رشد قیمت قطعات وارداتی همپای خودروهای خارجی
رویداد۲۴ نگاهی به قیمت قطعات خودروهای خارجی نشان میدهد که با افزایش قیمت ارز از یک سو و همچنین ممنوعیت واردات قطعات از سوی دیگر، شاهد افزایش قیمت این دسته از قطعات هستیم.
این در حالیست که بازار قطعات در رکود به سر میبرد و این افزایش قیمتها به دلیل کاهش قدرت خرید، به رکود بیشتر بازار دامن زده است. در این شرایط این پرسش مطرح میشود که بهترین ردهکار برای کنترل بازار چیست؟
سید مهدی کاظمی، دبیر اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات با تاکید بر ضرورت حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از تجار ایرانی میگوید: تولیدکنندگان ایرانی قادر به تولید بسیاری از قطعات هستند بنابراین با صدور مجوز واردات ماشین آلات میتوان نسبت به تولید داخلی قطعات خودروهای خارجی نیز اقدام کرد همانطور که محدودیتهای ناشی از تحریم منجر به تولید برخی از قطعات شد.
وی با بیان این که هم اکنون به دلیل داشتن چک و بدهی فروشندگان ناگزیر به فروش قطعه هستند و به دلیل رکود نسبت به افزایش قیمت اقدام نمیکنند، اما پس از گرانی بنزین و همچنین افزایش قیمت ارز، شاهد گرانی قطعات خودرو نیز بودیم.
وی با تاکید بر این که گرانی فعلی قطعات را باید به رکود بازار نسبت داد، میافزاید: اگر خرید و فروش انجام میشد بازار شاهد چنین وضعیتی نبود این در حالیست که هم اکنون فعالان این صنف نگران کمبود قطعه در چند ماه آینده هستند که در صورت ادامه این روند منجر به گرانی و کمبود قطعه خواهد شد که در این شرایط شاهد نارضایتی مصرف کنندگان خواهیم بود.
دبیر اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات ادامه میدهد: البته این کمبود در مورد همه قطعات نیست بلکه این کمبود در خصوص قطعاتی است که تردد چندانی ندارند و واردات این قطعات نیز به کشور محدود است، اما بدون شک همزمان با افزایش قیمت خودرو، قیمت قطعات همواره با افزایش روبرو میشود.
کاظمی با بیان این که همزمان با افزایش قیمت ارز قیمت قطعات نیز افزایش مییابد، اظهار میکند: زمانی شاهد ثبات قیمت خواهیم بود که نوسانات ارزی وجود نداشته باشد در غیر این صورت چارهای جز افزایش قیمت قطعات نیست چرا که فروشندگان نیز ناگزیر به خرید قطعات با قیمت بالا هستند.
وی با تایید افزایش قیمت خودروهای وارداتی همزمان با افزایش قیمت خودروها در بازار میگوید: قطعاتی که ورود آنها به ایران به صورت محدود انجام میشود شاهد افزایش قیمت بوده اند، زیرا به دلیل تعداد محدود این خودروها، تولید قطعات آنها در داخل کشور انجام نشده است بنابراین از آن جا که ورود این قطعات به دشواری انجام میشود باعث کمبود شده که کمبود نیز منجر به گرانی میشود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات میافزاید: هم اکنون واردکنندگان به دنبال تامین نیاز هستند، اما دست آنها به دلیل ممنوعیتهای واردات بسته است که لازم است وزارت صمت برای قطعاتی در ایران تولید نمیشوند، چارهای بیندیشد. فعالان این حوزه نیازی به تسهیلات و ارزی دولتی ندارند بلکه تنها نیازمند بازکردن راه و مرتفع کردن مسیرهای پیچیده گمرک هستند که در صورت تحقق این موضوع و بازشدن مسیر واردات، شاهد کاهش قیمت قطعات در بازار خواهیم بود.
بر اساس این گزارش؛ تاکید بر گشایش مسیرهای واردات قطعات با هدف بازگشت تعادل به قیمتها در حالی است که فعالان این حوزه بر عدمنیاز به تسهیلات و همچنین تامین نیاز ارزی تاکید دارند و معتقدند که در صورت گشایش مسیر واردات، قیمت این دسته از قطعات در بازار کاهش خواهد یافت.