سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی مطرح کرد:
کاهش قیمتها در بازار لوازم خانگی غیرمنطقی است/ برندهای خارجی اقتصاد ایران را چپاول کردهاند
حمیدرضا غزنوی گفت: تنها راهی که میتوان با آن کاهش قیمت پایدار در حوزه لوازم خانگی داشت افزایش تولید است به نحوی که به مقیاس اقتصادی برسد.
رویداد۲۴ کاهش قیمتها در بازار لوازم خانگی اتفاقی است که کمتر کسی میتوانست با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی آن را پیش بینی کند، اما این مسئله اتفاق افتاده و عمده آن به سبب رکوردی است که بر بازار آن حاکم شده است. قیمتها آنقدر بالا رفته بود که دیگری کسی قدرت خرید نداشت، اما امروز به سبب رکورد قیمتها قدری متعادل شده و کاهش یافته است. اما علت چیست؟
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص کاهش قیمت اخیر در حوزه لوازم خانگی بیان کرد: کاهش قیمت لوازم خانگی عموما از لحاظ اقتصادی غیرمنطقی به نظر میرسد، زیرا قطعات آن با ارز نیمایی خریداری میشده که اوایل سال پیش ۷ هزار تومان بود و الان حدود ۱۲ هزار تومان است؛ یعنی قطعات اولیه لوازم خانگی گرانتر نیز شده است، اما اینکه اکنون قیمتها کاهش پیدا کرده به دلیل رکود در بازار است و از لحاظ اقتصادی به نفع تولیدکننده و مردم نیست. به طور کلی میتوان گفت کاهش قیمتها باید منطقی پیش رود که با توجه به بالا رفتن قیمت ارز نیمایی به نظر نمیرسد شرایط آن در حال حاضر فراهم باشد.
وی افزود: این کاهش قیمت ممکن است به طور مقطعی خوب باشد، اما در بلندمدت اثر خوبی ندارد و به نفع مردم نیست، زیرا با کاهش قیمتها، رکود و در نتیجه تورم انتزاعی به وجود میآید و منجر به کاهش تولید نیز خواهد شد، در این صورت نیز از آنجایی که هزینههای سربار همچنان باقی است نهایتا قیمتهای تمام شده بالا میرود و تولیدکننده مجبور است دوباره قیمت کالا را بالا ببرد پس مجددا بازار وارد رکود میشود و خرید پایین میآید و در نهایت کارخانهها با مشکل مواجه میشوند و تمام منافع آنها به مخاطره میافتد و بازار بهم میریزد.
غزنوی در رابطه با راهکارهای کاهش پایدار قیمتها در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: تنها راهی که میتوان با آن کاهش قیمت پایدار داشت افزایش تولید است به نحوی که به مقیاس اقتصادی برسد، در این صورت هزینههای سربار بین تولید تقسیم خواهد شد، امکان افزایش کیفیت بالا میرود، رضایت مردم فراهم میشود و نهایتا قیمتها حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا میکند.
برندهای خارجی لوازم خانگی اقتصاد ایران را چپاول کردهاند
سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد زیانهای حضور برندهای خارجی پیش از تحریمها در بازار لوازم خانگی ایران اظهار کرد: ما در شرایط نامناسبی به سر میبریم و برندهای خارجی علاوه بر اینکه اقتصاد ایران را چپاول کردهاند مردم را تنها گذاشتند و علیرغم اینکه زمانی خود را به عنوان تولیدکننده جا زده بودند با اولین تحریمها بازار ایران را ترک کردند و درحال حاضر ضررهای حضور آنها هنوز متوجه کشور ما است. اگر آنها در آن موقع وجود نداشتند ایرانیها خود کار میکردند و راههایی برای تقویت برندهای داخلی میاندیشیدند و سلیقه مردم نیز تغییر پیدا نمیکرد، بنابراین امروزه با مشکل مواجه نمیشدیم؛ این تجربه درس عبرتی باشد برای مردمی که به برندهای خارجی دل خوش میکنند تا در صورت برگشت تحریمها دوباره گول آنها را نخورند.
وی در پایان در خصوص راهکارهای حل مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز خاطرنشان کرد: سرمایه در گردش تولیدکنندههای ایرانی باید تامین شود تا به افزایش تولید برسیم و کاهش قیمت پیدا کنیم و همچنین مردم و تولیدکنندگان در رفاه قرار گیرند؛ هیچ راهی به جز این برای بهبود وضعیت وجود ندارد در غیر این صورت قیمتها افزایش و کالا کاهش پیدا خواهد کرد و مقدار قاچاق به شدت بالا میرود.
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص کاهش قیمت اخیر در حوزه لوازم خانگی بیان کرد: کاهش قیمت لوازم خانگی عموما از لحاظ اقتصادی غیرمنطقی به نظر میرسد، زیرا قطعات آن با ارز نیمایی خریداری میشده که اوایل سال پیش ۷ هزار تومان بود و الان حدود ۱۲ هزار تومان است؛ یعنی قطعات اولیه لوازم خانگی گرانتر نیز شده است، اما اینکه اکنون قیمتها کاهش پیدا کرده به دلیل رکود در بازار است و از لحاظ اقتصادی به نفع تولیدکننده و مردم نیست. به طور کلی میتوان گفت کاهش قیمتها باید منطقی پیش رود که با توجه به بالا رفتن قیمت ارز نیمایی به نظر نمیرسد شرایط آن در حال حاضر فراهم باشد.
وی افزود: این کاهش قیمت ممکن است به طور مقطعی خوب باشد، اما در بلندمدت اثر خوبی ندارد و به نفع مردم نیست، زیرا با کاهش قیمتها، رکود و در نتیجه تورم انتزاعی به وجود میآید و منجر به کاهش تولید نیز خواهد شد، در این صورت نیز از آنجایی که هزینههای سربار همچنان باقی است نهایتا قیمتهای تمام شده بالا میرود و تولیدکننده مجبور است دوباره قیمت کالا را بالا ببرد پس مجددا بازار وارد رکود میشود و خرید پایین میآید و در نهایت کارخانهها با مشکل مواجه میشوند و تمام منافع آنها به مخاطره میافتد و بازار بهم میریزد.
غزنوی در رابطه با راهکارهای کاهش پایدار قیمتها در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: تنها راهی که میتوان با آن کاهش قیمت پایدار داشت افزایش تولید است به نحوی که به مقیاس اقتصادی برسد، در این صورت هزینههای سربار بین تولید تقسیم خواهد شد، امکان افزایش کیفیت بالا میرود، رضایت مردم فراهم میشود و نهایتا قیمتها حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا میکند.
برندهای خارجی لوازم خانگی اقتصاد ایران را چپاول کردهاند
سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد زیانهای حضور برندهای خارجی پیش از تحریمها در بازار لوازم خانگی ایران اظهار کرد: ما در شرایط نامناسبی به سر میبریم و برندهای خارجی علاوه بر اینکه اقتصاد ایران را چپاول کردهاند مردم را تنها گذاشتند و علیرغم اینکه زمانی خود را به عنوان تولیدکننده جا زده بودند با اولین تحریمها بازار ایران را ترک کردند و درحال حاضر ضررهای حضور آنها هنوز متوجه کشور ما است. اگر آنها در آن موقع وجود نداشتند ایرانیها خود کار میکردند و راههایی برای تقویت برندهای داخلی میاندیشیدند و سلیقه مردم نیز تغییر پیدا نمیکرد، بنابراین امروزه با مشکل مواجه نمیشدیم؛ این تجربه درس عبرتی باشد برای مردمی که به برندهای خارجی دل خوش میکنند تا در صورت برگشت تحریمها دوباره گول آنها را نخورند.
وی در پایان در خصوص راهکارهای حل مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز خاطرنشان کرد: سرمایه در گردش تولیدکنندههای ایرانی باید تامین شود تا به افزایش تولید برسیم و کاهش قیمت پیدا کنیم و همچنین مردم و تولیدکنندگان در رفاه قرار گیرند؛ هیچ راهی به جز این برای بهبود وضعیت وجود ندارد در غیر این صورت قیمتها افزایش و کالا کاهش پیدا خواهد کرد و مقدار قاچاق به شدت بالا میرود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط