تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی آمریکا؛ سریع و مرگبار

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سیستم تسلیحات متحرک هاوکی خواهیم پرداخت.

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: هاوکی (Hawkeye) یک سیستم تسلیحات متحرک سبک وزن است که توسط‌ ای ام جنرال با همکاری گروه ماندوس توسعه یافته است. هاوکی یک توپ ۱۰۵ میلی متری ام ۲۰ را روی پلت فرم M۱۱۵۲A۱ هاموی ادغام می‌کند. این هویتزر خودکششی برای خنثی کردن و از بین بردن نیرو‌های زمینی و استحکامات در حالت آتش غیر مستقیم یا مستقیم طراحی شده است.

هویتزر‌های هاوکی در خدمت نیرو‌های مسلح ایالات متحده هستند. ام ام جنرال در نمایشگاه دفاعی AUSA ۲۰۱۶ از سیستم تسلیحات  متحرک هاوکی مبتنی بر هاموی رونمایی کرد. این هویتزر همچنین در نمایشگاه بین المللی دفاع و کنفرانس در ابوظبی در فوریه ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد. گارد ملی ارتش ایلینوی، سیستم‌های هاوکی را طی یک تمرین شبیه‌سازی شده در کمپ گریلینگ در جولای ۲۰۱۹ مستقر کرد.

طراحی و ویژگی‌های سیستم تسلیحات متحرک هاوکی

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی بر اساس یک خودروی هاموی ساخته شده است که دارای کابین خدمه جلو و یک پلت فرم بار عقب نصب شده با هویتزر ۱۰۵ میلی متری است.

سیستم تسلیحات متحرک از فناوری لگد نرم هیبریدی استفاده می‌کند که بار‌ حمل کمتری را تضمین می‌کند و در مقایسه با سیستم‌های پس‌کش معمولی تا ۵۰ درصد دارای ساختار‌ سبک‌تری است. فناوری پس زدن همچنین به سلاح اجازه می‌دهد تا با ویژگی‌های وسیله نقلیه مطابقت داشته باشد. هویتزر ۱۰۵ میلی متری هاوکی توسط یک خدمه ۴ نفره اداره می‌شود و می‌تواند در کمتر از دو دقیقه برای شلیک آماده شود.

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی

طراحی جمع و جور سیستم تسلیحات متحرک هاوکی نیاز به یک واحد لجستیکی کوچک دارد. سیستم تسلیحاتی به هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد، زیرا اجزا یا مجموعه‌های حیاتی آن می‌توانند در سطح واحد جایگزین شوند.

تسلیحات هاوکی

توپ ام ۲۰، ۱۰۵ میلی متری هاوکی ام دبلیو اس روی یک سکوی دایره‌ای شکل برای شلیک ۳۶۰ درجه نصب شده است. هاوکی مجهز به سیستم کنترل آتش دیجیتال و زوایای ارتفاع  است و آزیموت توپ به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود.


بیشتر بخوانید:  معرفی سیستم ضدهوایی مانتیس


این هویتزر ۱۰۵ میلی‌متری می‌تواند گلوله‌های پرانفجار و روشن‌کننده، پرتابه‌های با کمک موشک، گلوله‌های تکه‌تکه‌شده با انفجار قوی و فشنگ‌های دود شلیک کند.

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی

دو جک هیدرولیک در جلو و دو بیل بزرگ در عقب خودرو روی سطح پایین آورده شده اند تا سیستم برای شلیک آماده شود. قابلیت شلیک و تیراندازی هاوکی خدمه را قادر می‌سازد از آتش ضد باتری (سیستم هاوکی) و سایر اقدامات تهاجمی نیرو‌های متخاصم فرار کنند.

سیستم تسلیحاتی بردی معادل ۱۱.۶ کیلومتر با مهمات استاندارد و ۱۹.۵ کیلومتر با پرتابه‌های کمک موشکی ارائه می‌دهد. حداکثر برد ۲۰۰۰ متری را با شلیک مستقیم تضمین می‌کند. حداکثر سرعت شلیک هشت گلوله در دقیقه به مدت سه دقیقه است، در حالی که سرعت شلیک ثابت تفنگ سه گلوله در دقیقه است.

سیستم کنترل آتش هاوکی

سیستم کنترل آتش دیجیتال هویتزر هاوکی دارای یک سیستم ناوبری اینرسی، یک سیستم رادار سرعت پوزه MVR-۷۰۰C، یک سیستم دوربین آتش مستقیم DFS-۰۲، یک آنتن GPS S۶۷-۱۵۷۵-۷۶ و یک نمایشگر توپچی DK۱۰ است.

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی

سیستم تسلیحات متحرک همچنین دارای یک واحد کنترل آتش نوری مجهز به پایه تلسکوپ M۱۸۷A۱ است که یک تلسکوپ پانوراما M۱۳۷A۲ را حمل می‌کند.

موتور و تحرک سیستم هاوکی

پلت فرم هاموی از یک موتور دیزلی ۶.۵ لیتری توربوشارژ V۸ استفاده می‌کند که توان خروجی ۱۹۰ اسب بخار را در ۳۴۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این موتور به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک GTP متصل می‌شود.

سیستم تسلیحات متحرک هاوکی

این وسیله نقلیه حداکثر سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت و برد کروز بیش از ۴۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. این قابلیت تحرک برتر خارج از جاده را در انواع مختلف زمین برای پشتیبانی از چندین ماموریت شلیک ارائه می‌دهد. 

مشخصات فنی کلی هاوکی

نوع پروژه: سیستم تسلیحات متحرک

توسعه دهندگان:‌ای ام جنرال و گروه ماندوس

خدمه: ۴ نفر

کالیبر: ۱۰۵ میلی متر

حداکثر برد شلیک: ۱۹.۵ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان