تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۸ نظر

زور مخالفان چربید؛ تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه امروز تصویب کرد که پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و دفتر بحث درباره تعطیلی روزهای شنبه را بست.

زور مراجع چربید؛ تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

رویداد ۲۴| آنطور که نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده، در جلسۀ امروز کمیسیون تعطیلات آخر هفته پنجشنبه و جمعه تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه ساعت‌کاری در هفته ۴۰ ساعت خواهد بود.

کمیسیون اجتماعی مجلس درحالی تصمیم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گرفته که مدت‌ها است درباره شنبه یا پنج‌شنبه بودن دومین روز تعطیل هفته بحث و جدل است.

فعالان اقتصادی تعطیلی شنبه‌ها را به جهت همزمانی با روز‌های تعطیل در دیگر کشور‌های دنیا مناسب می‌دانند، اما این موضوع مخالفانی دارد.

در همین راستا هم رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود: حساسیت مراجع تقلید در طرح ‎تعطیلی آخر هفته را در نظر خواهیم گرفت.

وی گفته بود: طوری تصمیم خواهیم گرفت که هم گشایش‌های اقتصادی داشته باشد و هم مشکل شرعی و دینی به وجود نیاید.

تعطیلی شنبه‌ها جدای از شورای نگهبان و مجمع تشخیص با مخالفت برخی از مراجع نیز مواجه شده بود، مثلا مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره «تعطیلی روز شنبه» آن را از نماد‌های دین یهود دانسته و گفتند: انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است. 

برخی ائمه جمعه نیز به این موضوع ورود کرده و با تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرده‌ بودند. حتی روزنامه اصولگرای جوان نیز چند روز قبل به نمایندگان مجلس توصیه کرده بود که در این مساله به حرف مراجع گوش دهند. به نظر می‌رسد که نمایندگان نیز در مجلس دوازدهم چنین قصدی دارند. تصمیم کمیسیون اجتماعی حاکی از آن است که نمایندگان نظر مراجع و مخالفان را به نظر کارشناسان اولویت داده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
2
2
این خراچع تقلید فتواتعطیلی شنبه رادادن لطف کنند مشکلات فعلی اقتصادکشوروناترازی های گوناگون راهم حل کنند تاملت ازفقروفلاکت وگرسنگی خلاص شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
1
4
باز هم پیروزی تعصب بر تعقل
شنبه مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
1
2
به مصوبه مجلس به همین راحتی دهن کجی میکنید.اونوقت موقع انتصابات نوبت ماهم برای دهن کجی میرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
3
1
این چه مرضی است چه توجیهی دارد ۴۰ساعت کار در هفته کار که نه حضور در محل کار ، این مصوبه غیرقانونی است قانون کار ۴۴ ساعت درهفته را دارد
نمی شود کارگر۴۴ساعت کار کند کارمند دولت ۴۰ساعت!!!!واقعا مسخره است
عدالتی که از آن دم می زنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
1
0
کشور که کلا تعطیله حالا می‌خواهد پنجشنبه تعطیل باشد یا شنبه
از قدیم گفتند خانه از پایبست ویران است خواجه اندر نقش ایوان است
بی ارزشترین پول دنیا
دومین کشور در فلاکت و ...
حالا چه فرقی دارد اصلا مهم نیست برای آقایان همینکه امروز فردا شود همین مطلوب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
1
0
تفاوت ۴ساعت میشه نیم ساعت در روز، زیاد تاثیری نداره، برای شهرهای بزرگ خیلی سخته، یعنی ساعت ۳ تعطیل میشن ساعت ۵ میرسن خونه شون
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
1
منافع تعطیلی پنجشنبه ها در اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری: 1- این موضوع بعد از حدود دوسال بررسی کامل به تایید 136نفر نمایندگان دور قبل مجلس، تعداد کثیری از نمایندگان دور جدید مجلس، 30 نفر عضو هیات دولت و مراجع عظام تقلید رسیده بنابراین موجب امیدواری مردم به اصلاح امور کشور و افزایش شرکت در انتخابات آینده می شود. 2-کارمندان تهران بجای شنبه ها پنجشنبه ها تعطیل اند و در سال، 52 روز تعطیلی بیشتری دارند اما شهرستانی ها از آن محروم هستند این تبعیض و بی عدالتی باعث نارضایتی شدید و کاهش انگیزه شغلی کارمندان شهرستانی می شود و مغایر عدالت اداری است.3- باعث وحدت رویه در تعطیلات ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود 4- موجب افزایش هماهنگی ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود. 5- باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. 6-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارمندان تهرانی می شود 7- فرصت تحکیم و تعاملات بیشتر اعضای خانواده و افزایش فرزندآوری می شود. 8- فرصت لازم برای رفع خستگی جسمی و ذهنی کارمندان و آمادگی بیشتر آنها برای انجام وظایف شغلی در هفته آتی را فراهم می آورد و بطور غیر مستقیم موجب افزایش بهره وری می گردد. 9-برای کارمندان که غالبا کار فکری انجام می دهندحضور فیزیکی در محیط کار، چندان مهم نیست آنچه مهم هست آمادگی ذهنی و خلاقیت برای انجام کار درست است. 10- تا حدودی باعث جبران مصوبه غیرعادلانه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی می شود.11- از حدود 195 کشور دنیا فقط 2 کشور یعنی جیبوتی و ایران تعطیلات هفتگی شان یک روز می باشد به نظر می رسد افزایش تعطیلات پایان هفته، موجب افزایش بهره وری کارکنان دولت می شود.12- موجب اثبات استقلال رای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می گردد.
فرامرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
0
1
درحالیکه عدالت جزء اصول مذهب، اصول قانون اساسی و روال قانونگذاری است؛ کارمندان دولت در تهران بیش از پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل هستند اما کارمندان شهرستانی از این تعطیلی محروم بوده اند. تاکنون این تبعیض و بی عدالتی باعث نارضایتی شدید کارمندان شهرستانی و احساس تبعیض، کاهش انگیزه شغلی و درنتیجه، کاهش بهره وری آنان شده است. پول و ثروت برتر از عدالت نیست، طبق کدام دلیل و منطق، وقتی کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبالات اقتصادی کشور و محل استقرار دستگاه های ستادی و وزارتخانه هاست پنجشنبه ها تعطیل هستند مشکلی ایجاد نشده ولی حالا که قرار است به لطف نمایندگان محترم مجلس، محرومیت کارمندان شهرستانی پایان پذیرد اینقدر به اقتصاد کشور صدمه وارد می شود؟!!! چرا به اصطلاح فعالان اقتصادی تاکنون در مورد تعطیلی کارمندان تهرانی حتی یک بار اعتراض نکرده اند؟ ضمنا کارگران و کارمندان عزیز بخش خصوصی، تابع قانون کار هستند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند همچنین دستگاه های مرتبط به بازرگانی، صادرات و واردات، مثل گمرک، امور مالیاتی، بانک های ذیربط و غیره تعطیل نیستند.
نظرات شما