تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

دولت پزشکیان و ضرورت تغییر در صداوسیما

عباس عبدی با انتقاد از نقش‌آفرینی و جایگاه صداوسیما نوشت: وضعیت فعلی این رسانه هم‌سو با دولت قبلی بود، ولی در دولت وفاق که باید آزادتر باشد این رویکرد جواب نمی‌دهد و حتما به زیان دولت نیز هست.

دولت پزشکیان و ضرورت تغییر در صداوسیما

رویداد ۲۴ | عباس عبدی که در یادداشت‌های اخیر به اهمیت حل و فصل سریع موضوعات حول محور اینترنت و زنان پرداخته بود، امروز از اهمیت رسانه گفته و مشخصا احیای صداوسیما رای ضروری دانسته است.

این تحلیلگر اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «بعید می‌دانم کشور مهمی باشد که رسانه‌های رسمی و تلویزیون آن به اندازه ایران کم‌مخاطب و در برخی زمینه‌ها در حد بی‌مخاطب باشند و از نظر رسانه‌ای استقلال نداشته باشند» نوشته: «رسانه باید به بهبود فضای سیاسی و اجتماعی و حس خشنودی مردم و آگاهی آنان کمک کند، برای این کار نیازمند چند ویژگی است. اول درک درست و دقیق از کارکرد رسانه در دنیای جدید. دوم به کارگیری نیرو‌های رسانه‌ای و کاربلد، سوم ارزیابی بازخورد فعالیت‌ها و بالاخره پاسخگویی در برابر مردم است. مهم‌ترین مشکل رسانه رسمی در ایران این است که متولیان آن درک درستی از کارکرد و محدودیت‌های رسانه ندارند.»

عبدی در ادامه با تاکید بر اینکه «کارکرد رسانه در دنیای جدید نیز متفاوت از آن چیزی است که صدا و سیما برای خود تعریف کرده است. رسانه بوق نیست؛ رسانه محصور در روایت نیست، هر چند روایت هم جزیی از آن است ولی نسبت به حقیقت امری درجه دوم محسوب می‌شود» نوشته: «هنگامی که یک نهاد مدرن مثل رسانه در کشور در جایگاه کارکردی خویش قرار نگیرد، جامعه دچار اختلال ارتباطی می‌شود. مردم از حقیقت دور می‌شوند و حرف یکدیگر را نخواهند فهمید و بصیرت اجتماعی شکل نمی‌گیرد. مرز حقیقت و مجاز مخدوش می‌شود. اگر مولفه‌های قدرت جامعه را به‌مثابه یک حلقه زنجیر در نظر بگیریم، قدرت هر جامعه از قدرت ضعیف‌ترین حلقه آن تبعیت می‌کند. در میان تمام مولفه‌های قدرت در ایران نهاد رسانه ضعیف‌ترین آن‌ها است و به عبارتی با چنین ضعفی، یک مشکل امنیتی برای کشور ایجاد شده است. ضربه‌پذیری جامعه ایران در برابر رسانه‌های غیررسمی به‌ویژه فرامرزی بسیار آشکار است.»

وی ادامه داده: «بخش مهمی از علت دو قطبی شدن جامعه، ناشی از دو قطبی شدن رسانه است. بسیاری از مردم به کلی با رسانه رسمی قطع ارتباط کرده‌اند و در یک جهان موازی دیگر غیر از جهان رسمی زندگی می‌کنند. ساختار رسمی ایران درکی دقیق از کارکرد رسانه ندارد. رسانه‌ای که همین دو روز پیش اخبار سخنان معاون اول رییس‌جمهور را ناقص منتشر می‌کند و خودش را در مقام کنشگر سیاسی قرار می‌دهد، متوجه نیست که اهمیت آن رسانه به کنشگری سیاسی نیست، بلکه به رسانه‌ای بودن آن است.»

عبدی در پایان خاطر نشان کرد: «دولت آقای پزشکیان نمی‌تواند در برابر این مولفه مهم قدرت ملی بی‌تفاوت باشد. ممکن نیست که یک حکومت یا دولت بدون یک رسانه کارآمد، موفقیتی در خور کسب کند. دنیای امروز، دنیای رسانه است. استقلال کشور با خروج مرجعیت رسانه‌ای به خارج از کشور نقض شده است. بدون احیای جایگاه صدا و سیما، ممکن نیست که جامعه ایران از این وضع نامناسب عبور کند. رسانه وظیفه مسجد و منبر را ندارد و نمی‌تواند جای آن‌ها را بگیرد. اگر چنین کند، هم آن‌ها را حذف می‌کند و هم خودش موفقیتی نخواهد داشت که اکنون هر دو نتیجه محقق شده است. بنابراین ضرورت دارد که رویکرد رسانه رسمی و تصوری که از ماموریت و کارکرد خود دارد، تغییر کند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عباس عبدی ، صداوسیما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
1
صداوسیمای فعلی رسانه دولت سایه است ، رنگ رخسار خبر میدهد از سر درون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
0
اهالی سیمای کشورباتفکرات پایداری در مقابل دولت پزشکیان هرروزسوژه می باشد و باید تغیرات اساسی درسیماازجبیلی تاجلیلی معاونت راشامل شود واین کاررابیت رهبری هرچه زودتراغازکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
1
صدا و سیما که از صدر تا ذیل، باید شخم اساسی بخورد! وگرنه جانعه از سیر قهقرایی نجات نخواهد یافت! تفکر حاکم بر این کفتارستان، مملو از؛ نفرت، تفرقه افکنی، ستیزه جویی، دوقطبی سازی، دروغ پردازی، قدرت طلبی، انحصارگرایی، خالص سازی، یک سویه نگری متحجرانه، عبدزرخریدی جریان قدرت و حاکمیت، تملق، چاپلوسی، پلشتی، نفله گری بیت المال به هر قیمتی که باشد، بی هنری، خصومت با مردم و واقعیت گریزی و اوهام پردازی است! که هر کدام از این مولفه ها یک انتی را به کام مرگ و قهقرا می برد! بیچاره مردم مظلوم کشور که اسیر این همه مولفه های ویرانگر در این کفتارستان، هستند!!!
نظرات شما