تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات موشک بالستیک دانگ فنگ چین

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک بالستیک دانگ فنگ چین خواهیم پرداخت.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: موشک‌های دانگ فنگ که عموماً موشک‌های DF نامیده می‌شوند، مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک با قابلیت درگیری با اهداف در برد‌های کوتاه، متوسط، متوسط ​​و حتی بین قاره‌ای هستند. موشک‌های DF با نیروی موشکی ارتش خلق چین در خدمت هستند.

این موشک‌ها که توسط شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، یک شرکت هوافضا و دفاعی دولتی تولید شده اند دارای قابلیت‌های مختلف حمل کلاهک هستند. این موشک‌ها به طور قابل توجهی توانایی بازدارندگی چین را بهبود بخشیدند.

بنا به گزارش رویترز نیرو‌های مسلح چین ۱۱ موشک بالستیک دانگ فنگ از جمله DF-۱۵ و نسخه جدید موشک DF-۱۶ را در اوت ۲۰۲۲ به سمت آب‌های نزدیک سواحل شمال شرقی و جنوب غربی تایوان پرتاب کردند.

جزئیات موشک DF-۴۱

DF-۴۱ یک موشک بالستیک قاره پیمای متحرک جاده‌ای است که می‌تواند از پرتابگر حمل و نقل پرتاب شود. طول این موشک تا ۲۲ متر، قطر ۲.۲۵ متر و وزن پرتاب ۸۰۰۰۰ کیلوگرم است. DF-۴۱ با استفاده از یک موتور سوخت جامد سه مرحله ای، دوربردترین موشک چین با برد عملیاتی تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر محسوب می‌شود. برد گسترده این موشک باعث می‌شود آن‌ها بتوانند مناطقی در آمریکا، اروپا و روسیه را هدف قرار دهند.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

این موشک می‌تواند چندین کلاهک هدفمند مستقل از جمله حداکثر ده کلاهک هسته‌ای را با وزن محموله ۲۵۰۰ کیلوگرم حمل کند. این موشک توسط تیان HTF۵۹۸۰، ۱۶×۱۶ TEL حمل می‌شود. اولین آزمایش پروازی این موشک در جولای ۲۰۱۲ انجام شد. این موشک در اکتبر ۲۰۱۹ در معرض دید عموم قرار گرفت. نوع جدیدی از سیلو‌های موشکی نیز در منطقه آموزشی موشکی نزدیک جیلانتای در استان داخلی مغولستان ساخته شد.

جزئیات موشک DF-۳۱

DF-۳۱ یک موک قاره پیما متحرک جاده‌ای است که دارای سه نوع DF-۳۱، DF-۳۱A و DF-۳۱AG است. طول این موشک ۱۵ متر، قطر ۲ متر و وزن پرتاب ۴۲۰۰۰ کیلوگرم است. این موشک می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای تا وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم را حمل کند.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

DF-۳۱ با استفاده از یک سوخت جامد سه مرحله ای، می‌تواند تا برد ۱۱۷۰۰ کیلومتر را مورد اصابت قرار دهد. این موشک در سال ۲۰۰۶ وارد خدمت عملیاتی شد.

جزئیات موشک DF-۵

DF-۵ یک موشک قاره پیما مبتنی بر سیلو است که در سه نوع DF-۵A، DF-۵B و DF-۵C موجود است. این موشک دارای طول ۳۲.۶ متر، قطر ۳.۳۵ متر و وزن پرتاب ۱۸۳۰۰۰ کیلوگرم دارد. موشک DF-۵ از یک موتور پیشران مایع دو مرحله‌ای استفاده می‌کند. برد عملیاتی این موشک ۱۲۰۰۰ کیلومتر و ظرفیت بار ۳۹۰۰ کیلوگرم است.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

DF-۵  می‌تواند به کلاهک هسته‌ای با بازدهی یک تا سه مگاتن مسلح شود. DF-۵A می‌تواند یک کلاهک را حمل کند، در حالی که DF-۵B می‌تواند به چندین کلاهک مسلح شود. موشک DF-۵ در سال ۱۹۸۱ وارد خدمت ارتش خلق چین شد و در سیلو‌های مقاوم  در مرکز چین ذخیره می‌شود.

