شهرداری پاسخ داد؛
درآمد طرح ترافیک کجا میرود؟
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از محل درآمد طرح ترافیک به کسانی که مینی بوس یا اتوبوس میخرند وام با نرخ چهار درصد میدهیم و کمک میکنیم.
رویداد۲۴ محسن پورسیدآقایی، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا «حمل و نقل پاک» ایدهای آرمانی و غیر قابل دسترس نیست، گفت: بالاخره باید به سمت آرمانها هدف گیری کرد تا حرکتمان به آن سو تنظیم هماهنگ باشد. رسیدن به حمل و نقل پایدار دست یافتنی است. از سال گذشته طرحهایی که سازمان اجرا کرد، باعث شد که آلودگی کاهش یابد.
همه به یاد داریم که در سال ۹۶ آلودگی هوا همه را کلافه کرده بود و مدارس و ادارات چندین نوبت تعطیل شدند. اما در سال گذشته با کاهش انتشار آلودگی و بهبود وضعیت آب و هوا هیچ روزی در تهران تعطیل نشد. این طرحها ادامه دارد و با اضافه شدن طرح کنترل آلودگی هوا به جای زوج و فرد نتایج بهتر از پیش بینیها بود. گزارش سازمان کنترل کیفیت هوا نیز امیدوار کننده بود چراکه ۱۴ درصد کاهش انتشار گازهای آلوده در این گزارش مطرح شده است. انشاءالله این روند ادامه یابد امسال هم پاییز نسبتا مناسبی خواهیم داشت.
وی افزود: مردم هم از طرحهای شهرداری بسیار استقبال کردند و تعدادی افرادی که بیش از بیست روز خود در تابستان از سهمیه خود استفاده کردند و با پرداخت عوارض مایل به تردد بودند نصف سال قبل بود یعنی در سال ۹۷ حدود ۴ میلیون خودرو در روزهای مخالف پلاک خود در محدوده تردد کرده بودند، اما امسال این میزان به زیر دو میلیون نفر رسیده است و این نشان میدهد که مردم راضیتر شده اند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره پیشنهاد نیروی انتظامی برای تغییر در محدوده کنترل آلودگی هوا گفت: البته اجازه بدهید در این هفته که هفته نیروی انتظامی است تنها به عزیزان نیروی انتظامی تبریک بگوییم و از زحماتشان تشکر کنیم. نمیخواهم در این هفته به بحثهای حاشیهای بپردازم. اما در کل ما از هر گونه پیشنهادی استقبال میکنیم و هر دستگاه، سازمان و گروهی که مطالعاتی را داشته باشد و به ما راهنمایی کند که چگونه میشود ترافیک و آلودگی را بهبود بخشید حتما استقبال میکنیم. البته لازمه تایید احتمالی این پیشنهادات آن است که در شورای ترافیک تهران در بخش های کارشناسی پیشنهادات بررسی شود و هر مصوبهای که شورای ترافیک داشته باشد ما مجری آن هستیم و آن را اجرا میکنیم. البته آنچه که امروز اجرا میشود با تایید و امضای نیروی انتظامی در زمان خود است. حالا دوستان با تغییراتی که در ناجا اتفاق افتاده ایدههای جدیدی دارند که ما هم مشکلی نداریم و ایدهها مطرح میشود.
وی درباره اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر افزایش آلودگی هوا در تابستان امسال نسبت به سال گذشته گفت: هنوز هفت روز از پاییز گذشته بود که ایشان اظهار نظر کرد و فکر میکنم زود است، اگر کسی فکر میکند آلودگی بیشتر شده باید مستندات خود را ارائه دهد.
پورسیدآقایی درباره این دوره از نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری و وجه تمایز آن با نمایشگاههای قبل گفت: در این نمایشگاه بیش از ۷۴ شرکت داخلی شرکت کرده اند. عدم حضور خارجیها نشان میدهد که در سال رونق تولید جهت گیریهای نمایشگاه هم تولید داخل است و قراردادها با داخلیها خواهد بود.
وی درباره استفاده خودروهای سنگین از فیلتر دوده و الزام آن گفت: سازمان استاندارد بر اساس استانداردهای تعیین شده و محیط زیست و راهور بر اساس دستورالعملها به هیچ ماشینی بدون فیلتر دوده و آخرین استانداردها اجازه شماره گذاری جدید را نمیدهند بنابراین هر خودرویی در داخل تولید شود استانداردها را دارد. ما ۱۰۰ دستگاه مینی بوس خریداری کرده بودیم و با کمک وزارت کشور به شرکتهای خصوصی وام ۴ درصدی داده ایم. از این به بعد هم همین کار را میکنیم و از محل درآمد طرح ترافیک به کسانی که مینی بوس یا اتوبوس میخرند وام با نرخ چهار درصد میدهیم و کمک میکنیم تا شرکتها تشویق شوند خودروهای جدیدی بخرند. اگر هم از بانکها با درصد بیشتر وام بگیرند ما سود بیشتر از چهاردرصد را تقبل میکنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تصریح کرد: نصب فیلتر دوده طبق ضوابط کشور الزامی است و طبق قوانین موجود همه اتوبوسها باید به فیلتر دوده مجهز باشند و اخیرا وزارت بهداشت نامهای نوشته و انتقاد کرده که چرا شهرداری تعلل کرده است. این در حالی است که ۵۰ دستگاه فیلتر خریداری شده است و به مرور ۵۰ تا ۵۰ تا وارد خواهیم کرد.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که سازمان حمل و نقل و ترافیک چقدر از تجهیزاتش را از خارج وارد میکند گفت: من میتوانم بگویم از نظر ما هیچ چیز وابسته نیست، چون ما تمام تجهیزات را از داخل میخریم، اما این که شرکتهای خصوصی از خارج تهیه کنند به آنها ربط دارد، اما شهرداری همه خریدها را از داخل انجام میدهند.
۴٧٢٣٧
منبع: مهر
خبر های مرتبط