تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

اصولگرایان به مردم بپیوندند

پیام برازجانی*
فضای انتخاباتی چند ماه اخیر بالاخره پایان یافت و نتایج بر خلاف تصور طرفین این رقابت رقم خورد. در فضای داخلی و بین المللی حساس کنونی اما همه جریانها و مسئولین بر یک اتفاق، اتفاق نظر داشتند و آن حضور معنادار مردم در عرصه بود که آن هم صورت پذیرفت. نتیجه انتخابات بدون دخالت هیچ پدیده خارج از ذهن از درون صندوقهای رای بیرون آمد و همه ما اکنون منتظر تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان هستیم.

در چند روز اخیر هر دو طیف اصلی و رقیب در انتخابات جمعه گذشته، ضمن تایید حضور و قدردانی از مردم به کاستی ها و تلاشهای جریان خود نیز اشاره داشتند. اما بعضا اصحاب طیفی که صندلی‌های سبز زیادی را در این انتخابات واگذار کرد، هم در تعجب و هم در انتقاد از مردم و حتی در یک مورد تهدید از ناشناختگی افراد حایز اکثریت آراء سخن به میان آورده است.

این افراد و گروهها ممکن است این تصور را داشته باشند که در انتخابات هفتم اسفند ماه مردم به افراد ناشناس رای دادند، قطعا این تعبیر مناسبی برای رای و حق انتخاب مردم نیست، مردم فقط به کسانی که خوب میشناختندشان و امتحانشان را در مقاطع زیادی پس داده بودند، رای ندادند و با حضور گسترده از ورود افراد دارای رای سازمان یافته و گروه اقلیت و همیشه حاضر جلوگیری کردند.

نوبت آن رسیده بود، کسانی که با حداقل رای به خود اجازه می‌دادند فقط حافظ منافع حامیانشان باشند و بنام نماینده ملت و در خانه ملت منافع گروهی را دنبال می‌کردند و بجای تمرکز بر خواسته ملت به دلیل خاستگاه فکری خاص خود به  گفتمان مردمسالاری اعتقادی نداشتند، مدتی در میان ملت بیایند و بدون داشتن هیچ مسئولیتی درک تازه و صحیحی از خواسته‌های مردم پیدا کنند و در اصل مردم فرصتی دوباره به آنها دادند و نتایج نتخابات هفتم اسفند برای اصولگرایان از نظر کنش سیاسی شکست و تقابل نیست بلکه فرصت ریکاوری و بازسازی برای گروهی بود که تعادل در رفتار سیاسی کشور به حضور معقول عقلای آنها محتاج است.

اکنون و در مقطع حساس کنونی نوبت بزرگان هر دو جریان اصلی کشور و خصوصا جریان اصولگرایی است تا با دعوت طیف خود به خویشتنداری از بروز و ایجاد هرگونه تنش و تعابیر دور از شان مردم جلوگیری کنند، چرا که کشور تجربه یک اختلاف شدید و متضرر شدن همه در آن جریان را دارد و هیچ فرد عاقلی تمایلی برای تجربه مجدد آن وقایع را ندارد، حال چه تهران کوفه باشد و چه نباشد.

*تحلیل‌گر سیاسی و دبیر شورای اطلاع رسانی و ارتباطات استان تهران
نظرات شما