تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳
موسوی در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

دیپلمات سابق: در آینده نزدیک شرایط سختی برای شهرهای بزرگ و زیرساخت‌های اسرائیل مانند برق و آب ایجاد شود

امیر موسوی دیپلمات سابق کشورمان معتقد است «اخلاقی رفتار کردن مقاومت باعث جری‌شدن نتانیاهو» شده است.

امیر موسوی درباره جنگ ایران و اسرائیل

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط اسرائیل، یحیی سنوار جانشین هنیه در جنوب غزه شهر رفح نزدیکی مرز مصر، در نبردی تک به تانک! بعد از چند ساعت مبارزه، به شهادت رسید. امیرموسوی دیپلمات سابق کشورمان و رایزن فرهنگی سابق سفارت ایران در الجزایر که مسایل منطقه را رصد می‌کند در گفتگو با رویداد۲۴ به شرایط جنگ غزه و اسرائیل بعد از درگذشت دومین رهبر حماس اشاره می‌کند. 

در ادامه مهم‌ترین نکات این گفتگو را می‌خوانید:

****

*یحیی سنوار تنها شخصیتی است که ترور نشد و در نبرد به شهادت رسید. از سید حسن نصرالله و عماد مقنیه تا سردار سلیمانی و فواد شکر همگی ترور شدند. اما سنوار اصلا ترور نشد و در میدان جنگ و هنگام درگیری با دشمن بعد از چند ساعت مبارزه در جنوب غزه در رفح به شهادت رسید، آن‌هم زمانی که دشمن نمی‌دانست او یحی سنوار است.

*حماس یک گروه مقاومتی استو مانند حزب‌الله سیاسی نیست، مانند انصارالله و حشدالشعبی گروه‌های مقاومت هستند یعنی هر روز در معرض شهادت هستند، چرا که مبارز هستند و دنبال امتیازهای حکومتی نیستند و می‌خواهند رژیم صهیونیستی را از فلسطین بیرون کنند. 

*یک زمانی مدیران حماس خارج از کشور بودند، اما آقای سنوار، شخصیتی بود که درون فلسطین حضور داشت ‌و همیشه هم در صحنه حاضر بود و سال‌ها در زندان‌های اسرائیل بدترین‌ شکنجه‌ها را متحمل شد. او در همه کارهای چریکی حضور داشت.

*به نظرم تنها راهی که رهبران حماس را در امان نگه می‌دارد، این است که رهبر خارج از فلسطین حضور داشته باشد و جایش هم اصلاً اعلام نشود . چرا که دشمن هارتر شده است و از هر حربه‌ای برای از بین بردن جریان مقاومت استفاده می‌کنند. 

*مقاومت باید کارهای پنهانی را بیشتر کند و از وسائل الکترونیکی کمتری استفاده کنند و مابقی در میدان است. الان می‌بینیم که صهیونیست‌ها جرات حضور میدانی ندارند و بزدل هستند.

*فعلا نمی‌توان به پایان جنگ امیدوار بود، مگر اینکه نتانیاهو آتش‌بس را قبول کند. حماس پیشنهاد آتش‌بس بایدن را پذیرفت اما نتانیاهو آنقدر هار شده به هیچ چیز توجه ندارد و می‌خواهد مردم غزه را بیرون کند و آن منطقه را هم تبدیل به شهرک کند. 

*به نظرم تا ضربه بزرگی به نتانیاهو وارد نشود، آتش‌بس را قبول نمی‌کند، باید در آینده وضعیت تلاویو و حیفا را ببینیم که چه خواهد بود. فکر می‌کنم گروه‌های مقاومت آماده لازم را برای وارد کردن یک ضربه بزرگ به اسرائیل هستند. 

*گروه‌های مقاومت تا الان بسیار اخلاقی رفتار کرده‌اند و به جز مراکز نظامی جای دیگری را نمی‌زنند، در حالی که اسرائیل مردم غیرنظامی را می‌زند و همین اخلاقی رفتار کردن مقاومت باعث جری‌تر شدن نتانیاهو شده اما فکر می‌کنم در آینده نزدیک معادله تغییر کند و شرایط سختی برای شهرهای بزرگ و زیرساخت‌هایشان مانند برق و آب اسرائیل ایجاد شود.

نظرات شما