گزارش رویداد۲۴ از آسیبهایی که چهل تکه شدن مدیریت به اصلیترین میدان پایتخت وارد کرد
آزادیِ خاکستری
میدان آزادی نه تنها اصلیترین نماد تهران، بلکه یکی از مهمترین بخشهای شهرسازی و معماری در کشور است. حالا اما به نقطهای از تهران بدل شده است که هویت در آن رنگ باخته و آنچه باقی مانده خیابانی خاکستری با بوی دود و تعفن است.
رویداد۲۴ - شیدا ملکی- میدان آزادی نه تنها اصلیترین نماد تهران، بلکه یکی از مهمترین بخشهای شهرسازی و معماری در کشور است. حالا اما به نقطهای از تهران بدل شده است که هویت در آن رنگ باخته و آنچه باقی مانده خیابانی خاکستری با بوی دود و تعفن است.
هر ساعت از شبانه روز که از این منطقه پایتخت عبور کنید زندگی جاری است، اما بویی از انضباط شهری و آرامش به مشام نمیرسد. میدان آزادی دیگر تبدیل شده است به لحاف چل تکهای در ورودی تهران که تکه تکههای از هم گسسته آن هر روز آشفتهتر از گذشته میشود.
برج آزادی اما در قسمت مرکزی این میدان دیگر فقط نمادی است که مسافران و گردگشران با آن عکس بگیرند و یادشان بماند در میان همه آلودگیهای تهران که جان را میگیرد برج آزادی هنوز پابرجاست.
پایانه مسافربری غرب،جایگاهی امن برای دستفروشان
هرچه از شعاع محوطه برج آزادی به سمت ترمینال غرب حرکت کنید، آلودگیهای صوتی، بصری و محیطی افزایش مییابد. از آلودگیها هم که بگذرید دیگر جایی نیست برای راحت عبور کردن از ترمینال غرب. دستفروشهای پایانه غرب تقریبا بیشترین فضای این پایانه را اشغال کردهاند.
تعجبآور اما اینجاست که دستفروشی در دیگر فضاهای شهری پایتخت و حتی مترو جرم محسوب میشود و به شدت از سوی ماموران رفع سد معبر با آنها برخورد میشود، حتی با توسل به برخوردهای فیزیکی خشن. اینجا اما آزادی بیمثالی به دستفروشان داده شده است.
این درحالی است که حقانی، عضو شواری شهر تهران درباره پدیده دستفروشی در پایانه مسافربری میدان آزادی به رویداد۲۴ میگوید: «در شرایطی که مدعی هستیم بر اساس ماده 55 قانون شهرداریها باید با دست فروشی مبارزه شود، توقع میرود این قانون در تمام وسعت شهر تهران اجرا شود. اجرا نشدن کنترل و برخورد با دستفروشان در پایانه میدان آزادی، قابل توجیه نیست و قطعا کوتاهی مدیران شهری درباره این موضوع است.»
پتک آلودگی صوتی بر سر شهروندان تهرانی
صدای راننده هایی که رشت، رشت و قزوین قزوین و... را فریاد میکنند هم پتکی میشود بر ذهنهایی که تلاش میکنند، آسیبهایی که بر میدان آزادی وارد شده را نبینند.
معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه 9 تهران اما در پاسخ به رویداد۲۴ درباره موقعیت پایانه مسافربری غرب تاکید میکند که این قسمت از میدان آزادی در حیطه وظایف شهرداری منطقه 9 نیست و مسئولیت این ناحیه متوجه شهرداری منطقه پنج میشود.
به گفته دفتر معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 9 تهران، این شهرداری این منطقه فقط محوطه سبز اطراف برج آزادی را مدیریت میکند و نواحی دیگر این میدان در حیطه وظایف شهرداری منطقه 9 نیست.
این در حالی است که محوطه فضای سبز اطراف برج آزادی هم از موقعیت خوبی برخوردار نیست و در بیشتر روزهای سال در حال تعمیرات، بازسازی و اصلاحات است.
از سویی دیگر درحالی که رویداد۲۴ دلیل این آشفتگی را از یکی راهنماهای موزه برج آزادی جویا شد؛ وی معتقد بود محوطه فضای سبز اطراف برج آزادی هم باید تحت نظارت سازمان میراث فرهگی قرار گیرد. این موضوع باعث میشود تا هویت تاریخی این محوطه بیشتر مورد توجه باشد.
پایانه غرب، محوطه برج آزادی و حالا بخش شمالی میدان آزادی ابتدای خیابان جناح. بنابر آخرین تقسیم بندی شهرداری تهران ورودی جناح در خیابان آزادی در حیطه وظایف شهرداری منطقه 2 قرار میگیرد. این گوشه از لحاف چهل تکه خیابان آزادی هم وضعیت مناسبی ندارد. از یک سو پایانه تاکسیرانی و از سوی دیگر مسافرانی که تقریبا تا میانههای خیابان ایستادهاند و پیرو آن حجمی از ترافیک که به دلیل ازدحام جمعیت و ازحام ماشینهای شخصی برای سوار و پیاده کردن مسافرها ترافیک ایجاد میکنند.
معاونت های شهرداری ها، مسئولانی که حضور ندارند
متاسفانه با وجود پیگیریهایی که برای گفتوگو با مسئولان معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه 2 تا این لحظه موفق به برقراری ارتباط با هیچ یک از مسئولان این منطقه نشدیم.
اما بر اساس آنچه در سایت شهرداری مناطق مختلف تهران مخصوصا منطقه (2-5-9) ذکر شده است شهرداریها موظف به انجام اموری هستند که در این مناطق شاهد اجرایی شدن آنها نیستیم. برخی از این وظایف عبارت است از؛
- نظارت و كنترل بر رفت و روب معابر منطقه و جمعآوري و حمل زباله و نظارت بر حسن انجام اين امور و جلوگيري از سوزاندن زباله و ساير مواد دودزا و آلودهكننده محيط زيست.
- نظارت و كنترل بر حفظ و نگهداري پاركها و فضاي سبز عمومي و همچنين اجراي فضاي سبز در محدوده منطقه، بر اساس برنامههاي ابلاغي و با رعايت ضوابط مربوطه.
- انجام اقدامات لازم به منظور بررسي مستمر وضعيت تونلها، كانالها و مسيلها و اقدام جهت لايروبي به موقع آنها. هیچ یک از این وظایف اما در خیابان آزادی اجرایی نمیشود.
آزادی، اولین تصویر از تهران است
محمد حقانی، که از سال 68 تا پایان دوره کاری شهردار وقت در شهردای تهران مشغول به کار بود درمورد موقعیت فعلی میدان آزادی به رویداد۲۴ میگوید: میدان آزادی یکی از مهمترین و حساسترین مناطق تهران محسوب میشود. این میدان در دورههای قبلی هم مدتی به شکل امروز، یعنی چند پاره مدیریت می شد که قطعا بدترین نوع مدیریت برای چنین مناطقی است.
حقانی در ادامه با اشاره به دوره مدیریتی اش در بخش های خدمات شهری تهران تاکید می کند که چند پارچه کردن میدان آزادی نشانه ای روشن از عدم مدیریت در این منطقه است.
به اعتقاد وی میدان آزادی به طور کامل باید تحت مدیریت منطقه 9 قرار بگیرد تا یکپارچگی مدیریت در نهایت منجر به ساماندهی میدان آزادی شود.
وی همچنین با توضیح این موضوع که ورودی تهران از سمت فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی است، تاکید میکند: « نباید به سادگی از مدیریت میدان آزادی عبور شود چرا که اولین تصاویری که از تهران در ذهن مسافران آن شکل میگیرد میدان آزادی و برج آزادی است.»
تهران تبدیل شده است به شهری خاکستری که آلودگی صوتی و بصری میادین اصلی و پر تردد آن را میبلعد. این موضوع اما حل نمیشود مگر با ایجاد تغییرات بنیادین و برنامه ریزی شده در حوزه مدیریت شهری تهران و در این مورد مشخص یکپارچه شدن مدیریت میدان آزادی.