تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
فوربس بررسی کرد

انتخابات ایران برای آمریکا مهمتر از انتخابات ایالات متحده

گروهی از نامزدهابرای حضور در قلب یک محافظه کاری واقعی وارد کمپین انتخاباتی شده اند. نه، این رقابت های انتخاباتی جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری آمریکا نیست- این یک انتخابات همزمان در 26 فوریه برای تشکیل یک مجلس تازه در ایران و انتخاب مجلس خبرگان ایران است.
رویداد24- گروهی از نامزدهابرای حضور در قلب یک محافظه کاری واقعی وارد کمپین انتخاباتی شده اند. نه، این رقابت های انتخاباتی جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری آمریکا نیست- این یک انتخابات همزمان در 26 فوریه برای تشکیل یک مجلس تازه در ایران و انتخاب مجلس خبرگان ایران است.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از فوربس، شاید از لفاظی ها در آمریکا متوجه نشوید اما این دو انتخابات بیش از انتخابات آمریکا برای مردم ایران و منافع ایالات متحده در آن منطقه از جهان اهمیت دارد.

نفت، تروریسم، صلح و آینده 77 میلیون نفر به این انتخابات وابسته است.

در شرایطی که مجلس ایران مسیر سیاست های دولت را تعیین می کند، مجلس خبرگان مسئول انتصاب، نظارت و انفصال رهبر است که جایگاه واقعی قدرت در این کشور محسوب می شود. مجلس خبرگان در ایران یک مجلس غیرمعمول است: 

- از 88 فقیه و روحانی اسلامی تشکیل شده
- آنها به طور مستقیم و برای یک دوره هشت ساله انتخاب می شوند
- این مجلس دو بار در سال جلسه دارد
- نامزدها باید در آزمون هایی موفق شوند و از سوی 12 عضو شورای نگهبان با رهبری رهبر معظم انقلاب تایید شوند

مسلما ایران عجیب ترین ترکیب دموکراسی و الیگارشی است که جهان تاکنون به چشم خود دیده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری که در انتخاباتی دموکراتیک انتخاب شد، یک میانه رو است که از حمایت اکثریت مردم ایران برخوردار است. وی در مبارزات انتخاباتی وعده تقویت جامعه ایران، افزایش صادرات نفت، ایجاد فرصت های تجاری به طور کلی و سوق دادن ایران به سمت روند تبدیل شدن به یک بازیگر معقول تر در عرصه جهانی را داد.

روحانی همچنین می خواهد تا سال 2025 گردشگری را به صنعتی تبدیل کند که سالانه 30 میلیارد دلار درآمد دارد. به دلیل جنگ و موج حملات تروریستی اخیر، گردشگری در بسیاری از بخش های خاورمیانه کمرنگ شده اما تروریسم در خاک ایران تقریبا به هیچ وجه وجود ندارد. ابراهیم پورفرج، رئیس آژانس گردشگری پاسارگاد و رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: «توافق هسته ای و سفرهای رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه این پدیده را تقویت کرده است.»

با وجود این گونه مانورهای دایمی روحانی، مخالفت های محافظه کاران ادامه دارد. این محافظه کاران نگران برنامه های روحانی برای افزایش دموکراسی هستند چراکه آن را تهدیدی برای خود می بینند. آنها قصد دارند مانع از آن شوند که میانه روهای طرفدار روحانی مجلس را به دست بگیرند و حتی برای ممانعت از حضور آنها در انتخابات دست به اقدامات افراطی زده اند. شورای نگهبان که بر انتخابات نظارت دارد، هفت هزار نامزد میانه روی مجلس را رد صلاحیت کردند به این امید که اثرگذاری روحانی را محدود کنند و تاثیرگذاری آن در انتخابات ریاست جمهوری سال های بعد را کاهش دهند.

ضربه اصلی که اخیرا به روحانی زده شد، رد صلاحیت حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی و یکی از قدرتمندترین حامیان روحانی توسط شورای نگهبان بود. با این حال حسن روحانی بازیگر زیرکی در عرصه سیاست ایران است و نباید نگران شود.

آنچه تمام این افراط گری ها را احاطه کرده موفقیت آشکار روحانی در توافق هسته ای ایران است. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه گفت با وجود آنکه ایران همچنان تهدیدی در منطقه است، به خوبی بر توافق هسته ای پایبند بوده است.

روحانی به واسطه همین توافق هسته ای به مردم و تندروها نشان داد که می تواند با موفقیت کامل با غرب تعامل کند. در واقع توافق هسته ای بهترین سلاح روحانی علیه تندروهایی است که می خواهند به جنگ علیه غرب ادامه دهند و منطقه را درگیر جنگ نگه دارند.

تنها دو هفته باید صبر کنیم تا نتیجه این انتخابات را ببینیم. 

نظرات شما