تاریخ انتشار: ۰۵:۵۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

کیهان: دولت سیزدهم قیمت‌ها را کنترل کرد و کالابرگ دارد، دولت چهاردهم همه چیز را گران کرده، یارانه و حقوق‌ها را هم افزایش نداده!

جراحی اقتصادی دولت سیزدهم و درد آن هنوز از یاد مردم نرفته، اما «کیهان» از اینکه دولت مستقر، دولت رئیسی را الگو قرار نداده ناراحت است و بدون توجه به عوامل متعدد و اثرگذار بر اوضاع اقتصادی از افزایش قیمت‌ها گلایه دارد.

کیهان: دولت سیزدهم قیمت‌ها را کنترل کرد و کالابرگ دارد، دولت چهاردهم همه چیز را گران کرده، یارانه را افزایش داده و منفعل است!

رویداد۲۴| روزنامه کیهان چنان مدعی کنترل تورم و مهار قیمت‌ها در دولت سیزدهم است و از وضعیت بد اقتصادی فعلی و بی‌عملی دولت انتقاد می‌کند که مردم چیز به اسم حافظه یا عقل ندارند!
این روزنامه اصولگرا بدون توجه به بحران‌ها سیاست خارجی که در دولت چهاردهم تشدید شده و شرایط شبه جنگی که قطعا دولت در بروز و تشدید آن نقشی نداشته است؛ از وضعیت اقتصادی گلایه دارد!
افزایش روز افزون قیمت‌ها و فشار معیشتی که مردم را به تنگ آورده قطعا قابل دفاع نیست و مطالبه آن حق هر شهروند و رسانه‌ای است، اما اینکه تمام مشکلات را ناشی از دولت‌ها غیرهمسو بدانیم و عوامل اثر گذار بر اقتصاد را نادیده بگیریم قطعا منصفانه نیست. موضع «کیهان» نسبت به دولت هم مشخص است و از او انتظار انصاف نیست. همین است که می‌نویسد: «نوعی گران‌سازی نرم بدون افزایش یارانه کلید خورده، به طوری که در اولین اقدام، قیمت نان ۴۰ تا ۶۶ درصد افزایش یافت. سپس قیمت شش قلم محصول لبنی پرمصرف هم ۱۵ تا ۳۰ درصد بالا رفت. دولت، قیمت انواع روغن خوراکی را هم به بهانه افزایش نرخ مواد خام در بازار جهانی، گران کرد.
این در حالی است که قیمت برنج خارجی، در انفعال دولت نسبت به هیاهو و جوسازی واردکنندگان این محصول در زمان برداشت (که کاملاً خلاف قانون است) و عدم برنامه برای جایگزینی برنج ایرانی از طریق کالابرگ، افزایش یافته است. همه این گرانی‌ها، غیر از گران‌فروشی برخی فروشگاه‌ها، در انفعال دولت و نهاد‌های نظارتی است.
البته در مقابل این گرانی‌ها یارانه و حقوق کارمندان و کارگران افزایش نیافت. دولت باید قدرت خرید مردم که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به شدت آسیب دیده بود و در سه سال گذشته تا حدودی تثبیت شد را ترمیم کند، اما روند معکوس را در پیش گرفته است.»
روزنامه کیهان گریزی هم به اتفاقات ۹۸ و گرانی بنزین زده و البته آن راه هم در کارنامه دولت روحانی می‌بینید؛ بدون اینکه اشاره کند این تصمیم توسط سران قوا گرفته شد نه فقط حسن روحانی.
در بخش ارائه راهکار، اما به نقل از جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس «با اشاره به اینکه دولت سیزدهم رشد نقدینگی را به طور چشمگیری کاهش داد» آمده است: «دولت چهاردهم باید از جهت‌گیری‌های درست دولت سیزدهم استفاده کند.»
کیهان با این توصیه که دولت سیزدهم الگوی همه دولت‌ها باشد، نوشته: «گرانی و گران‌فروشی همواره وجود داشته، اما برخی دولت‌ها همچون دولت سیزدهم با راهکار‌هایی تلاش کرده‌اند که ضمن جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، هزینه‌های مردم را کاهش بدهند.
یک راهکار اساسی در جلوگیری از گرانی و گران‌فروشی این است که همه دولت‌ها این را درک کنند که بدون دخالت دولت در قیمت‌گذاری و عرضه کالاها، بازرسی‌های مؤثر از فروشگاه‌ها و... و به‌طور کلی بدون دخالت دولت در بازار‌های معیشتی اعم از خوراکی، خدماتی، اجاره و... اوضاع معیشتی سامان نمی‌گیرد؛ یعنی به موازات عملکرد‌های کلان، دولت باید اصطلاحاً در کف بازار‌های معیشتی حضور مؤثر داشته باشد. این کار، پرزحمت است و به سامانه‌های دقیق و افراد پرحوصله نیاز دارد.
یکی دیگر از راهکار‌های مقابله دولت با گرانی و گران‌فروشی، توزیع کالا‌های ارزان قیمت بوسیله کالابرگ الکترونیک است که در دولت سیزدهم، راهکار نسبتاً موفقی بود. این راهکار نیاز به اصلاحاتی همچون افزایش سهم پروتئین و برنج در سبد عرضه شده دارد. این سبد باید به گونه‌ای باشد که نیاز سه دهک اول جامعه به بازار آزاد را تقریباً صفر کند. همچنین، تعاونی‌ها باید در عرضه این کالا‌ها بیشتر فعال شوند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما