مشخصات جنگنده میگ ۳۱ فاکس هاوند
رویداد۲۴ | حسین فلاحی: میگ ۳۱ فاکس هاوند (MiG-۳۱ Foxhound)، یک هواپیمای رهگیر مافوق صوت با برد بلند است که توسط شرکت هواپیماسازی میگ روسیه (میکویان سابق) به طور عمده برای نیروهای هوایی روسیه و قزاقستان ساخته شده است.
اولین پرواز میگ ۳۱ در سپتامبر ۱۹۷۵ انجام شد. هواپیمای میگ ۳۱ از روی رهگیر میگ-۲۵ فاکس بَت ساخته شده است و مجهز به پیشرفتهترین تجهیزات اویونیک دیجیتال است.
میگ-۳۱ قادر به انجام عملیات در تمام شرایط آب و هوایی است. بیش از ۵۰۰ فروند هواپیمای میگ-۳۱ تولید شده است که از این تعداد ۳۷۰ فروند به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شده و ۳۰ فروند در خدمت نیروی هوایی قزاقستان هستند. هواپیماهای باقی مانده تحت چندین برنامه ارتقاء به انواع مختلف ارتقا یافتند. تنها برخی از ناوگان میگ روسیه تحت برنامه ارتقاء به استانداردهای میگ -۳۱ بی ام ارتقا یافته اند.
وزارت دفاع روسیه از برنامه خود برای سرمایهگذاری در نوسازی و افزایش عمر رهگیرهای میگ ۳۱ فاکس هاوند در جولای ۲۰۲۰ خبر داد.
توسعه میگ ۳۱ فاکس هاوند
میگ-۲۵ فاکس بت قادر به پرواز در ارتفاعات پایین نبود. نصب موتورهای توربوجت ناکارآمد منجر به کاهش برد رزمی در سرعتهای مافوق صوت شد. در تلاش برای غلبه بر معایب میگ-۲۵ فاکس بت بود که میگ-۳۱ برای پرواز در ارتفاعات پایین با سرعتهای مافوق صوت مورد نیاز توسعه یافت. میگ-۳۱ مجهز به موتورهای توربوفن با نسبت بای پس کم کارآمد است که امکان افزایش برد رزمی را فراهم میکند.
تولید میگ-۳۱ در سال ۱۹۷۹ آغاز شد و این هواپیما تا سال ۱۹۸۲ به طور کامل با پدافند ضد هوایی شوروی عملیاتی شد. وضعیت اقتصاد راکد اتحاد جماهیر شوروی، نگهداری از هواپیمای میگ-۳۱ را برای بسیاری از اسکادرانها دشوار کرده است. در نتیجه، حدود ۲۰ درصد از هواپیماهای میگ-۳۱ از خدمت خارج شدند. با این حال، حدود ۷۵ درصد از این هواپیماها در سال ۲۰۰۶ و با بازگشت رشد اقتصادی، دوباره وارد خدمت نیروی هوایی روسیه شدند.
طراحی میگ ۳۱
میگ-۳۱ دارای بدنه بسیار آیرودینامیکی و سادهای است که امکان پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پایین را فراهم میکند. این هواپیما به طور خاص برای ردیابی چندین هدف به طور همزمان در ارتفاعات بالا طراحی شده است.
بدنه هواپیمای میگ-۳۱ حاوی مواد مختلفی از جمله فولاد نیکل جوش داده شده (۴۹ ٪)، تیتانیوم (۱۶ ٪)، آلیاژ آلومینیوم (۳۳ ٪) و ۲ ٪ کامپوزیت است. چهار دکل زیر بال نیز در بدنه هواپیما تعبیه شده است.
کابین خلبان میگ ۳۱ فاکس هاوند
کابین هواپیمای میگ-۳۱ مجهز به تجهیزات اویونیک دیجیتال مانند ام اف دی و نمایشگرهای کریستال مایع است که خوانش ابزار و اطلاعات راداری به روز را ارائه میدهد.
در حالی که خلبان در صندلی جلوی کابین مینشیند افسر سیستم تسلیحاتی در صندلی کابین عقب مینشیند و عملیات راداری و استقرار سلاح را کنترل میکند و در نتیجه بار کاری خلبان را کاهش میدهد و کارایی را افزایش میدهد.
تسلیحات میگ ۳۱ فاکس هاوند
چهار موشک هوا به هوای دوربرد ویمپل R-۳۳E روی هواپیمای میگ-۳۱ نصب شده است. R-۳۳ میتواند در حالت ناوبری اینرسی برای شلیک به هدف در برد بسیار زیاد پرتاب شود. این موشک برای حمله به اهداف بزرگ و پرسرعت مانند SR-۷۱ بلک برد، بمب افکن بی-۱ لنسر و بی-۵۲ استراتفورترس استفاده میشود.
این هواپیما همچنین به چهار موشک کوتاه برد R-۶۰MK و دو موشک میان برد R-۴۰TD۱ Bisnovat مجهز شده است. یک توپ داخلی ۳۰ میلی متری شش لوله در بالای سمت راست جایگاه اصلی ارابه فرود هواپیمای میگ-۳۱ نصب شده است. این توپ حاوی ۸۰۰ گلوله مهمات است و میتواند با سرعت بیش از ۱۰۰۰۰ گلوله در دقیقه شلیک کند.
موتورها و عملکرد میگ ۳۱ فاکس هاوند
هواپیمای مافوق صوت میگ-۳۱ مجهز به دو موتور توربوفن سولویف D-۳۰F۶ با نیروی رانش برخاست هر کدام ۱۵۵۰۰ کیلوگرم است. نیروی رانش خشک D-۳۰F۶ برای هر موتور ۹۵۰۰ کیلوگرم است.
این موتور حداکثر سرعت ۱.۲۳ ماخ را در ارتفاع کم فراهم میکند و برد هواپیما را افزایش میدهد. مصرف سوخت میگ-۳۱ در مقایسه با هواپیماهای دیگر بسیار بالا است که این عمدتاً به دلیل نقشهای متعدد آن است.
میگ ۳۱ میتواند با سرعت ۲۰۸ متر در ثانیه صعود کند و ظرفیت پرواز با سرعت ۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. برد کشتی و جنگی این هواپیما به ترتیب ۳۳۰۰ کیلومتر و ۷۲۰ کیلومتر است. حداکثر وزن برخاست هواپیما ۴۶۲۰۰ کیلوگرم است.
انواع میگ ۳۱ فاکس هاوند
انواع میگ-۳۱ عبارتند از MiG-۳۱A، MiG-۳۱B، MiG-۳۱BS، MiG-۳۱E، MiG-۳۱F، MiG-۳۱BM، MiG-۳۱FE، MiG-۳۱LL، MiG-۳۱M، MiG-۳۱D، MiG-۳۱S؛ و MiG-۳۱K.
مشخصات فنی کلی میگ-۳۱
خدمه: دو نفر (خلبان و افسر سیستم تسلیحاتی)
سازنده: میگ (میکویان سابق)
اپراتورها: نیروی هوایی روسیه و نیروی هوایی قزاقستان
نخستین پرواز: سپتامبر ۱۹۷۵