیات بر ارزش افزوده، ما به سهم ۸۸درصد رسیدیم و توافق ما با دولت درباره بافت فرسوده و پسماند، اتفاقات خوبی است. دعا کنید شرایط کشور و برجام به سامان بشود و قطعا راه بهتر خواهد شد. اسفند ۹۷ ما ۲۸۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی با این شرایط اقتصادی داشتیم. دولت ببینید چقدر کسری بودجه دارد. در سه ماهه اول امسال ۹۵ درصد منابع شهرداری تامین شد در حالی که ما خیلی دغدغه داشتیم. اگر نظامات شفاف و سالم باشد و انظباط مالی داشته باشیم میتوانیم کارهای بزرگ کنیم، حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و آلودگی هوا را کاهش دهیم. پارسال تعطیلی به خاطر آلودگی هوا نداشتیم.
قناعتی: البته به خاطر شرایط جوی مناسب بود.
میرلوحی: بله، شرایط جوی هم بود، ولی ما از ۳۵۰ هزار خودروی دارای معاینه فنی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو رسیده است.
منبع: خبرآنلاین
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط