تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

تاثیر شگرف عسل مانوکا در درمان سرطان سینه

محققان دانشگاه یو‍‌سی‌ال‌ای به توانایی عسل مانوکا در کاهش رشد تومور بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم پی بردند.⁠

تاثیر شگرف عسل مانوکا در درمان سرطان سینه

⁠رویداد24|  دانشمندان یک همراه غیرمنتظره در مبارزه با سرطان سینه پیدا کردند: عسل مانوکا.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این ترکیب شیرین رشد تومور را تا ۸۴ درصد در موش‌ها کاهش می‌دهد.

دکتر داینا مارکز-گاربان، دانشیار گروه پزشکی دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس و نویسنده اصلی این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «یافته‌های ما نویدبخش دستیابی به یک جایگزین طبیعی با سمیّت کمتر برای شیمی‌درمانی سنتی هستند.»

عسل رشد تومور را تا ۸۴ درصد کاهش داد

این مطالعه که در مجله مواد مغذی منتشر شده، اثرات عسل مانوکا را بر سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت و گیرنده استروژن منفی بررسی می‌کند. در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد از تمام موارد سرطان سینه، گیرنده استروژن مثبت (یا ER-مثبت) هستند. نرخ سرطان سینه در زنان زیر ۵۰ سال در دو دهه گذشته افزایش یافته که عمدتاً به موارد گیرنده استروژن مثبت مربوط می‌شود.

این مطالعه از پتانسیل عسل مانوکا به‌عنوان یک ماده مغذی با خواص درمانی و سلامت‌محور در آزمایش‌های بالینی بر روی موش‌ها و انسان‌ها حکایت دارد.

مارکز-گاربان گفت: «برای درک کامل مزایای ترکیبات طبیعی در درمان سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما این مطالعه زمینه خوبی برای واکاوی بیشتر این موضوع فراهم می‌کند.»

مختل کردن مسیرهای سرطان

یکی از مشاهدات کلیدی این بود که هرچه غلظت عسل مانوکا بیشتر باشد، تأثیر بیشتری روی کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی می‌گذارد.

محققان به سازوکار اصلی این ماجرا پی بردند. عسل مانوکا با مسدود کردن مسیرهای کلیدی سلول‌های سرطانی از گسترش و بقای آن‌ها جلوگیری می‌کند.

عسل مانوکا همچنین باعث القای آپوپتوز (مرگ سلولی) به سلول‌های سرطان سینه می‌شود اما به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند.

به گفته محققان، ترکیبات مانوکا- از جمله فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی- نقش بسزایی در ضدسرطانی بودن آن ایفا می‌کنند و از راه‌های مختلف باعث مهار رشد و گسترش تومور (متاستاز) می‌شوند.

این مطالعه همچنین از اثر هم‌افزایی عسل مانوکا و تاموکسیفن حکایت دارد؛ تاموکسیفن یک داروی رایج آنتی‌استروژن است که برای بیماران مبتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت تجویز می‌شود. این ترکیب به‌طور بالقوه می‌تواند روند درمان کسانی را که به داروهای استاندارد سرطان سینه مقاومت نشان می‌دهند، بهبود دهد.

دیگر مزایا

استفانی شیف، متخصص تغذیه بیمارستان هانتینگتون، که زیرمجموعه نورثول هلث نیویورک است، به اپک تایمز گفت که عسل مانوکا غیر از فواید ضدسرطانی چندین خاصیت مفید دیگر هم دارد:

التیام زخم
کاهش درد ناشی از سوختگی
تسکین سرفه
مهار باکتری‌های دهانی
عسل مانوکا منبع قند است اما تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهند که این محصول برای افراد دیابتی مفید باشد. این فایده احتمالاً به محتوای بالای فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدان و اسیدهای فنولیک مربوط می‌شود که به جلوگیری از تنش اکسایشی در بدن کمک می‌کند. با این‌حال، شیف افزود که تحقیقات درباره دیابت نوع ۲ و عسل مانوکا محدودیت‌هایی دارند.

عسل مانوکا همچنین حاوی مقادیر زیادی متیل‌گلیوکسال است؛ یک فیتوکمیکال طبیعی که خواص ضدباکتریایی، آنتی‎اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. فیتوکمیکال باعث می‌شود که عسل مانوکا طعم تلخی پیدا کند. هرچه مقدار متیل‌گلیوکسال بیشتر باشد، عسل تلخ‌تر می‌شود.

چه کسانی باید از مصرف عسل مانوکا اجتناب کنند

شیف می‌گوید با توجه به تفاوت‌های فردی، کسانی که عسل مانوکا را برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه مصرف می‌کنند، باید قند خون خود را به دقت کنترل و مدیریت کنند. او افزود که کنترل مداوم قند می‌تواند این فرایند را تسهیل کند.

به گفته شیف، برخی افراد باید از مصرف عسل مانوکا اجتناب کنند:

افرادی که به عسل یا زنبور حساسیت دارند
کودکان زیر ۱ سال (به دلیل خطر بوتولیسم)
افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (مصرف عسل غیرپاستوریزه یا خام ممنوع است)



منبع: اپک تایمز فارسی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عسل ، سرطان سینه
نظرات شما
پیشخوان