تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

عجایب سال ۱۴۰۳ از نگاه روزنامه شهرداری

مهدی فضائلی در روزنامه همشهری حوادث نیمه اول امسال را مرور و تاکید کرده که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال شاهد نشاط و تحرک در فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشیم.

عجایب سال ۱۴۰۳ از نگاه روزنامه شهرداری

رویداد ۲۴| مهدی فضائلی؛ عضو دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را عجیب توصیف کرده و ابراز امیدواری می‌کند که ۶ ماه دوم این سال از ۶ ماه نخست آن بهتر باشد!

او در یادداشتی که امروز روزنامه همشهری منتشر کرده، نوشته: سال۱۴۰۳ اگر عجیب‌ترین سال چنددهه اخیر نباشد، بدون تردید یکی از عجیب‌ترین سال‌هاست!
ویژگی‌های امسال موجب شده تا کشور در ۶ ماه اول، توأم با حوادث و رویداد‌های مختلف و جنب‌وجوش فراوان، نوعی رکود و کم‌تحرکی را هم شاهد باشد!
یک بار شرایط این ۶ ماه را که تنها ۲ هفته از آن باقی مانده است، مرور کنیم.
شروع سال و همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان، پسامد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند سال قبل برگزار شده بود، حادثه تلخ و غیرقابل باور سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان که منجر به شهادت آن‌ها شد و برنامه‌های تشییع در شهر‌های مختلف و آمدورفت هیأت‌های متعدد خارجی، تهیه مقدمات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، انجام آن و پیامد‌های مهم آن از جهات مختلف و مراسم تحلیف و تنفیذ و معرفی اعضای دولت و رأی اعتماد نمایندگان مجلس، محرم و صفر و به‌ویژه اربعین و دهه آخر صفر، ترور شهید هنیه در تهران و داغ‌شدن بحث خونخواهی و بالاخره تعطیلات متعدد سراسری در کنار تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها؛ آری، همه این حوادث و رویداد‌های مختلف و مناسبت‌های تقویمی فقط در ۶ ماه متوالی!
پس از این ۶ ماه پرماجرا وارد ۶‌ماهه دوم سال می‌شویم؛ درحالی‌که تکلیف مجلس شورای اسلامی روشن شده است، دولت تقریبا مستقر شده، سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و گرمی و تحرک مدارس و دانشگاه‌ها فضای عمومی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تا آخر سال و به‌ویژه ۳ ماهه پاییز تقریبا تعطیلات ویژه‌ای نداریم و مناسبت‌های دینی و ملی پیش رو نیز غالبا شاد و توأم با جشن است.
آنچه از ۶ ماه گذشته و ماه‌های پیش‌رو مرور شد، صرفا مسائل و رویداد‌های داخلی بود و می‌توان تحولات بین‌المللی و به‌ویژه منطقه‌ای را نیز به آن افزود.
با توجه به فضای ملتهب ۶ ماه نخست و رکود ناشی از آن باید منتظر ۶ ماه پرنشاط و پرتحرک در فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشیم؛ ماه‌هایی پر از فرصت‌های ناب که اگر درست شناخته و مدیریت نشود، می‌تواند نگرانی‌هایی را به همراه داشته باشد.
امید آنکه هم‌صدایی تمامی دولتمردان و کارگزاران کشور با همراهی مردم، نخبگان و جریان‌های مختلف سیاسی، شرایط مناسبی را برای بهره‌برداری از فرصت‌ها تقویت کند و التهاب و تنش را از فضای عمومی کشور بزداید یا دور نگه دارد.
همانگونه که بار‌ها و بار‌ها گفته شده و همه نیز ضرورت و اولویت آن را درک می‌کنند، بهبود شرایط اقتصادی مهم‌ترین اولویت کشور است و برای حرکت در این مسیر، پیگیری عملی شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» باید در صدر فعالیت همه دلسوزان کشور باشد.
ایجاد دوقطبی‌های کاذب، دامن‌زدن به منازعات، تندروی‌ها و بالا‌بردن مطالبات بدون توجه به مقدورات، ازجمله مواردی است که می‌تواند ایجاد شکاف و نقار را جایگزین وحدت و همدلی، و یأس را جانشین امید کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: همشهری
نظرات شما
پیشخوان