جزئیات موشک‌های بالستیک میان برد دانگ فنگ

سری دانگ فنگ دارای چهار موشک بالستیک میان برد به نام‌های DF-۳، DF-۴، DF-۲۵ و DF-۲۶ است. DF-۳ در سال ۱۹۷۱ به توان عملیاتی اولیه دست یافت. چندین موشک قدیمی DF-۳ به عربستان سعودی فروخته شد. DF-۳ یک موشک بالستیک میان برد مبتنی بر سیلو است که با برد موثر ۳۰۰۰ کیلومتر توسعه یافته و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای یا معمولی تا وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم است. این موشک از یک موتور پیشران مایع تک مرحله‌ای و یک سیستم هدایت اینرسی استفاده می‌کند.

DF-۳ که به عنوان اولین موشک مدرن چین طراحی شده بود، اولین مرحله برای حمل و نقل دو مرحله‌ای با سوخت مایع DF-۴ بالستیک میان برد را نیز فراهم کرد. DF-۴ دارای ۲۸ متر طول و ۲.۲۵ متر قطر است و وزن آن در هنگام پرتاب ۸۲۰۰۰ کیلوگرم است. برد موثر آن تا ۵۵۰۰ کیلومتر است و می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای منفرد با بازدهی تا ۳MT را در خود جای دهد.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

این موشک که با هدف استقرار یک موشک بالستیک با قابلیت اصابت به گوام ساخته شده است، از سال ۱۹۸۰ در خدمت بوده است. موشک DF-۲۵ یک موشک سوخت جامد دو مرحله‌ای است که برد عملیاتی آن ۱۷۰۰ کیلومتر است و می‌تواند کلاهک‌های معمولی را حمل کند. DF-۲۶ یک موشک  بالستیک میان برد دو مرحله‌ای سوخت جامد متحرک جاده‌ای است که به عنوان اولین سیستم مسلح هسته‌ای چین با برد عملیاتی ۴۰۰۰ کیلومتر توسعه یافته است. طول این موشک ۱۴ متر، قطر آن ۱.۴ متر و وزن پرتاب آن ۲۰۰۰۰ کیلوگرم است. این موشک می‌تواند به کلاهک هسته‌ای یا متعارف مسلح شود. در سال ۲۰۱۶ با ارتش خلق چین وارد خدمت شد، در حالی که نوع ضد کشتی آن DF-۲۶B در سال ۲۰۲۰ آزمایش شد.

جزئیات موشک‌های بالستیک میان برد دانگ فنگ

سری دانگ فنگ دارای سه موشک بالستیک میان برد به نام‌های DF-۲، DF-۱۷ و DF-۲۱ است. DF-۲ یک موشک بالستیک میان برد قابل حمل با طول ۲۰.۶ متر، قطر ۱.۶۵ متر و وزن پرتاب ۳۲۰۰۰ کیلوگرم است. این موتور از یک موتور سوخت برودتی تک مرحله‌ای و یک سیستم هدایت اینرسی استفاده می‌کند. نوع DF-۲A با کلاهک هسته‌ای در سال ۱۹۶۶ عملیاتی شد. اما تولید آن در آغاز سال ۱۹۷۰ متوقف شد.

DF-۲ در سال ۱۹۷۹ بازنشسته شد و با نسخه‌های به روزتر DF-۳ و DF-۲۱ جایگزین شد. DF-۲۱ یک موشک بالستیک میان برد سوخت جامد دو مرحله‌ای متحرک جاده‌ای است که در سال ۱۹۹۱ وارد خدمت شد. این موشک با طول ۱۰.۷ متر قطر ۱.۴ متر و وزن پرتاب ۱۴۷۰۰ کیلوگرم دارد. این موشک می‌تواند کلاهک هسته‌ای با توان ۲۵۰ کیلوتن (کیلوتن) یا ۵۰۰ کیلوتن یا کلاهک معمولی با قابلیت انفجار قوی تا برد ۲۱۵۰ کیلومتر حمل کند.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

سری DF-۲۱ شامل DF-۲۱، DF-۲۱A/B/C و نوع ضد کشتی DF-۲۱D است. DF-۱۷ که از سال ۲۰۱۹ در خدمت بوده است، یک موشک بالستیک میان برد  متحرک جاده‌ای است که به وسیله نقلیه سرخوردن مافوق صوت مجهز شده است. این موشک بالستیک میان برد ۱۱ متری دارای وزن پرتاب ۱۵۰۰۰ کیلوگرم است و قادر است کلاهک‌های معمولی و هسته‌ای را تا مسافت ۲۵۰۰ کیلومتر حمل کند.

جزئیات موشک‌های بالستیک کوتاه برد دانگ فنگ

سری دانگ فنگ دارای پنج موشک بالستیک کوتاه برد به نام‌های DF-۱، DF-۱۱، DF-۱۲، DF-۱۵ و DF-۱۶ است. موشک بالستیک کوتاه برد تک مرحله‌ای DF-۱ که در نوامبر ۱۹۶۰ به فضا پرتاب شد، به یک کلاهک معمولی مسلح شد و دیگر عملیاتی نیست.

DF-۱۱ و DF-۱۲ موشک بالستیک کوتاه برد متحرک جاده‌ای و تک مرحله‌ای با سوخت جامد هستند. DF-۱۱ به طول ۷.۵ متر می‌تواند تا ۸۰۰ کیلوگرم محموله شامل کلاهک هسته‌ای، سوخت-هوا، شیمیایی یا سرجنگی فرعی را تا ۳۰۰ کیلومتر حمل کند. در سال ۱۹۹۲ وارد خدمت شد.

مشخصات موشک های بالستیک دانگ فنگ چین

DF-۱۲ دارای طول ۷.۳ متر و برد ۴۲۰ کیلومتر است. این موشک می‌تواند تا ۴۸۰ کیلوگرم محموله شامل مواد انفجاری قوی، مهمات فرعی، نفوذگر زمین و کلاهک حرارتی را حمل کند. این موشک در سال ۲۰۱۳ وارد خدمت شد. قطر از نوع DF-۱۲A موشک DF-۱۲ استفاده می‌کند که بردی معادل ۲۸۰ کیلومتر دارد و می‌تواند کلاهک ۴۸۰ کیلوگرمی را حمل کند.

DF-۱۵ و DF-۱۶ موشک بالستیک کوتاه برد متحرک جاده‌ای و سوخت جامد هستند. DF-۱۵ موشکی به طول ۹.۱ متر و قطر ۱ متر با وزن پرتاب ۶۲۰۰ کیلوگرم است. برد موثر آن تا ۹۰۰ کیلومتر است و می‌تواند یک کلاهک تا وزن ۷۵۰ کیلوگرم را حمل کند. این موشک از سال ۱۹۹۰ به بهره برداری رسیده است.

DF-۱۶ که در سال ۲۰۱۱ وارد خدمت شد، می‌تواند محموله‌ای تا ۱۰۰۰ کیلوگرم تا برد ۱۰۰۰ کیلومتر را تحویل دهد. این موشک می‌تواند با حداکثر سه کلاهک انفجاری قوی MIRV، هسته‌ای یا سلاح فرعی مسلح شود.  

مشخصات فنی کلی دانگ فنگ

نوع پروژه: موشک‌های بالستیک

سازنده: شرکت علوم و صنعت هوافضای چین

اپراتور اصلی: نیروی موشکی ارتش خلق چین

محدوده: بین ۲۸۰ کیلومتر تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر

کلاهک‌های جنگی: متعارف و هسته‌ای

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان