تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سعید پورصمیمی؛ از سلطان صاحبقران تا برادران لیلا

سعید پورصمیمی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر است. وی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران است. پورصمیمی موفق به کسب سه سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش دوم در فیلم‌های "ناخدا خورشید"، "تحفه‌ها" و "پرده آخر" شده است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی سعید پورصمیمی بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی سعید پورصمیمی

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: اسفند ۱۳۲۲ در تهران متولد شده است. پورصمیمی فارغ‌التحصیل لیسانس رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران می‌باشد. وی از عرصه نمایش شروع کرد و در زمان حکومت شاه، وارد قاب تلویزیون شد.

شروع بازیگری سعید پورصمیمی از ۱۸ سالگی

سعید پورصمیمی کیست؟

پورصمیمی همزمان با ورود به دانشگاه در سال ۱۳۴۰، در ۱۸ سالگی، به همراه گروهی متشکل از عباس یوسفیانی، پرویز پورحسینی و پرویز فنی‌زاده به روی صحنه تئاتر رفت.

پس از اخذ مدرک لیسانس، پورصمیمی به عنوان کارمند در اداره تئاتر مشغول به کار شد. سپس به تلویزیون رفت و در واحد نمایش به استخدام صدا و سیمای شاهنشاهی درآمد. او با کارگردانی نمایش‌های صحنه‌ای و تلویزیونی، همچنین نوشتن فیلمنامه، به فعالیت‌های خود ادامه داد.

اولین تجربه بازیگری سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی کیست؟

پورصمیمی اولین حضور خود در قاب تلویزیون به عنوان بازیگر را در سال ۱۳۵۴ و در سن ۳۲ سالگی تجربه کرد. وی در سریال «سلطان صاحبقران» به کارگردانی علی حاتمی ایفای نقش کرد و این نقش‌آفرینی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

فعالیت هنری سعید پورصمیمی بعد از انقلاب

سعید پورصمیمی کیست؟

پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۵، پورصمیمی با بازی در فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی در کنار داریوش ارجمند و علی نصیریان، وارد عرصه سینما شد. این نقش‌آفرینی برای وی جایزه لوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشنواره فجر به ارمغان آورد. بعدها، نام این جایزه به سیمرغ تغییر یافت.

علاوه بر فعالیت‌های هنری در عرصه‌های تئاتر، تلویزیون و سینما، استاد سعید پورصمیمی یکی از نویسندگان با سابقه‌ی کتاب نیز محسوب می‌شود. از جمله آثار نوشتاری وی می‌توان به «کتاب آزادی به سرزمین خود باز می‌گردد»، «آشغال سازان» و «کاخ نیرنگ» اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: پیمان معادی کیست؟


بعد از ۱۷ سال دوری از عرصه تئاتر، سعید پورصمیمی در زمستان سال ۱۳۹۷ دوباره به این عرصه بازگشت. او در نمایش داستان «ضحاک» به کارگردانی پریزاد سیف و در کنار رضا بابک و بهرام شاه محمدلو به ایفای نقش پرداخت. این نمایش در تالار رودکی و چند شهر دیگر به صحنه رفت.

درخشش سعید پورصمیمی در جشنواره کن ۲۰۲۲

سعید پورصمیمی کیست؟

در سال ۱۴۰۱، سعید پورصمیمی با ایفای نقش در فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی، موفق به حضور در جشنواره فیلم کن فرانسه شد. حضور پرانرژی و پرشور وی در مراسم فتوکال و فرش قرمز این جشنواره، با استقبال خوبی از سوی رسانه‌ها و مخاطبان مواجه شد. اما چند روز پس از این موفقیت، شرایط به‌طور ناگهانی علیه وی تغییر کرد.

ازدواج و همسر سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی کیست؟

به گزاری رویداد۲۴ تاکنون سعید پور صمیمی ازدواج نکرده است و از این رو فرزندی ندارد.

اتهام تعرض سعید پورصمیمی به کتایون ریاحی

سعید پورصمیمی کیست؟

روز شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱، در حالی که سعید پورصمیمی در مراسم جشنواره فیلم کن حضور داشت، کتایون ریاحی در واکنش به استقبال مردم از او، در شبکه‌های اجتماعی به شدت جنجال‌برانگیز شد. ریاحی مدعی شد که ۲۵ سال پیش، هنگامی که پورصمیمی در خانه سینما مشغول به کار بود، به او تعرض کرده است.

کتایون ریاحی در پستی نوشت که او توسط همکارانش در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شد و پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود، با سوءاستفاده از موقعیت خود به او تعرض کرده است. او گفت که هنوز پس از ۲۵ سال، روح و روانش از این حادثه تلخ التیام نیافته است.

در واکنش به این اتهامات، سعید پورصمیمی به طور غیرمستقیم از طریق همکارش «پریزاد سیف» اعلام کرد که قصد دارد از کتایون ریاحی به دلیل این ادعا شکایت کند. اما پس از این اظهارات، خبری از پیگیری و نتیجه این شکایت منتشر نشد.

جوایز و افتخارات سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی کیست؟

● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «ناخدا خورشید» – دوره ۵ جشنواره فیلم فجر – سال ۱۳۶۵

● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «تحفه ها» – دوره ۶ جشنواره فیلم فجر – سال ۱۳۶۶

● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «پرده آخر» – دوره ۹ جشنواره فیلم فجر – سال ۱۳۶۹

● برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از اولین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «سرزمین خورشید» – ۱۳۷۶

● برنده جایزه حافظ برای یک عمر فعالیت هنری در اولین دوره جشن حافظ – سال ۱۳۷۶

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما