تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

دعوای برادری! واکنش‌ها به موضع پزشکیان در قبال آمریکا؛ از تهران تا واشنگتن

پزشکیان در نشست خبری اخیر گفته بود که اگر آمریکا برادری‌اش را ثابت کند ، ما هم دعوا نداریم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که ما ایران را بر اساس اقدامات ارزیابی می‌کنیم نه اظهارات. موضعی هر دو طرف تقریبا یکی است؛ جالب اینکه تندروها نیز در تهران به هر دو حمله کرده‌اند!

دعوای برادری! واکنش‌ها به موضع پزشکیان در قبال آمریکا؛ از تهران تا واشنگتن

رویداد ۲۴| سخنان مسعود پزشکیان درباره ارتباط و گفتگو با آمریکا که در آستانه سفر نیویورک و در اولین نشست خبری رئیس جمهور بیان شد، با واکنش‌های بسیاری همراه بود و جنجال آفرین شد.

مسعود پزشکیان در آن نشست خبری با تاکید بر اینکه «آمریکایی‌ها اول برادری خود را ثابت کنند و بعد از ما ارث بخواهند» گفته بود: «اگر ما را تهدید نکنند، ما با آمریکایی‌ها هم برادریم». او با اشاره به اینکه «با آمریکا دعوا نداریم» این را هم گفت که «همه راه‌ها را آن‌ها به روی ما بستند، در چنین وضعیتی ما برویم به آن‌ها چه بگوییم
ما با آمریکا مشکلی نداریم، ما که دور کشور آن‌ها پایگاه ایجاد نکردیم و آنا را تحریم نکردیم.
این کار‌ها را نکنند، ما با آن‌ها هم برادریم».

سخنان رئیس جمهور به قدری روشن بود که نیازی به تفسیر موضع او نیست. اما واکنش‌ها به آن قابل تامل بود. اول از همه مخالفان دولت که یک‌باره هیاهو کرده و با اتکا به واژه برادری اصل حرف پزشکیان را نشنیده گرفتند! بلندترین صدا را از بین این گروه البته امیرحسین ثابتی نماینده تندرو مجلس داشت که دیروز گفت: «رئیس جمهور اعلام کرد ما با آمریکا برادر هستیم در حالی که آمریکایی‌ها ثابت کردند که نمی‌خواهند با ما برادر باشند و می‌خواهند با ما دشمنی کنند.»
وی افزود: «در همان دوره قبل نیز آنان تحریم‌ها را بیشتر کردند و ما عقب نشینی کردیم. آقا این عشق یک‌طرفه است و فقط شما می‌خواهید با آمریکا برادر باشید و آن‌ها نمی‌خواهند و می‌خواهند با شما دشمنی کنند.»

شنیدن این حرف‌ها از ثابتی و طیف پایداری نه تازگی‌دارد و نه غیرقابل پیش‌بینی بوده است لذا بهتر است به بخش دیگر واکنش‌ها یعنی پاسخ طرف آمریکایی بپردازیم.

در این راستا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفته که «قطعا ما با مردم ایران ارتباطات گسترده‌ای داریم و جامعه بزرگی از ایرانیان در آمریکا زندگی می‌کنند که به نظر ما این اتفاق بسیار بزرگی است. ما بر اساس عملکرد حکومت ایران قضاوت می‌کنیم نه اظهارات آنها. این برادری باید در عملکرد نشان داده شود نه در گفتارشان. اگر آن‌ها می‌خواهند برادری با آمریکا یا سایر کشور‌ها در جهان نشان دهند باید حمایت از گروه‌های ترروریستی و تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنند و از انتقال موشک به روسیه جلوگیری و حقوق بشر را رعایت کنند.»

در واقع میلر هم مثل پزشکیان روابط ایران و آمریکا را فراتر از حرف و شعار برادری و ... دانست بعد اهمیت اقدامات عملی تاکید کرد. رویکردی که در سخنان پزشکیان نیز به وضوح مشخص بود.

نکته قابل توجه، اما این است که اینجا در ایران، برخی به برادری در حد کلام هم با آمریکا قائل نیستند و از طرح این مباحث شاکی می‌شوند. مثلا مجتبی زارعی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوی آمریکا گفته: «لطفا خفه شو!»

او گفته: «آقای میلر! شما قاتل زنان، کودکان و قهرمانان ایرانی هستید! شما قاتل بیماران پروانه‌ای هستید! شما آمر و شریک قتل زنان و کودکان غزه هستید؛ شما حامی بمباران بیمارستان غزه هستید؛ شما ۵۰۰ هزار کودک عراقی را کشتید سپس در سال ۱۹۹۶ دربرابر سوال برنامه شصت دقیقه سی بی اس گفتید: ارزشش را داشت! شما قاتل فرمانده ضد تروریسم جهان یعنی سپهبد سلیمانی هستید و سپس به کشتن او افتخار کردید؛ شما دولتی وحشی و جنایتکار هستید! به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گویم لطفا خفه شو قاتل! حواس ناجمعی رئیس جمهور محترم را به حساب خود و همکاران جنایت کارت نگذار!»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
0
3
وقتی داخل کشور با هم به تفاهم نمیرسید، چطور میخواهید با کشورهای دیگر به تفاهم برسید؟؟؟
نظرات شما
پیشخوان