تغییرات چراغ خاموش قیمتها در بازار خودرو
دلیل رشد قیمتها در بازار بی مشتری خودرو چیست؟
هر چند تقاضا برای خرید خودرو کاهشی قابل توجه را در ماههای اخیر تجربه کرده است، اما در سایه این رکود و نبود مشتری، قیمتها همچنان روندی افزایشی را تجربه میکند.
رویداد۲۴ مهمترین دلیل برای تشدید تورم در بازار خودرو در عین نبود مشتری از سوی فعالان بازار، عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان اعلام شده است.
بر اساس این گزارش هر چند قیمتها در خرداد ماه روندی کاهشی را تجربه کرد، اما با این حال در تیرماه به دلیل عدم تغییر قواعد پیشین حاکم بر بازار، وضعیت با برگشت دوباره قیمتها مواجه گردید. به این ترتیب بود که در عین نبود مشتری، تاخت و تاز قیمتها در بازار آغاز شد و بار دیگر بهای برخی خودرهای پرفروش در بازار روندی افزایشی را تجربه کرد.
نکته مهم اینجاست که رکود شدید حاکم بر بازار سبب شده است که فروش خودرو به نمایشگاه داران با تفاوت قیمت آشکار نسبت به قیمتهای اعلامی همراه باشد از این رو بسیاری از فروشندگان مایل هستند نسبت به فروش بی واسطه خودروی خود اقدام کنند.
این مهم در آگهیهای متعددی که این روزها برای فروش خودرو منتشر میشود قابل ردیابی است.
تثبیت دلار، انتظار برای کاهش خودرو
هر چند انتظار میرفت ریزش قیمت رد بازار ارز و تثبیت آن در کانال ۱۲ هزار تومان روند ریزشی حاکم بر قیمت خودرو را تشدید کند، اما در عمل خودرو حرکتی خلاف جهت ارز را برگزید و ترجیح داد مسیر افزایشی را تجربه کند. دلیل این افزایش نیز به شیوه تزریق خودرو به بازار از سوی خودروسازان باز میگردد.
آنچه در این فضا اهمیت دارد، این است که خودروی صفر کیلومتر این روزها برای سرمایه گذاران اهمیت ویژهای را داراست، اما خودروهای دست دوم برای مصرف کنندگان واقعی اولویت خرید محسوب میشود.
باز هم گرانی در سایه رکود
خودروهایی با قیمتهایی در محدوده ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان روندی با ثبات را در دو ماه اخیر داشتند. پراید ۱۳۱ با تغییر یک میلیون تومانی قیمت در دو ماه اخیر روبرو بود و در حال حاضر این خودرو به قیمت ۴۵ میلیون تومان فروخته میشود. پراید ۱۱۱ نیز همین وضعیت را داشته است البته تفاوت اینجاست که مسیر حرکت در این خودرو افزایشی بود و این خودرو به قیمت ۵۱ میلیون تومان به فروش میرسد. تیبا نیز افزایشی یک میلیونی را در این دو ماهه تجربه کرده است. این وضعیت در سایر خودروهای داخلی در این محدوده قیمتی وجود دارد.
با این حال قیمت خودروهایی در محدوده ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی بیش از اینها بود. سراتو ۲۰۰۰ در دو ماه اخیر ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت را شاهد بود. این خودرو در اردیبهشت ماه ۲۸۲ میلیون تومان قیمت داشت، اما در حال حاضر به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت ساندرو اتوماتیک نیز از ۱۵۵ میلیون تومان در اردیبهشت به ۱۷۷ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است. قیمت استپ وی اتوماتیک با رشد ۱۰ میلیون تومانی قیمت به ۱۸۸ میلیون تومان رسیده است. در عین حال پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از ۱۴۷ میلیون تومان به ۱۶۶ میلیون تومان رسیده است.
فعالان بازار میگویند با توجه به کاهش تولید خودرو تا زمانی که روند تحویل خودروهای ثبت نامی عادی نشود انتظار تغییر روند بازار بیهوده است.
بر اساس این گزارش هر چند قیمتها در خرداد ماه روندی کاهشی را تجربه کرد، اما با این حال در تیرماه به دلیل عدم تغییر قواعد پیشین حاکم بر بازار، وضعیت با برگشت دوباره قیمتها مواجه گردید. به این ترتیب بود که در عین نبود مشتری، تاخت و تاز قیمتها در بازار آغاز شد و بار دیگر بهای برخی خودرهای پرفروش در بازار روندی افزایشی را تجربه کرد.
نکته مهم اینجاست که رکود شدید حاکم بر بازار سبب شده است که فروش خودرو به نمایشگاه داران با تفاوت قیمت آشکار نسبت به قیمتهای اعلامی همراه باشد از این رو بسیاری از فروشندگان مایل هستند نسبت به فروش بی واسطه خودروی خود اقدام کنند.
این مهم در آگهیهای متعددی که این روزها برای فروش خودرو منتشر میشود قابل ردیابی است.
تثبیت دلار، انتظار برای کاهش خودرو
هر چند انتظار میرفت ریزش قیمت رد بازار ارز و تثبیت آن در کانال ۱۲ هزار تومان روند ریزشی حاکم بر قیمت خودرو را تشدید کند، اما در عمل خودرو حرکتی خلاف جهت ارز را برگزید و ترجیح داد مسیر افزایشی را تجربه کند. دلیل این افزایش نیز به شیوه تزریق خودرو به بازار از سوی خودروسازان باز میگردد.
آنچه در این فضا اهمیت دارد، این است که خودروی صفر کیلومتر این روزها برای سرمایه گذاران اهمیت ویژهای را داراست، اما خودروهای دست دوم برای مصرف کنندگان واقعی اولویت خرید محسوب میشود.
باز هم گرانی در سایه رکود
خودروهایی با قیمتهایی در محدوده ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان روندی با ثبات را در دو ماه اخیر داشتند. پراید ۱۳۱ با تغییر یک میلیون تومانی قیمت در دو ماه اخیر روبرو بود و در حال حاضر این خودرو به قیمت ۴۵ میلیون تومان فروخته میشود. پراید ۱۱۱ نیز همین وضعیت را داشته است البته تفاوت اینجاست که مسیر حرکت در این خودرو افزایشی بود و این خودرو به قیمت ۵۱ میلیون تومان به فروش میرسد. تیبا نیز افزایشی یک میلیونی را در این دو ماهه تجربه کرده است. این وضعیت در سایر خودروهای داخلی در این محدوده قیمتی وجود دارد.
با این حال قیمت خودروهایی در محدوده ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی بیش از اینها بود. سراتو ۲۰۰۰ در دو ماه اخیر ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت را شاهد بود. این خودرو در اردیبهشت ماه ۲۸۲ میلیون تومان قیمت داشت، اما در حال حاضر به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت ساندرو اتوماتیک نیز از ۱۵۵ میلیون تومان در اردیبهشت به ۱۷۷ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است. قیمت استپ وی اتوماتیک با رشد ۱۰ میلیون تومانی قیمت به ۱۸۸ میلیون تومان رسیده است. در عین حال پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از ۱۴۷ میلیون تومان به ۱۶۶ میلیون تومان رسیده است.
فعالان بازار میگویند با توجه به کاهش تولید خودرو تا زمانی که روند تحویل خودروهای ثبت نامی عادی نشود انتظار تغییر روند بازار بیهوده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط