تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲

کاربرد جوش‌شیرین در نظافت منزل

ما امروز آمده‌ایم که به کاربرد جوش‌شیرین در نظافت منزل بپردازیم. به نظرتان استفاده از جوش‌شیرین برای شست‌وشو و تأثیرات آن در زندگی ما تا چه میزان می‌تواند باشد؟ آیا این ماده فقط در شستشو کاربرد دارد؟

کاربرد جوش‌شیرین در نظافت منزل

اقتصاد۲۴ نازنین احمدی: جوش‌شیرین کاربردهای زیادی دارد. گاهی می‌تواند برای سلامتی مفید باشد و همچنین ممکن است برخی از بیماری‌ها، از جمله برخی زخم‌ها را تسکین دهد.

جوش‌شیرین، به‌عنوان بی‌کربنات سدیم یا بی‌کربنات سودا شناخته می‌شود و به غذاهایی مانند نان، کیک، کلوچه و... بافتی سبک می‌دهد. پس با این حساب نتیجه می‌گیریم که جوش‌شیرین یک ماده پخت محبوب است. ولی در این محتوا می‌خواهیم به بررسی تأثیرات شگفت‌انگیز این ماده در شست‌وشو بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

تأثیرات مختلف جوش‌شیرین در شست‌وشو

جوش‌شیرین یک جذب‌کننده رطوبت است که در دفع بوی بد نیز تأثیر به سزایی دارد. این ماده دارای خاصیت قلیایی است، البته ترکیب آن با یک مادة اسیدی مانند سرکه تولید گاز کربن‌دی‌اکسید می‌کند و تبدیل به یک ضدعفونی‌کننده عالی می‌شود. در ادامه تأثیرات آن را بر وسایل مختلف مرور می‌کنیم.

جوش‌شیرین خنثی‌کننده بوی یخچال

آیا تابه‌حال در یخچالتان با بوی عجیب‌وغریبی مواجه شده‌اید؟ این احتمال وجود دارد که گاهی یک ماده غذایی در یخچال شما بیش از حد مانده و شروع به فاسد شدن کرده است. این بو ممکن است مدت‌ها حتی پس از تمیز کردن در یخچال بماند. 


بیشتر بخوانید: دلیل بوی بد جاروبرقی


جوش‌شیرین می‌تواند با خنثی کردن بوی بد، به خوش‌بو شدن یخچال کمک کند. برای انجام این کار یک فنجان جوش‌شیرین را درون یخچالتان قرار دهید.

 کاربرد جوش‌شیرین به عنوان سفیدکننده

جوش‌شیرین روشی ارزان برای سفید و تمیز کردن لباس‌ها است. یک ماده قلیایی و نمک محلول است که می‌تواند به از بین بردن کثیفی و لکه کمک کند. برای امتحان کردن، 1/2 فنجان (110 گرم) جوش‌شیرین را به مقدار معمولی مواد شوینده لباسشویی خود اضافه کنید. 

استفاده از جوش‌شیرین در شستشو

کاربرد جوش‌شیرین در پاک کردن لکه شمع

برای از بین بردن جای لکه‌های شمع پس از پاک کردن خود شمع از روی پارچه از جوش‌شیرین استفاده کنید تا لکه شمع به صورت کامل از آن قسمت پاک شود.

جوش‌شیرین تمیزکننده بی‌نظیر آشپزخانه

به گزارش رویداد۲۴ تطبیق‌پذیری جوش‌شیرین آن را به یک پاک‌کننده عالی آشپزخانه تبدیل می‌کند. این ماده هنگامی که با اسیدی مانند آب‌لیمو یا سرکه مخلوط می‌شود، ممکن است به کنترل رشد میکروارگانیسم‌های مضر از جمله کپک یا باکتری کمک کند.

برای استفاده از جوش‌شیرین در آشپزخانه خود، با مخلوط کردن آن با مقدار مساوی آب‌لیمو و کمی آب، خمیر درست کنید. خمیر را با اسفنج یا پارچه روی سطح مورد نظر بمالید و کاملاً بشویید.

کاربرد جوش‌شیرین در تمیز کردن ظروف نقره

برای تمیز کردن این ظروف پیشنهاد می‌دهیم جوش‌شیرین را به مقداری آب اضافه کنید تا مخلوطی خمیر مانند به دست آید، نقره را خیس کنید و خمیر را با یک پارچة نرم و بدون پرز بر سطح ظرف نقره خود بکشید، سپس شسته و به خوبی خشک کنید.

کاربرد جوش‌شیرین در تمیز کردن ماشین لباسشویی

خمیری از جوش‌شیرین و آب درست کنید و از آن برای شستشوی داخل دستگاه استفاده کنید. خمیر را روی یک پارچه یا اسفنج بمالید و سطوح داخلی دستگاه را بشویید و بعد از اتمام آبکشی کنید. از همین خمیر می‌توان برای پاک کردن ملایم لکه‌ها از سطوح خارجی لعابی ماشین لباسشویی یا خشک‌کن استفاده کرد.

سرکه و جوش‌شیرین را می‌توان به‌صورت ترکیبی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده کرد.

ماشین لباسشویی خود را روی چرخه آب گرم در بیشترین میزان بار قرار دهید، سپس 2 تا 4 فنجان سرکه سفید اضافه کنید.

اجازه دهید دستگاه حدود یک دقیقه کار کند، سپس 1/2 فنجان جوش‌شیرین به آن اضافه کنید. اجازه دهید دستگاه یک دقیقه دیگر کار کند، سپس چرخه را متوقف کنید و اجازه دهید آب به مدت 30 تا 60 دقیقه در دستگاه بماند.

هنگامی که خیساندن مخزن تمام شد، چرخه را مجدداً راه‌اندازی کنید، اجازه دهید کامل شود، سپس یک چرخه آب گرم دیگر را اجرا کنید تا همه چیز به طور کامل آبکشی شود.

استفاده از جوش‌شیرین به‌عنوان نرم‌کننده پارچه

می‌توانید به جای استفاده از نرم‌کننده پارچه، سعی کنید 1/2 فنجان جوش‌شیرین را به چرخه آبکشی اضافه کنید. جوش‌شیرین به‌عنوان یک نرم‌کننده طبیعی عمل می‌کند و جایگزین ملایم‌تری برای نرم‌کننده‌های تجاری است.

جوش‌شیرین برای از بین بردن لکه‌های مدادرنگی

اگر مدادرنگی به طور تصادفی یکی از لباس‌هایتان را خراب کرده، ممکن است هنوز امیدی برای حذف این هنر وجود داشته باشد. لباس را در داغ‌ترین آب که برای پارچه مجاز است بشویید و 1/2 فنجان جوش‌شیرین هنگام شستشو اضافه کنید.

کاربرد جوش‌شیرین در نظافت منزل

جوش‌شیرین از بین برنده بوی زباله

کیسه‌های زباله اغلب بوی بدی دارند. اگر بوی آن محیط را نامطبوع کرده است، این بو می‌تواند به آشپزخانه و سایر قسمت‌های خانه شما سرایت کند.

خوشبختانه، جوش‌شیرین می‌تواند با خنثی‌کردن مولکول‌های بوی اسیدی، به از بین بردن بوی زباله کمک کند. طبق تحقیقات پخش جوش‌شیرین در انتهای سطل‌های زباله ممکن است بوی زباله را تا 70 درصد کاهش دهد.

جوش‌شیرین پاک‌کننده لکه فرش

آیا می‌دانستید ترکیبی از جوش‌شیرین و سرکه می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌های فرش را از بین ببرد. با مخلوط کردن جوش‌شیرین و سرکه، ترکیبی به نام اسیدکربنیک ایجاد می‌شود که یک عنصر رایج در محصولات تمیزکننده است. این می‌تواند به شکستن لکه‌های سخت کمک کند. روش پاک کردن لکه‌های فرش با جوش‌شیرین و سرکه:

لکه فرش را با یک لایه نازک جوش‌شیرین بپوشانید.

یک بطری اسپری خالی را با مخلوط 1 به 1 سرکه و آب پر کنید و آن را روی ناحیه لکه‌دار اسپری کنید.

تا 1 ساعت یا تا زمانی که سطح آن خشک شود صبر کنید.

جوش‌شیرین را با برس پاک کنید و باقیمانده را جاروبرقی بکشید.

اکنون باید لکه به طور کامل پاک شود. اگر مقداری جوش‌شیرین روی فرش باقی‌مانده است، آن را با یک حوله مرطوب پاک کنید.

کاربرد جوش‌شیرین به عنوان پاک‌کننده چندمنظوره حمام 

مانند آشپزخانه، حمام نیز ممکن است به‌سختی تمیز شود. درحالی‌که انواع پاک‌کننده حمام وجود دارد، برخی از مردم تمیزکننده‌ها طبیعی مانند جوش‌شیرین را ترجیح می‌دهند. جوش‌شیرین یک ماده مفید است؛ زیرا بسیاری از سطوح حمام را علاوه بر سفید کردن، ضدعفونی نیز می‌کند.

با استفاده از جوش‌شیرین و کمی آب خمیر درست کنید. با استفاده از یک اسفنج یا پارچه، مخلوط را به طور کامل روی سطحی که می‌خواهید تمیز کنید بمالید، سپس 15 تا 20 دقیقه بعد با یک پارچه مرطوب سطح را پاک کنید.

جوش‌شیرین پاک‌کننده آفت‌کش برای میوه‌ها و سبزی‌ها

بسیاری از مردم در مورد باقی‌مانده آفت‌کش‌ها روی میوه‌ها نگران هستند. آفت‌کش‌ها برای محافظت از محصولات در برابر حشرات، میکروب‌ها، جوندگان و علف‌های هرز استفاده می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها اثرات مضری بر سلامت انسان دارند.

پوست کندن میوه بهترین راه برای از بین بردن آفت‌کش‌ها است. با این حال، این بدان معناست که شما مواد مغذی مهمی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوست بسیاری از میوه‌ها را دریافت نمی‌کنید.

جالب توجه است، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که شستشوی میوه با جوش‌شیرین مؤثرترین راه برای حذف آفت‌کش‌ها از میوه‌ها و سبزی‌ها بدون پوست کندن است.

نکته

به‌خاطر داشته باشید که این روش آفت‌کش‌هایی را که به پوست میوه یا سبزی نفوذ کرده‌اند، حذف نمی‌کند. 

جوش شیرین پاک‌کننده قابلمه سوخته

سوزاندن ناخواسته غذا در حین پخت آسان است. درحالی‌که تمیز کردن آن می‌تواند کابوس باشد، اما می‌توانید یک قابلمه سوخته را به‌راحتی با جوش‌شیرین و آب تمیز کنید.

مقدار زیادی جوش‌شیرین کف قابلمه بپاشید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که نواحی سوخته را بپوشاند. مخلوط را به جوش آورده و طبق معمول تابه را خالی کنید.

اگر لکه‌ها یا ذرات غذای سوخته باقی ماندند، یک اسکاچ بردارید، مقدار کمی مایع شستشو به آن اضافه کنید و به آرامی آن‌ها را بشویید.

جوش شیرین خوشبوکننده کفش

جوش‌شیرین یک داروی عالی برای خوشبو کردن کفش‌های بدبو است. 2 قاشق غذاخوری (9 گرم) جوش‌شیرین را در تکه نازک پارچه بریزید. پارچه را با یک کش یا نخ لاستیکی محکم کنید و کیسه را در هر کفش قرار دهید. هر کیسه فقط یک بار قابل استفاده است. هنگامی که می‌خواهید کفش‌های خود را بپوشید کیسه‌های جوش‌شیرین را بردارید.

جوش‌شیرین به عنوان بوزدایی کمدها

گاهی حس می‌کنید کمدتان و یا لباس‌هایتان بوی نامطبوعی گرفتند و هر چه کمد را تمیز می‌کنید و یا لباس‌هایتان را می‌شویید باز بوی بد آن مانده است.

پیشنهاد ما برای رفع این بوی بد استفاده از جوش‌شیرین داخل کیسه است. این کیسه‌ها را بعد از آماده کردن می‌توانید در قفسه و کشوهای کمدتان قرار دهید.

سخن پایانی

بعد از مطالعه این موضوع متوجه شدیم که جوش‌شیرین یک ماده همه‌کاره، که کاربرد آن بسیار فراتر از پخت‌وپز است. این ماده در خنثی کردن بوها و تمیز کردن پرکاربرد است، زیرا به از بین بردن لکه‌های سخت، بوی بد و تمیز کردن مناطق دشوار مانند اجاق‌گاز، مایکروویو و دوغاب کاشی کمک می‌کند.

نکته آخر اینکه نگهداری درست جوش‌شیرین پس از استفاده برای به حداکثر رساندن ماندگاری آن بسیار مهم است. حتماً آن را به ظرف دربسته منتقل کنید، ظرف را به خوبی درب بندی کنید و در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. ممنون که ما را تا انتها همراهی کردید امیدواریم توانسته باشیم به درستی شما را با استفاده از جوش‌شیرین برای شست‌وشو و تأثیرات آن آشنا کرده باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما