کدخدایی:
نباید از نظارت استصوابی مترسک بسازیم که همه از آن بترسند / ما هم به قانون انتخابات اعتراض داریم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ درباره نظارت استصوابی گفت:از این واژه بیاییم بیرون وقتی که این واژه را میگذاریم وسط مانند آن مترسکی میشود که همه میترسند و نمیرویم بازکنیم ببینیم که نظارت استصوابی چیست.
رویداد۲۴ عباسعلی کدخدایی شامگاه دوشنبه در برنامه 'بدون توقف' شبکه سه در گفت: وگو با شماری از دانشجویان رشته حقوق افزود: قانون اساسی در اصل ۹۹ گفته نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است و چیز دیگری هم نگفته است. نگفته است که بروید قوه قضاییه شکایت کنید یا مرجع دیگری یا مجمع تشخیص.
کدخدایی ادامه داد: در قانون انتخابات وظایف نظارت و وظایف اجرایی را به تفصیل تعیین شده است. قانون انتخابات مجلس، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و همه پرسی را مشخص کرده است که همه اینها یک قانون عادی دیگری را هم در کنار خود دارد که جزییات را بیان کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قوانین آمده است که نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است که با این شکل و از این طریق انجام میشود، ممکن است فردا در قانون بیاید که شورای نگهبان نباشد به طور قطع ما مدعی نمیشویم که چرا به شورای نگهبان چنین اختیاری را نمیدهید؛ بنابراین اگر قانون، نهاد بالادستی را فرض کند قطعا شورای نگهبان مدعی نخواهد شد. اما الان آنچه که وجه مشترک ما است پذیرش قانون اساسی و قوانین عادی است.
وی افزود: در قانون عادی وظایف شورای نگهبان، نهادهای نظارتی وابسته به شورای نگهبان همه مشخص شده است. گاهی اوقات میگوییم چرا مرجع دیگری نیست، چون که قانون گذار چنین مرجعی را پیش بینی نکرده است.
** ما هم به قانون انتخابات اعتراض داریم
کدخدایی ادامه داد: الان هم براساس همین قوانین شورای نگهبان انتخابات را نظارت میکند. اگر من اعتراض دارم که البته خود ما هم به قانون انتخابات اعتراض داریم والان هم پیگیر هستیم و به مجلس فشار میآوریم که این قانون انتخابات را اصلاح کنید چرا که ما نمیتوانیم ظرف ۵۰ روز ۱۲ هزار نفر را بررسی صلاحیت کنیم. نمیتوانیم ظرف ۷۰ روز که البته ۷۰ روز زمان کل انتخابات است که در واقع ۲۵ تا ۳۰ روز، صلاحیت هزار و ۲۰۰ نفر را را برای انتخابات بررسی کنیم.
** احزاب باید نظارت کنند
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در نظامهای دیگر احزاب این کار را انجام میدهند در واقع احزاب کار نظارت را انجام میدهند که در کشور ما وجود ندارد بنابراین بحث نظارت را به شورای نگهبان واگذار کردند.
وی گفت: در قانون اساسی و قانون عادی گفته است که حرف شورای نگهبان پایان بخش مطلب است البته در وظایف نظارتی.
نظارت چندین مرحله دارد، نظارت حوزه انتخابیه، نظارت استان، نظارت هیات مرکزی که بعد از این چند مرحله به شورای نگهبان میآید. آن مرحله تجدیدنظر که در اصطلاح حوزه قضاییه داریم در اینجا هم است.
وی ادامه داد: ممکن است من خوانده یا خواهان با نظر رییس دادگاه اختلاف نظر داشته باشم، قانون کدام را معتبر میشمارد نظر مرجع را یعنی دادگستری، قاضی، شورای نگهبان و هیات نظارت را؛ بنابراین نظارت استصوابی نظارت قانونی است یعنی نظارتی که قانون وضع کرده است. نظارتی که قانون اساسی و قانون عادی بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.
** سیاسی کاری
کدخدایی در پاسخ به سوالی که شورای نگهبان متاثر از یک فرد است، گفت: از کجا این حرف را میزنید آیا مصداقی دارید. اگر میخواهید بگویید که شورای نگهبان سیاسی کار میکند باید بگویید که شورای نگهبان همه افراد یک جناح را مثلا تایید نکرده است و جناح دیگر را تایید کرده است. اگر این گونه بگویید شاید بتوانم قانع شوم.
** رد صلاحیت
سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر میخواهید بگویید نظارت این شورای سیاسی و یا جناحی باید مصداق روشنی را بگویید و مصداقی که میگویید شورای نگهبان دلایل کافی بر عدم تایید آن نداشته باشد.
وی افزود: زمانی است که شما افراد زیادی را اسم میآورید که ما هم دلیل داریم و میتوانیم آن را مطرح کنیم که البته اگر از آن فرد اجازه بگیریم یا آن فرد به شورای نگهبان بیاید پرونده را باز میکنیم و در اختیار شما هم قرار میدهیم و میگوییم این دلیل عدم تایید صلاحیت است؛ بنابراین این طور نیست که آقای فلان تایید نشده است پس شورای نگهبان جناحی عمل میکند.
** احکام غیر قابل تفسیر
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره این که مرجعی مثل شورای نگهبان که مرجع قانونی بالایی دارد، باید احکام آن به گونهای باشد که قابل تفسیر نباشد، گفت: شما حقوقدان هستید. آیا در همه کشورها آرایی که در شورای قانون اساسی فرانسه، دیوان عالی کشور آمریکا، دادگاه قانون اساسی آلمان صادر میشود، همه میپذیرند؟ این گونه نیست عدهای مخالف هستند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که خیلی از حقوقدانان کشور از احکام شورای نگهبان دفاع نمیکنند، گفت: همین حقوقدانانی که میگویید یک مورد را استدلال کنند، بگویند اشتباه بوده است. ممکن است حقوقدانان بیرونی نظری دیگری داشته باشند.
وی افزود: مصوبهای که به شورای نگهبان ارایه میشود در آنجا باید رای گیری انجام شود که آیا مصوبه مغایر قانون اساسی هست یا نیست یا خلاف موازین شرع هست یا نیست؟ همکاران من در شورای نگهبان در این مورد نظر میدهند بنابراین آن حقوقدانی که بیرون هستند ممکن است خیلی از مسائل را نداند.
**CFT
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: مصوبه CFT که ایراداتی به آن گرفته شد، ممکن است شما بگویید که این ایرادات از نظر من درست نیست، اشکالی هم ندارد به عنوان یک حقوقدان میتوانید این صحبت را بکنید و شورای نگهبان هم از این جهت نگرانی ندارد که کسی بیاید بگوید این اصل قانون اساسی که مطرح کردید محل ایراد نبود.
وی گفت: شورای نگهبان بحث کرده است و رای گرفته که نمیتوانیم آن رای را اعلام نکنیم چرا که این یک نوع خیانت است که رایی که در شورای نگهبان داده شد، خلاف آن را اعلام کنیم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا شورای نگهبان در مورد مصوبات قبل از انقلاب هم اظهار نظر میکند، گفت: نسبت به مصوبات قبل از انقلاب هرگاه که مصوبهای در دستور کار قرار بگیرد در مورد آن اظهار نظر صورت میگیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا شورای نگهبان متاثر از یک جریان خاص است، گفت: این را شما حس میکنید که کاملا سیاسی است. به من مصداق بدهید.
سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به این که چرا برای عضویت در شورای نگهبان محدودیت زمانی و دوره تعیین نمیشود، گفت: این خیلی خوب است. من هم از این مورد استقبال میکنم. البته این از ابتدا در نظر گرفته نشده است، اما اگر اینطور باشد من هم موافقم، اما مانند نمایندگان مجلس محدودیتی ندارند؛ بنابراین پیشنهاد خوبی است اگر قانون زمانی این مطلب را وضع کرد ما هم تابع آن هستیم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی در باره این که نظارت بر انتخاباب شورای نگهبان در خیلی جاها دیده نمیشود، گفت: در اصل ۹۹ قانون اساسی ما نظارت بر شورای شهر را نداریم. در اصل ۹۹ نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و همه پرسیها آمده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط