جزئیات ارائه خدمات درمانی رایگان به افراد بالای ۶۵ سال
رویداد۲۴ شادی مکی: امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که خدمات درمانی در همه شهرستانها برای افراد بالای ۶۵ سال رایگان میشود. این خبر امیدها و ابهامات زیادی را ایجاد کرد از جمله آنکه کدام خدمات قرار است برای این افراد رایگان شود و اساسا این خدمات شامل همه افراد بالای ۶۵ سال می شود یا تنها بیمه شدگان تامین اجتماعی را شامل میشود.
با پیگیریهای رویداد۲۴ مشخص شد که از این پس علاوه بر مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، در بخش دولتی و بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی به بیمه شدگان تامین اجتماعی که بیش از ۶۵ سال سن داشته باشند تنها در حوزه بستری خدمات رایگان ارائه خواهد شد.
با علیرضا حیدری نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره شرایط ارائه خدمات درمانی به بیماران بیمه شده و بهویژه بازنشستگان گفتگو کردیم.
خدمات رایگان به بیمهشدگان در مراکز درمانی دولتی
حیدری به رویداد۲۴ میگوید: در مراکز ملکی درمانی تامین اجتماعی بدون شرایط سنی خدمات درمانی رایگان است. اما براساس طرح جدید، بیمه شدگان تامین اجتماعی که سنشان بالای ۶۵ سال باشد میتوانند از بیمارستانهای دولتی که طرف قرارداد تامین اجتماعی باشند خدمات رایگان درمانی در حوزه بستری دریافت کنند.
وی ادامه میدهد: بر اساس قانون، تمامی بیمارستانهایی که به نوعی وابسته به دولت هستند (صرفا موضوع بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی مطرح نیست) و از بودجه عمومی استفاده میکنند مشمول این قانون میشونند بنابراین بیمارستانهای ارتش، نیروی انتظامی و هر بیمارستانی که به نوعی از بودجه دولتی استفاده میکند به این افراد خدمات رایگان ارائه میدهد. البته دانشگاههای علوم پزشکی به دلیل گستردگی دانشگاهها و به این دلیل که متولی درمان هستند بیشتر مورد تاکید هستند.
بیشتر بخوانید: سازمان تامین اجتماعی/ درمان رایگان افراد بالای ۶۵ سال در کشور
نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان میکند: حوزه سلامت دو بخش دارد یکی بخش بهداشت که وظیفه حاکمیتی بوده و متولی آن وزارت بهداشت است. اما در حوزه درمان، بخش درمان تامین اجتماعی هم مانند سایر بخشها از ویژگیهای خاصی برخوردار است. ما قانونی داریم به نام قانون الزام به درمان بندهای الف و ب ماده ۳ قانون تامین اجتماعی که صحبت از بیماری، حوادث و زایمان است. بر اساس این قانون تامین اجتماعی مکلف است که این پوشش درمانی را به دو طریق انجام دهد.
وی توضیح میدهد: اولین روش برای پوشش درمانی در قانون تامین اجتماعی از طریق تولید درمان که در واقع همان شبکه درمانی تامین اجتماعی است که بیش از ۷۰ بیمارستان و در مجموع حدود ۲۸۰ مرکز درمانی، درمانگاه، کلنیک و ... را شامل شده و از این طریق خدمات خود را به بیمهشدگان ارائه میکند که صفر تا ۱۰۰ این خدمات رایگان است به شرط آنکه فرد به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه کنند. روش بعدی استفاده از مراکز طرف قرارداد یا بخش غیرملکی ماست که عموما بخش خصوصی را شامل میشود مانند داروخانهها، مطبها، پاراکلینیک، آزمایشگاه و... که وقتی بیمه شده به این مراکز مراجعه میکند باید فرانشیز پرداخت کند. مبلغ این فرانشیز در بخش خدمات سرپایی ۳۰ درصد و در بخش خدمات بستری ۱۰ درصد است و مابقی سهم تامین اجتماعی است که باید سهم و هزینههای مرتبط با فرد را بپردازد.
حیدری اظهار میکند: افرادی هستند که به هیچیک از این دو بخش مراجعه نمیکنند و به مراکز خصوصی غیرطرف قرارداد مراجعه میکنند اسناد مثبته این افراد هم به دفاتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی ارجاع شده و در آنجا با نرخ تعرفه دولتی پس از کسر فرانشیز مبالغ هزینه شده را از تامین اجتماعی دریافت میکنند.
وی خاطرنشان میکند: از زمانی که دکتر منوچهری معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی موضوع را اعلام کردند دستورالعمل آن صادر و در مراکز درحال اجراست.
هزینه بخش خصوصی درمان خارج از توان بیمهشدگان تامین اجتماعی
نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پاسخ به این سوال که آیا خدمات رایگان صرفا در بخش بستری پاسخگوی نیاز سالمندان تامین اجتماعی است یا نه؟ اظهار میکند: کشور ما در حوزه درمان با مشکل مواجه است. مشکل بزرگ ما در حوزه درمان آن است که به لحاظ پولی رابطه میان خدمتدهنده و خدمتگیرنده وجود دارد. این رابطه تاثیر خودش را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بخشهایی که تکلیف برای درمان داریم مشاهده میکنیم.
وی اظهار میکند: در بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی نیز همین شرایط حاکم است، که این مساله باعث شده بیماران راهی بخش غیردولتی شوند. این مساله که بخش خصوصی به شدت رشد کرده و به شکل فرایندهای مراکز درمانی خصوصی در حوزه بهداشت و درمان ما شکل میگیرد ناشی از همین مساله است و سیاستگذاران حوزه سلامت باید در این باره چارهاندیشی کنند. برنامههای پنجم و ششم توسعه توصیههایی داشته، اما چون برای این توصیهها طرح اجرایی تدوین نشده است در نتیجه قانون هم اجرا نشده است.
بیشتر بخوانید: توصیههای ضد کرونایی وزارت بهداشت برای سالمندان
حیدری درباره این موضوع که در شهرستانهای کم برخوردار که بیمارستانها فقیر هستند آیا میتوان به بازنشستگان خدمات رایگان ارائه داد، میگوید: توزیع امکانات به لحاظ سطحبندی درمان یکی از مشکلات بزرگی است که در ایران وجود دارد، شاید دسترسی افراد به مراکز درمانی به سادگی کلانشهرها و شهرهای بزرگ نباشد و عملا بازنشستگان تامین اجتماعی در این مناطق از دسترسی به خدمات درمانی مطلوب محروم باشند؛ که حل این موضوع نیز تکلیف حاکمیتی و مرتبط با وزارت بهداشت است. به لحاظ جمعیتی هر جایی که هنوز باید مرکز درمانی اعم از کلینیک، پاراکلینیک یا بیمارستان با هر تعداد تخت به نظر من دولت به وظایف قانونی خود هنوز عمل نکرده است در نتیجه باید گفت واقعا سطح دسترسی به خدمات درمانی در ایران عادلانه نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستانهای مستقر در مناطق کمبرخوردار که معمولا بودجههای کمی هم دارند میتوانند به سالمندان تامین اجتماعی خدمات رایگان ارائه بدهند، اظهار میکند: این موضوع بستگی به توان هر بیمارستان دارد. ما تقسیمبندی نکردیم که بیمارستانها باید چه خدماتی را ارائه دهند. ارادهای که در خصوص این موضوع در سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است کلی بوده و در سطح جامعه تعریف شده.
به گفته نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان اجرای این طرح به به معنای آن است که اگر مرکز درمانی طرف قرارداد ماست بیمار بالای ۶۵ سال تحت پوشش تامین اجتماعی میتواند از این به بعد فرانشیز دریافت نکند. این طرح برای رفاه بازنشستگان که نیاز بیشتری به استفاده ازخدمات درمانی دارند مطرح شده است. از سن ۶۵ سال به بعد بیماریها افزایش یافته و نیاز به خدمات درمانی بیشتر میَشود از آنجاییکه تعرفه خدمات بیمارستانی بیشتر شده است و مبلغ آن برای بازنشستگان تامین اجتماعی که ۲ میلیون و نیم تا ۳ میلیون تومان حقوق میگیرند