لزوم تغييرات شکلی و رويکردی دولت در شرايط پسابرجام
چندي است که صحبت هاي دال بر تغييرات در کابينه دولت روحاني به منظور تقويت پايگاه اجتماعي روحاني مطرح ميشود.
رویداد24: چندي است که صحبت هاي دال بر تغييرات در کابينه دولت روحاني به منظور تقويت پايگاه اجتماعي روحاني مطرح ميشود. اين موضوع با اتفاقاتي چون توافق برجام و همچنين انتخابات مجلس دهم نيز بيش از گذشته مطرح ميشود که از اين حيث بايد در گام اول مقدمات و ملزومات آن بررسي و زواياي مختلف آن تحليل شود. انتخابات مجلس يکي از همين نکات است. پيشبيني صاحبنظران براي اين انتخابات و بعدتر آرايش و ترکيب مجلس بعدي حول اين محور ميچرخد که دو اتفاق محتمل در خصوص آن رخخواهد داد. اگر ردصلاحيتها به صورت گسترده نباشد و تمام سلايق اين فرصت را داشته باشند که بتوانند خودشان را در معرض راي مردم قرار دهند ، اکثريت مجلس در قالب يک فراکسيون اکثريتي با عنوان « جبهه اصلاحات و اعتداليون» رقم خواهدخورد. اگر چنين موضوعي محققشود ، مجلس دهم دو رسالت مهم عهده دار است. يکي آنکه هياترييسه مجلس را تغييردهد و ديگر آنکه کابينه دولت روحاني را در دو سال باقيمانده اصلاحکند اما اگر ردصلاحيتها در سطح گسترده باشد و اصلاحطلبان نتوانند نامزدهاي مطلوب خود را در انتخابات داشته باشند جبهه اصلاحطلبان و اعتداليون اگرچه نسبت به مجلس نهم رشد محسوسي خواهد داشت، ولي در نهايت جريان اقليت مجلس دهم را تشکيل خواهندداد که در چنين شرايطي به نظر نميرسد اصلاح کابينه دولت يا اصلاح هيات رييسه مجلس محقق شود. بنابراين ميتوان اين ادعا را مطرح کرد که سرنوشت هيات رييسه مجلس دهم و کابينه دولت روحاني در دو سال باقيمانده مشروط به تصميمات شوراينگهبان است. در شرايط کنوني چون جمهورياسلامي در تلاش براي تحقق آشتي بين المللي است و همزمان با آن يک آشتي و وحدت داخلي را دنبال ميکند ميبايست تمامي شرايط و جوانب در نظر گرفتهشود. دولت در عرصه بين الملل توانست با توافق برجام اولين گام را به خوبيبردارد و در ادامه روابط خود با قدرت هاي غربي چون آمريکا ، انگلستان و غيره را بهبود بخشد اما اين پايانکار نيست و ميبايست در همين راستا روابط نظام جمهورياسلامي با کشورهاي همسايه ، منطقه خاورميانه نيز تقويت شود تا کشور از خطرات و تهديدات دور ماند. همزمان با اين موضوع نيز بايد آشتي ملي مورد توجه قرار بگيرد که مقدمات آن بهبود فضاي عمومي کشور در عرصه هاي مختلف چون آزادي مطبوعات ، آزادي بيان ، رفع محدوديت هاي سياسي و غيره را مشمول ميشود. اهميت آشتي ملي و آشتي بينالمللي آنقدر است که ميتوان ادعا کرد با رساندن اين دو به منزل نهايي، ايران اسلامي وارد يک مقطع جديد تاريخي از رشد و تعالي شده که منجر به رسيدن ايران به جايگاه واقعي خودش در عرصه بين الملل است اما اگر اين چنين نشد جامعه دچار انسداد ميشود و چالش هاي مختلف داخلي و خارجي براي کشور رقم ميخورد. البته بايد اميدوار و خوشبين بود که بعد حماسه خرداد 92 حماسه ديگري در اسفند 94 اتفاق خواهد افتاد که نتيجه آن بهبود شرايط کشور است اما فارغ از اين موضوعات دولت نيز بايد زمينههاي آشتي ملي و بينالمللي را براي خود تصوير و در جهت آن گام بردارد. کليات فعاليت هاي بشري در 4 بخش اقتصادي،فرهنگي ، اجتماعي و سياسي گنجانده شده است. دولت تاکنون در سياست خارجه موفق به اجماع جهاني براي موافقت برجام شده است ولي همين دولت به عنوان قوه مجريه در اداره و مديريت امور داخلي ناموفق عمل کردهاست. اينکه دولت افتخار به مهار تورم ميکند بايد پاسخ دهد که به چه قيمت موفق به مهار تورم شده است. آيا رکود مي تواند بهاي خوبي براي اين مهم باشد که الان بدترين شرايط اقتصادي را رقم زده است؟ در بخش اجتماعي بايد دولت تحقيق کند و ببيند دقيقا در چه حوزههاي توانسته اهداف خود را عملياتي کند يا همينطور در حوزه فرهنگي که ما هنوز نشانهاي از تغيير رويکرد به خصوص در حوزههاي آزادي بيان ، آزادي مطبوعات و احزاب نديدهايم. در حاليکه با کمي تغييرات در ساختار و رويکردها ميتوان اين موضوعات را برطرفکرد. ما در حوزه سياست خارجه اگر موفق به موافقت برجام شدهايم هنوز راه زيادي در ادامه داريم. اصل برجام نه در امضا که در اجراست. از امضا تا اجرا راه زيادي داريم و ميبايست وزارت امور خارجه همچنانکه تاکنون موفق ظاهر شده راه خود را ادامه دهد. دولت روحاني اگرچه تاکنون موفقيت هايي داشته است ولي درعين حال اشکالاتي نيز در ساختار آن ديده ميشود که با اطلاح آن ميتوان شرايط عمومي کشور را بهبود و پايگاه اجتماعي آن به خصوص در انتخابات دوره دوازدهم رياست جمهوري را تقويت کند.
مهدی آیتی - نماینده مجلس ششم
منبع: روزنامه نوآوران
مهدی آیتی - نماینده مجلس ششم
منبع: روزنامه نوآوران