توان داخلی سازی با عدم اختصاص بودجه به نابودی می رود
رویداد۲۴ توانمندیهای صنعت قطعه اجازه داخلی سازی همه قطعات را فراهم میکند، اما آن چه که احتمال دارد پروژه داخلی سازی را با شکست مواجه کنند، به رسمیت نشناختن قطعه سازان و توان آنها است این در حالیست که سازندهها معتقدند باید این تفکر در خودروساز وجود داشته باشد که بخشی از مبلغی که صرف واردات میکردند را به قطعه ساز اختصاص دهند تا نسبت به تحقق این اعداد و حتی بیشتر از آن نیز اقدام شود.
سعید صبوری، نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران تحقق این میزان را در گرو تامین نقدینگی سازنده میداند و میگوید: در صورت تحقق این شرط، اعداد پیش بینی شده قابلیت تحقق خواهند داشت چرا که اگر قرار نیست که این عدد از کشور خارج شود معادل ریالی آن به سازنده اختصاص یابد.
جزئیات فروش جدید محصول ایران خودرو در ۹۸/۰۸/۱۹
وی میافزاید: باید این تصور وجود داشته باشد که مبلغی برای خرید قطعه از خارج کشور پرداخت شود تا قطعه در اختیار خودروساز قرار گیرد بنابراین باید معادل ریالی آن به قطعه ساز داخلی اختصاص یابد، زیرا در صورت عدم تامین نقدینگی کار قطعه ساز به تاخیر خواهد افتاد.
صبوری با تاکید بر این که این امکان وجود دارد که ۱۲۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی فعلی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو افزایش یابد، زیرا توان ساخت در داخل کشور وجود دارد، ادامه میدهد: تحقق این اعداد نیازمند بودجه است و در صورت عدم تامین اعداد پیش بینی شده در پروژه داخلی سازی با تاخیر محقق میشود و حتی احتمال توقف این پروژه وجود دارد، اما اگر پولی که قرار بود بابت خرید به خارج از کشور منتقل شود، به ریال تبدیل شود و به سازنده اختصاص یابد این اعداد قابلیت تحقق خواهند داشت.
نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران تصریح میکند: در حال حاضر قطعه سازان دارای مطالبات معوق زیادی هستند که این منابع میتواند در قالب نقدینگی وارد خطوط تولید آنها شود، اما برای اجرایی شدن این پروژهها باید بودجهای در نظر گرفته شود و اعلام شود در صورت انجام داخلی سازی، این قطعات به صورت نقدی از قطعه ساز خریداری خواهد شد و یا ۵۰ درصد پیش پرداخت قراردادها را پرداخت کنند تا قطعه ساز با این مبلغ کار خود را پیش ببرد، اما در عمل این اتفاق رخ نمیدهد.
این فعال صنعت قطعه با اشاره به روند داخلی سازی قطعات در مجموعه تحت اختیار وی میگوید: هم اکنون قطعات به صورت صددرصدی در مجموعه ما داخلی سازی میشود و قطعهای که از طریق واردات ۵۰ دلار تمام میشد هم اکنون در داخل کشور داخلی سازی میشود و با توجه به افزایش تیراژ خودرو به هزار دستگاه، تولید این قطعه نیز افزایش خواهد یافت که با این حساب، روزانه ۵۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت که در طولانی مدت اعداد بالایی را شامل میشود.
صبوری میافزاید: تاکنون نیز یک میلیون دلار از این قطعه تحویل خودروساز شده که با احتساب قیمت آن باید تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای واردات این قطعه ارز از کشور خارج میشد و هرچند توان افزایش تولید روزانه این قطعه نیز وجود دارد، اما به طور قطع نیاز به نقدینگی است و در صورت عدم تزریق آینده خوبی در انتظار این پروژه نخواهد بود.
وی تاکید میکند:اگر روزی خواستیم که خودکفا باشیم باید به سازنده توجه داشته باشیم و امکانات در اختیار او بگذاریم و این نیاز را در میزهای خودکفایی اعلام کردیم که اگر ارز با قیمت دولتی به سازندهها اختصاص نمییابد نسبت به نیازهای سازنده بی تفاوت نباشیم، اما تاکنون توجهی به این موضوع نشده است؛ بنابراین انداختن توپ در زمین سازنده با هدف کاهش ارزبری درست نیست بلکه باید نسبت به تامین بودجه مورد نیاز آن نیز اقدام کرد.