تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۶ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر

شورای نگهبان به حاشیه رانده می‌شود؟

مهلت اعلام نظر هیئت عالی نظارت از تاریخ رسیدن مصوبه مجلس، ۱۰ روز است که اگر ضرورت داشته باشد، این مهلت با هماهنگی شورای نگهبان تا حداکثر مهلت قانونی اظهارنظر این شورا قابل تمدید است. با این حال در مصوبات ۲ و ۳ فوریتی، متناسب با فوریت باید اظهارنظر‌ها اعلام شود.

شورای نگهبان به حاشیه رانده می‌شود؟
رویداد۲۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین روز پاییز جلسه داشت و اعضاء آن در جریان بازنگری در آیین نامه «نظارت» این مجمع، رئیس مجلس را موظف کردند پس از اعلام وصول لوایح و طرح‌ها در مجلس، نسخه‌ای از آن‌ها را برای رئیس هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام ارسال کند. مصوبه مجمع تشخیص گفته «اگر هیئت عالی نظارت مصوبات نهایی مجلس را مغایر یا غیر منطبق با سیاست‌های کلی تشخیص داد، رئیس هیئت عالی نظارت به شورای نگهبان اطلاع می‌دهد تا این شورا مصوبه مجلس را مغایر اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کند.»

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این تصمیم رئیس هیئت عالی نظارت باید مصوبه مجلس را برای بررسی مغایرت یا انطباق نداشتن با سیاست‌های کلی نظام به کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص بفرستد تا در مهلت تعیین شده، درباره‌اش اظهار نظر شود.

مهلت اعلام نظر هیئت عالی نظارت از تاریخ رسیدن مصوبه مجلس، ۱۰ روز است که اگر ضرورت داشته باشد، این مهلت با هماهنگی شورای نگهبان تا حداکثر مهلت قانونی اظهارنظر این شورا قابل تمدید است. با این حال در مصوبات ۲ و ۳ فوریتی، متناسب با فوریت باید اظهارنظر‌ها اعلام شود. از سوی دیگر قانون اساسی به شورای نگهبان اجازه داده اگر فرصت رسیدگی و اظهار نظر نهایی را در مورد پیش نویس‌های قانونی کافی نداند، از مجلس حداکثر ۱۰ روز دیگر مهلت بخواهد.

در بخش دیگری از مصوبات نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید شده مجلس باید آیین نامه داخلی‌اش را برای اجرای سازوکار جدید بررسی مصوبه‌هایش در هیات عالی نظارت اصلاح کند و فرصت اظهار نظر نماینده یا نمایندگان این هیات در کمیسیون‌ها و صحن مجلس فراهم شود.

گفتگو با غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را بخوانید:

بر اساس تصمیم اخیر مجمع تشخیص، رئیس هیئت عالی نظارت باید مصوبه مجلس را برای بررسی مغایرت یا انطباق نداشتن با سیاست‌های کلی نظام به کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص بفرستد تا در مهلت تعیین شده، درباره آن اظهار نظر شود. مبنای این تصمیم چیست؟

این یک امر روشن است که هیات عالی نظارت به دنبال تفویض اختیار از سوی رهبر معظم انقلاب بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی شکل گرفته، در بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام توسط رهبری با مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می‌شود. در آن‌جا آمده است که به منظور اجرایی شدن این سیاست‌ها نظارت صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب این نظارت را به هیات عالی نظارت تفویض کرده اند.

اثرات این روال بر قانونگذاری مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیات عالی نظارت می‌خواهد از کمیسیون‌های مجمع تشخیص برای تقویت کار خود کمک بگیرد و آنچه که نهایتا اهمیت پیدا می‌کند اظهار نظر عالی نظارت است نه اظهار نظر کمیسیون‌های مجمع تشخیص. کمیسیون‌های مجمع در حوزه تخصصی خود به مصوبات مجلس از جهت نظارتی که هیات عالی نظارت می‌خواهد نظارت کند ورود می‌کند و راسا پاسخگو نیستند بلکه مصوبات و اظهار نظر‌های آن‌ها به هیات عالی نظارت انتقال پیدا می‌کند و هیات عالی نظارت که از سوی مقام معظم رهبری برای نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها ازجهت اینکه عملکردشان منطبق با سیاست‌های کلی ابلاغی باشد دارای اختیار است نتیجه را به شورای محترم نگهبان منتقل می‌کند و از طریق شورای نگهبان به مجلس انتقال پبدا می‌کند.

این تصمیم در جهت حذف شورای نگهبان نیست؟

نخیر؛ دقیقا از طریق شورای نگهبان کار انجام خواهد شد.

یعنی از طریق شورای نگهبان برای مجمع ارسال می‌شود؟

بله، از طریق هیات عالی نظارت به شورای نگهبان منتقل می‌شود و شورای نگهبان به مجلس منتقل می‌کند.

در بخش دیگری از مصوبات نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید شده مجلس باید آیین نامه داخلی‌اش را برای اجرای سازوکار جدید بررسی مصوبه‌هایش در هیات عالی نظارت اصلاح کند و فرصت اظهار نظر نماینده یا نمایندگان این هیات در کمیسیون‌ها و صحن مجلس فراهم شود. به تشریح این بخش می‌پردازید.

این آیین نامه باید به تصویب رهبر معظم انقلاب برسد تا حُجیت پیدا کند و به دستوری جهت ابلاغ به سران سه قوه تبدیل شود، از جمله مجلس شورای اسلامی که رئیس قوه مقننه این را در مجلس به آیین نامه تبدیل کند. یعنی بخشی که مربوط به مجلس است تبدیل به آیین نامه شود، در این صورت است که معنا پیدا می‌کند.

شما سابقه نمایندگی در مجلس دارید، فکر می‌کنید این تصمیم در جهت تسریع در قانونگذاری و اصلاح برخی قوانین تا چه حد تاثیر گذار خواهد بود؟

ببینید قوانینی که در مجلس وضع می‌شود باید اهداف اسنادبالادستی، چارچوب سیاست‌های نظام و قانون اساسی را تامین کند. از اسناد بلند مدت نظام سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است، مجلس نمی‌تواند فارغ از این سیاست‌ها قانون گذاری کند و باید در چارچوب این سیاست‌ها قانون گذاری صورت گیرد. اگر بناباشد این سیاست‌ها ابلاغ بشود و مجلس هم راه خود را برود و مصوبات خود را داشته باشد و کاری به این سیاست‌ها نداشته باشد به این معنی است که کشور پیشرفت نخواهد داشت و در چارچوب کلانی حرکت نخواهد کرد؛ و همچنان به حرکت‌های زیگزاگی که قبلا بوده استمرار ادامه می‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
11
مملکت که نیست دیوانه خونه هست بعد ازین جلسات میشه سران 4قوه همینطوری به بهانه اینکه اینو رهبر گفته اونو رهبر گفته خودتون قانون گذاری کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
بله طبق فرمایش شما قوه های دیگری هم در راه است!! مثل قوه باطری! قوه جاذبه! قوه دافعه! قوه عاقله و غیره....
Nima
|
Canada
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
9
سوال اصلی در این گفت و گو وجود ندارد؟
اساسا علت تفکیک قوا چیست؟ نقش مردم کدام است؟

مردم قرار است حکومت کنند نه جناب مصباحی که اصول گراست.
اگر مردم انتخاب کنند چا نیازی به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت است؟

چرا عده ای پول مفت بگیرند؟
انتخابات آزاد باشد هرچه نمایندگان اکثریت مصوب کنند بشود قانون ده تا نهاد بالادستی نمی خواهد.
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
چرا گفتم این ابولهب است منتشر نکردید !!??
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
سئوال اصلی این است که چرا مجلس ما آلان هیچکاره است!؟ مجلس ما علاوه بر اینکه نمایندگان واقعی و انتخابی ندارد، به شدت از سوی نهادهای مختلفی مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و دفتر رهبری کنترل می‌شود و عملا تبدیل به یک مجلس بی خاصیت شده است که تنها فرمایشات نهادهای بالادستی را تصویب می‌کند و اراده ای از خود ندارد...!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
4
عجب نام بی مسمایی ، شورای نگهبان !!!
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
2
آقا یه چیزی میگم لطفا خوب خوب خوب دقت کنین:

این آقای نسبتا محترم که این تز رو داده و توی این مصاحبه هست اسمش هست : مصباحی مقدم

برید یه سرچ ساده کنید که ببینید همین آقای نصباحی مقدم چقدر به ملت ایران و بیت المال ضربه زده. معروف ترین کاری که این آقا کرد تشکیل دادن یه چیزی به نام "جمنا" بود، با جمنا اومد انتخابات رو مهندسی کرد و رییسی رو آورد بالا و همه اصولگراها رو حذف کرد. این اقای مصباحی مقدم تزهای وحشتناک دیگه درباره برجام و دلار و گشت و ارشاد و خیلی چیزهای دیگه داشته که اجرایی شده، به نظرتون اگه این آقا فراماسون نیست پس عمه بنده فراماسونه، چرا ملت خوابین؟یارو و صدها نفر ماسون مثل این تو حاشیه امن دارن کارشونو درست انجان میدن تا ماسون ها رو بیارن سر کار.

سرچ و تحقیق کنین خودتون متوجه میشین
:|
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
5
به قول شاعر : شورای نگهبان که مردمان را رد صلاحیت میکردی همه عمر... چگونه شد که شورایی دیگر صلاحیت شورای نگهبان را گرفت!!!
نظرات شما