قبادی: واکسن آنفلوآنزای ایرانی مورد استقبال قرار نگرفته است
رویداد۲۴ ایلنا نوشت: محمدامین قبادی، داروساز و دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: واکسن آنفلوآنزا فلوگارد با فناوری نوترکیبی، توسط پژوهشگران و دانش بنیان ایرانی از حدود سه سال پیش در کشور تولید شده است. با افتخار میگوییم، کشورمان ایران پس از آمریکا و فرانسه سومین کشور موفق دنیا در راستای تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا است که توانسته با بهره گیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد.
او افزود: واکسن آنفلوآنزای تولید شده در دنیا به دو شیوه تولید میشود؛ یا برپایه تخم مرغ تولید شده که ارزان است، ولی عوارض احتمالی و محدودیتهای مصرف در افراد حساس را دارد یا اینکه با فناوری نوترکیب ساخته شده و استفاده از آن برای گروههای هدف بویژه بیماران خاص توصیه شده است. واکسن چهار ظرفیتی فلوگارد، تولید داخل کلیه کارآزماییهای بالینی را سالها پیش با موفقیت گذرانده، تاییدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را نیز دارد؛ خوشبختانه امسال سومین سال تولید و مصرف آن در کشور است.
بیشتر بخوانید: بهترین زمان واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا شهریور است
او افزود: واکسن خارجی انفولانزا، تولید شده برپایه تخم مرغ ۵دلار قیمت دارد و توسط شرکتهای وارد کننده با تخصیص ارز وارد و به شیوههای مختلف بازاریابی فروخته میشود. اما واکسن نوترکیب آنفلوآنزا ۶۵ دلار در دنیا فروخته میشود. نکته مهم اینکه متخصصان کشورمان، واکسن ۶۵دلاری را با قیمت کمتر از ۵دلار تولید و عرضه کردند. واکسن فلوگارد تولید داخل ۲۶۰هزار تومان قیمت دارد و در داروخانههای کشور عرضه شده است، ولی متاسفانه حمایت لازم از این محصول ارزشمند توسط ارگانهای داخلی و مجموعههای مصرف کننده صورت نمیگیرد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران ادامه داد: امسال نیز بنابر پیش بینی و احتمال نیاز با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای داخلی در کشور تولید شده که گفته میشود، فقط یک چهارم این حجم اکنون توسط وزارت بهداشت خریداری شده است. این در شرایطی است که همزمان مجوز واردات بیش از دومیلیون دوز نمونه خارجی واکسن انفولانزا صادر شده و به زودی توزیع میشود. سال گذشته به دلیل بی توجهی به همین موضوع واکسن تولید داخلی، حدود نیمی از واکسنهای تولید شده در کشور فاقد استفاده ماند.
او افزود: یکی از شواهد مهم عدم حمایت از محصول داخلی، رغبت نداشتن ارگانهای دولتی و غیردولتی برای خرید این محصول تولیدی است؛ مورد دیگر تلاش وارد کنندگان خارجی برای کسب سهم بیشتر از بازار فروش در کشور است. پرسش مهم اینکه، چرا هلال احمر کشور که متولی واکسیناسیون حجاج و زائران است، همچنین انیستیتو پاستور ایران که مراکز رسمی تزریق واکسن دارد، هیچ رغبتی به خرید واکسن آنفلوآنزای داخلی ندارند؟! چر ابهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت شهر سالم وابسته به شهرداری، بانک ها، بیمه ها، کارخانههای تولیدی داخلی و ... برای کارکنان خود محصول مورد تایید داخلی را تهیه و مصرف نمیکنند؟ مگر این محصول تایید علمی و کاربردی نشده است؟ پس چرا حمایت نکنیم؟
وی افزود: واکسن آنفلوآنزا زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری، و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، پیرو بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع دانش بنیان، بدست جوانان ایرانی تولید شده، ولی تا کنون آنطور که باید مورد استقبال واقع نشده است. آیا با این روند بی توجهی و عدم حمایت، نخبهها و تولید کنندگان دانش بنیان انگیزه و رمقی برای ادامه راه و توسعه سایر برنامههای تولیدی خواهند داشت؟ باید از کالا و محصولات تولیدی و مورد تایید داخلی حمایت کنیم و اینگونه فرصتهای استراتژیک را جدیتر قدر بدانیم.