تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۲

موها را با صابون بشوییم یا شامپو؟

یکی از روش‌های مراقبتی و کاری که تمامی مردم دنیا انجام می‌دهند شستن موهایشان است و برای این کار دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد برخی موهای خود را با شامپو و برخی دیگر با صابون آن‌ها را می‌شویند اما به‌راستی شستن موها با کدام‌یک بهتر است؟

موهایمان را با صابون بشوییم یا شامپو؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از روش‌های مراقبتی و کاری که تمامی مردم دنیا انجام می‌دهند شستن موهایشان است و برای این کار دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد برخی مو‌های خود را با شامپو و برخی دیگر با صابون آن‌ها را می‌شویند، اما به‌راستی شستن مو‌ها با کدام‌یک بهتر است؟

یکی از قدیمی‌ترین مواد شوینده‌ای که در دنیا وجود دارد صابون است که مانند هر چیزدیگری در درازای زمان تولید و نوع ساختش تغییراتی کرده است. امروز صابون‌ها شامل دو نوع آرایشی و غیرآرایشی‌اند و این‌گونه و براین اساس تولید می‌شوند.
اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید صابون‌های آرایشی برای شست‌وشو و پاک کردن آلودگی از دست و صورت استفاده می‌شود.

صابون‌ها دو بخش آب دوست و آب گریز دارند و تقریبا همه چربی‌ها و روغن‌ها که در آب نامحلول هستند را می‌تواند به عنوان آب گریز تقسیم بندی کرد. با بیانی ساده می‌توان گفت که بخش آب گریز صابون قابل حل در آلودگی‌هاست و بخش آب دوست صابون بعد از حل شدن آلودگی‌ها، آن‌ها را می‌پوشاند به همین دلیل زمانی که دست را با صابون می‌شوییم مواد موجود در صابون چربی و روغن و آلودگی‌های سطحی پوست را در خود حل می‌کند و سپس با فشار آب این آلودگی‌ها از سطح پوست پاک می‌شوند.

صابون می‌تواند همین اثر را هنگام شست‌وشوی مو‌ها و پوست سر داشته باشد، در ادامه این مطلب به تاثیر شستن مو‌ها با صابون اشاره می‌کنیم و این که بهتر است برای شستشوی مو‌ها از صابون استفاده شود یا شامپو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مقایسه شستن مو با صابون و شامپو

مو هم مانند دیگر بخش‌های بدن آلوده و کثیف می‌شوند، اما باید بدانید آن‌ها نسبت به پوست آلودگی کم‌تری را جذب می‌کنند و این به معنای این است که هرگز بسیار کثیف نمی‌شوند بنابراین به شست‌وشوی کم‌تری نسبت به دیگر اجزای بدن نیاز دارند.

همان‌گونه‌که می‌دانید افراد با انواع مو‌های گوناگون هستند بنابراین این امر را کسانی‌که موی چرب دارند باور ندارند و می‌گویند موهایشان بسیار چرب می‌شود و نیاز به شست‌وشوی زیاد دارد.

جالب است بدانید براساس یک آمار غیر رسمی همه افراد موهایشان را بیش‌تر از اندازه نیاز می‌شویند که سبب می‌شود مو‌ها دچار آسیب شده و چربی پوست سر به شدت کم شود.

می‌دانیم که قدمت تولید صابون‌ها بسیار بیش‌از شامپوست، اما امروز شامپو جایگزین صابون برای شست‌وشوی مو‌ها شده است.

موهایمان را با صابون بشوییم یا شامپو؟

یکی از دلایل استقبال عمومی از شامپو این است که سبب رسوب ناخالصی‌های آب روی مو‌ها نشده و در نتیجه مو‌ها خشک و کدر به نظر نمی‌رسند و از سوی دیگر کف بیش‌تری ایجاد می‌کند که به لحاظ روانی تصور پاکیزگی بیش‌تر به مصرف کننده می‌دهد. واقعیت این است که برای شستن موها، آب به تنهایی کافیست و نیازی به کف فراوان و چنگ زدن مو‌ها ندارید.

بسیاری از مردم به اشتباه گمان می‌کنند هر اندازه از شامپو یا صابون بیش‌تری استفاده کنند مو‌های تمیزتر و بهتر و درخشان‌تری خواهند داشت، اما ماجرا و نتیجه کاملا وارونه و برعکس است. هر اندازه موهایتان را بیش‌تر بشویید مو‌های زشت‌تر و خشک‌تری تحویل خواهید گرفت.

صابون فرمولی قلیایی دارد و PH آن بین ۹ تا ۱۰ است که برای از بین بردن آلودگی روی پوست‌های چرب عالیست چرا که پوشش اسید پوست چرب می‌تواند به سرعت خودش را بازسازی کند، اما برای پوست‌های خشک توصیه می‌شود از صابون‌های ملایم‌تر با PH کم‌تر یعنی ۵.۵ استفاده کنند PH مو هم مانند پوست اسیدی و بین ۴.۵ – ۵.۵ است، پوشش اسیدی پوست و مو از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند، مو‌ها بعد شستشو با صابون نمی‌توانند پوشش اسیدی خود را بازسازی کنند و حالتی خشک و کدر و فوق العاده وز پیدا می‌کنند. صابون در دمای اتاق جامد است و بنابراین تعداد مواد افزودنی به آن به شدت کاهش پیدا می‌کند، ولی شامپو مایع است و می‌تواند انواع ویتامین، کراتین، نرم کننده، اسانس‌های گیاهی و تقویت کننده را به آن افزود.


بیشتر بخوانید: بهترین روغن‌ها برای چین‌وچروک صورت


آسیب‌های شستن مو با صابون

پوست سر در معرض انواع آلودگی‌های محیطی قرار دارد و به‌آسانی می‌تواند با رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها پوست سر و به دنبال آن مو را دچار آلودگی و آسیب کند بنابراین باید به صورت مدام و منظم آن را شست و اگر این کار انجام نشود شما با تجمع پوست‌های مرده، عفونت‌های پوستی و ریزش مو‌ها روبه‌رو خواهید شد.

صابون خاصیت تمیز کنندگی بالایی دارد، اما برای شست‌وشو مو‌ها مناسب نیست چرا که فرمولاسیون آن برای پاکسازی پوست طراحی شده است. صابون دارای PH قلیایی بسیار بالاست به همین دلیل هنگام شست‌وشوی مو‌ها آسیب جدی به ساقه مو وارد می‌کند و باعث خشکی بیش از حد ساقه مو می‌شود که نتیجه‌ای به جز موخوره و ایجاد شکستگی در مو‌ها ندارد. با وجودی که استفاده از صابون برای شست‌وشوی مو‌ها مقرون به صرفه‌تر از شامپوست، اما می‌تواند آسیب‌های جدی به مو‌ها بزند و زیبایی مو‌ها را از بین ببرد. در این‌جا به برخی از این آسیب‌ها اشاره می‌کنیم.

موهایمان را با صابون بشوییم یا شامپو؟

وز شدن مو‌ها با صابون

همان‌گونه‌که می‌دانید صابون‌ها دارای مواد نرم کننده و حالت دهنده مو نیستند و هنگامی‌که آلودگی را از روی مو‌ها پاک می‌کنند هم‌زمان مو‌ها را زبر و وز می‌کنند.  هرگونه صابون حتی صابون‌های گیاهی که حاوی عصاره‌های طبیعی هستند هم سبب وز شدن مو‌ها می‌شوند.

گره خوردن مو‌ها با صابون

صابون حالت جامد است و افزودن مواد نرم کننده مو به آن‌ها دشوار است، از سویی دیگر برای استفاده از صابون و ایجاد کف باید بیش‌تر مو‌ها را درهم و برهم کنید و تلاش بیش‌تری انجام دهید، شامپو‌ها PH اسیدی دارند، اما صابون PH قلیایی دارد که عامل اصلی خشن شدن موهاست. خشکی ایجاد شده روی ساقه مو‌ها در اثر صابون هم مزید علت شده و گره خوردن مو‌ها بعد از حمام تشدید می‌شود و برس کشیدن و شانه کردن مو‌ها سخت خواهد شد.

کدر شدن مو‌ها و شوره سر با صابون

کف ایجاد شده روی مو‌ها بعد از استفاده از صابون، بافت غلیظی دارد که در ترکیب با سختی آب، حالت چسبنده پیدا می‌کند. این ماده چسبنده بعد از آبکشی مو‌ها روی ساقه مو و پوست سر باقی می‌ماند و مانند پوسته‌هایی سفید رنگ روی کف سر قابل مشاهده است که می‌تواند شوره سر را تشدید کند و شاهد پوسته ریزی خواهید بود از سوی دیگر چسبیدن این ماده سخت به ساقه مو‌ها باعث بی حالتی و کدر دیده شدن مو‌ها خواهد شد.

خشکی مو‌ها با صابون

شست‌وشوی مو‌ها با صابون بعد از مدتی لطافت مو را از بین می‌برد و مو‌ها به مرور خشک و شکننده می‌شوند. ترکیب قلیایی صابون به شدت چربی ساقه مو را از بین می‌برد و به شدت مو‌ها را خشک می‌کند که احتمال شکنندگی و موخوره را افزایش می‌دهد. ماهیت قلیایی صابون کراتین مو را از بین می‌برد و مو‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند.



خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما